فقدان قوانین بین المللی هوش مصنوعی در مرز هشدار است

فقدان قوانین بین المللی هوش مصنوعی در مرز هشدار است
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷

هوش مصنوعی لحظه به لحظه بیشتر رشد می کند و کشورهای جهان برای رسیدن به موفقیت در این حوزه با یکدیگر رقابت می کنند. اما آیا هوش مصنوعی تعریف و حد مرز قابل قبولی دارد؟

به گزارش گرداب، هوش مصنوعی لحظه به لحظه بیشتر رشد می کند و کشورهای جهان برای رسیدن به موفقیت در این حوزه با یکدیگر رقابت می کنند. اما آیا هوش مصنوعی تعریف و حد مرز قابل قبولی دارد؟

هوش مصنوعی برای فراگیرتر شدن نیاز به تنظیم مقرراتی جهانی دارد. این روزها، شرکت های سرشناس جهان از هوش مصنوعی برای طبقه بندی اطلاعات و داده های خود استفاده می کنند اما گاهی هوش مصنوعی قادر به ایجاد یک فضای امن و نظامدار نیست.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک یکی از قربانیان استفاده نادرست از هوش مصنوعی است. فیسبوک اخیرا یک نقص امنیتی شدید را کشف کرد که برحدود 50 میلیون حساب کاربر تاثیر می گذارد، این شرکت می گوید هکرها از ویژگی های مبتنی بر داده های هوش مصنوعی برای نفوذ در پایگاه داده ها استفاده می کنند. این در حالی است که فیسبوک تاکید کرده تمهیدات امنیتی لازم را برای حل این مشکل انجام داده است.

 اما این مسئله باعث می شود نگرانی هایی در خصوص آینده هوش مصنوعی و حتی انحصاری شدن آن در چند کشور مشخص داشته باشیم. به عنوان مثال، آیا فیس بوک یا دیگر شبکه های اجتماعی قادر به پیشبینی وضعیت قدرت گرفتن ایالات متحده، چین و برخی کشورهای اتحادیه اروپا هستند؟ آیا می توانند مانع از نفوذ این کشورها در اطلاعات خود شوند؟

بر خلاف قانونگذاران عمومی، محافظه کاران و کمیته های حفظ حریم خصوصی بارها به زاکربرگ هشدار داده اند. اما  او در میان گروه کوچکی از تصمیم گیرندگان جهان فناوری و هوش مصنوعی است و این روزها بسیاری از پایگاه های داده، برای جمع آوری و استفاده از اطلاعات شخصی میلیاردها نفر فعالیت می کنند. پایگاه هایی که از دید برخی منتقدان حوزه هوش مصنوعی، کمونیست های اطلاعاتی عصر حاضر محسوب می شوند.

بنابراین گرچه زاکربرگ برای پاسخگویی به نهادهای امنیتی و احتمالا اتحادیه اروپا حاضر می شود، اما نمی توانیم فراموش کنیم که تا زمانی که قانونی مدون و مشخص در حوزه هوش مصنوعی وجود نداشته باشد او و همکارانش نمی توانند مقصر اصلی ماجرای سوء استفاده از هوش مصنوعی تلقی شپوند.

بر این اساس فقدان چارچوبی که بر اساس قوانینی منطقی شرکت ها را ملزم به رعایت برخی پیشفرض ها می کند بسیار خطرناک است. این موضوع در مرحله بعدی در اقتصاد خودنمایی می کند و سپس دموکراسی را به خطر می اندازد.

چهار پایگاه اصلی،  قدرت دیجیتالی را مشخص می کند : درامد، نفوذ، کنترل زیر ساخت ها و در اختیار داشتن داده ها. بنابراین کشورهایی که حداقل در 2 مورد قوی باشند، می توانند سلاطین هوش مصنوعی جهان آینده باشند. اکنون پرسش این است؛ آیا وقتش نرسیده برای هوش مصنوعی که حتی می تواند ویزا بگیرد و در قالب روبات سوفیا سفر کند، قانونی تعیین کنیم؟




منبع: انتخاب