Gerdab.IR | گرداب

۱۳ شرکت فناوری اروپایی که در سال ۲۰۱۸ توسط غول‌های آمریکایی خریداری شدند

تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷

قطب فناوری دنیا کماکان دره سیلیکون و آمریکاست و غول‌های فناوری آمریکایی علاقه زیادی به خرید شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های خارجی دارند. در این مطلب نگاهی به مهم‌ترین شرکت‌های خریداری شده فناوری اروپایی در سال ۲۰۱۸ می‌اندازیم.

۱۳ شرکت فناوری اروپایی که در سال ۲۰۱۸ توسط غول‌های آمریکایی خریداری شدند

به گزار گرداب، شرکت‌های فناوری آمریکایی بزرگ ترجیح می‌دهند به جای صرف هزینه برای رقابت با شرکت‌های کوچک‌تر آن‌ها را خریداری کرده و در نتیجه به فناوری آن‌ها نیز دست پیدا کنند. سال ۲۰۱۸ نیز مثل همیشه استارت‌آپ‌های فناوری اروپایی مورد توجه غول‌های آمریکایی بوده است.

۱. استارت‌آپ Spektral (دانمارک)

مهرماه امسال اپل خرید استارت‌آپ دانمارکی Spektral را تأیید کرد. این شرکت در زمینه دید کامپیوتری و یادگیری ماشینی برای حذف پس‌زمینه از سوژه‌ها در ویدئو فعالیت می‌کرد. این فناوری مسلماً می‌تواند در هنگام فیلم‌برداری با آیفون بسیار مفید باشد؛ چیزی که نمونه آن را در دوربین هوش مصنوعی میت 20 هواوی نیز دیده‌ایم.

با این‌حال هنوز زود است که بدانیم هدف اصلی اپل از تصاحب این شرکت چه بوده است. مفاد این قرارداد رسماً اعلام نشده اما روزنامه محلی بورسن دانمارک ادعا می‌کند مبلغ قرارداد چیزی حدود ۳۰ میلیون دلار بوده است.

۲. شرکت Shazam (انگلیس)
شاید قدیمی‌ترین و مشهورترین اپلیکیشن شناسایی موزیک‌ها Shazam باشد. خرید Shazam توسط اپل البته در سال ۲۰۱۷ کلید خورد اما پیشنهاد ۴۰۰ میلیون دلاری اپل برای خرید این شرکت لندنی حدود ۱۰ ماه برای تکمیل طول کشید. دلیل این تأخیر بررسی کمیسیون اروپا در مورد اهداف احتمالی ضدرقابتی اپل بود. با این‌حال شهریورماه همین سال کمیسیون اروپا اجازه این خرید را اعلام کرده و اپل نیز رسماً از خرید Shazam در هفته‌های آینده خبر داد.

با این‌که اپل متعهد شده تا به Shazam اجازه فعالیت مستقل بدهد اما انتظار داریم این فناوری را در محصولات آینده اپل شاهد باشیم.

۳. شرکت سازنده نیمه‌رسانای Dialog Semiconductor (آلمان)
با این‌که این معامله یک تصاحب کامل محسوب نمی‌شود اما کماکان مهم است. اپل طی قراردادی ۶۰۰ میلیون دلاری بخشی از کسب‌وکار تراشه‌های مدیریت انرژی Dialog را خریداری کرد که شامل گواهی فناوری این شرکت، مالکیت تعدادی از دفاتر اروپایی این شرکت و استخدام ۳۰۰ نفر از مهندسین Dialog می‌شود.

خبر این معامله وقتی افشا شد که اپل اعلام کرد می‌تواند جایگزینی برای تراشه‌های مدیریت انرژی Dialog پیدا کند؛ خبری که موجب کاهش ۴۰ درصدی ارزش سهام Dialog شد.

۴. شرکت Platoon (انگلیس)
ماه گذشته خبر رسید که اپل Platoon، شرکتی فعال در زمینه ارائه سرویس‌های خلاقانه به موزیسین‌ها را خریداری کرده است.

اپل جزئیاتی از این معامله را آشکار نکرده اما پلاتون استارت‌آپی است که در زمینه هنرمندان در حال پیشرفت فعالیت می‌کند و به آن‌ها تا امضای قرارداد آلبوم‌ها و حتی در تورهای مختلف، ساخت محتوای اوریجینال و کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کند. لازم به گفتن نیست که Platoon می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای سرویس Apple Music باشد.

۵. شرکت Bloomsbury AI (انگلیس)
تیرماه امسال بود که فیس‌بوک خبر خرید استارت‌آپ هوش مصنوعی Bloomsbury AI را از لندن تأیید کرد.  با این‌که جزئیات این خبر هم اعلام نشده اما برخی گزارش‌ها خبر از مبلغ ۳۰ میلیون دلاری این قرارداد می‌دهند.

پردازش زبان طبیعی (NLP) شرکت Bloomsbury AI و فناوری خواندن ماشینی این شرکت می‌تواند نوشته‌ها و مقالات پراکند را برای پاسخ به سوالات زیرورو و بررسی کند. در واقع این قرارداد چیزی شبیه به استخدام بود و حالا این شرکت تصمیم گرفته تا کار روی محصول اصلی خود را متوقف کرده و آن را به صورت متن‌باز در گیت‌هاب منتشر کند.

۶. شرکت GraphicsFuzz (انگلیس)
گوگل در مردادماه امسال خرید شرکت لندنی GraphicsFuzz را تأیید کرد. این شرکت استارت‌آپی با تخصص در زمینه ابزارهای بنچمارک گرافیک موبایلی است.

نتیجه این معامله ملحق شدن تیم سه‌نفره این شرکت به تیم گرافیک اندروید برای بهبود فناوری تست درایورها در اکوسیستم اندروید بود؛ حداقل چیزی که در بیانیه رسمی گوگل آمده بود.

۷. استودیوی بازی‌سازی Ninja Theory (انگلیس)
خردادماه مایکروسافت از خرید پنج استودیوی بازی‌سازی خبر داد که یکی از آن‌ها استودیوی تئوری نینجا سازنده بازی محبوب Hellblade از انگلیس بود. از آن‌جا که یکی از ضعف‌های ایکس‌باکس نبود عناوین اختصاصی فراوان به خاطر نبود استودیوهای داخلی بازی‌سازی در مایکروسافت بود، این خرید می‌تواند بسیار مهم باشد.

۸. استودیو بازی‌سازی Playground Games (انگلیس)
اگر یک گیمر باشید احتمالاً نام سری بازی‌های Forza Horizon را حداقل شنیده‌اید. مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ سازنده این بازی شرکت Playground Games را تصاحب کرد. این خرید پیش‌زمینه عرضه Forza Horizon 4 به‌صورت اختصاصی برای پی‌سی و ایکس‌باکس شد.

۹. شرکت Blue Vision Labs (انگلیس)
شرکت تاکسی اینترنتی لیفت (Lyft) که قرار است در سال ۲۰۱۹ سهام خود را به شکل عمومی عرضه کند، مهرماه اعلام کرد که در حال خرید شرکت واقعیت افزوده Blue Vision Labs است.

با این خرید لیفت حالا اولین دفتر خود را در انگلستان خواهد داشت. همان‌طور که در تصویر می‌بینید لیفت می‌تواند از فناوری واقعیت افزوده این شرکت برای شناساندن راحت‌تر ماشین‌ها به مشتریان خود استفاده کند. این فناوری همچنین در آینده هم می‌تواند به توسعه خودروهای بدون راننده لیفت کمک کرده و آن را به رقیب خود اوبر نزدیک‌تر کند.

۱۰. شرکت PlayCanvas (انگلیس)
اسفندماه سال گذشته خبر رسید که اسنپ (شرکت سازنده اپلیکیشن اسنپ‌چت) شرکت لندنی PlayCanvas سازنده موتور بازی تحت وب را خریداری کرده است. این درحالیست که ظاهراً تراکنش مالی سال ۲۰۱۷ انجام گرفته است.

با این‌که این موضوع تأیید نشده اما اسنپ احتمالاً قصد دارد در آینده قابلیت‌های گیمینگ و بازی‌های اجتماعی را به اسنپ‌چت بیاورد. همچنین این احتمال هم وجود دارد که قابلیت‌هایی مثل واقعیت مجازی را در اسنپ‌چت شاهد باشیم.

۱۱. استارت‌آپ iZettle (سوئد)
استارت‌آپ iZettle آماده عرضه عمومی سهام خود بود که PayPay وارد شده و این استارت‌آپ را با قراردادی ۲.۲ میلیارد دلاری خریداری کرد. این قرارداد بزرگ‌ترین خرید PayPal تا به امروز محسوب می‌شود.

برای پی‌پال حضور در کشورها و مراکز خرید بیشتر اهمیت ویژه‌ای دارد و از آن‌جا که iZettle در تعداد زیادی کشورهای اروپایی حاضر است خرید این استارت‌آپ می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

با این‌که خرید تقریباً قطعی شده اما اروپا در حال بررسی جنبه‌های ضدرقابتی این معامله نیز هست.

۱۲. شرکت Interoute (انگلیس)
سال گذشته در بهمن‌ماه شرکت تلکام و سرویس‌دهنده اینترنت آمریکایی GTT Communications اعلام کرد که در حال خرید اپراتور شبکه فیبر اروپایی Interoute در معامله‌ای به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار است.

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های فیبر اروپا را به‌طول بیش از ۷۰ هزار کیلومتر و در ۲۹ کشور راه‌اندازی کرده است. به‌طور خلاصه این خرید به GTT امکان می‌دهد به آسانی شبکه خود را به شکل جهانی گسترش دهد.

۱۳. شرکت DogBuddy (انگلیس)
شاید این موضوع را ندانید اما بازار حیوانات خانگی در دنیا یک صنعت چند میلیارد دلاری است.‌شرکت Rover که در زمینه خرید و فروش سرویس‌های مرتبط با نگهداری از حیوانات خانگی در آمریکا فعالیت دارد در سال ۲۰۱۸ موفق به جذب ۱۵۵ میلیون دلار سرمایه شد. به لطف این سرمایه این شرکت توانست رقیب اروپایی خود DogBuddy را تصاحب کند.

دو سوم از غذایی که برای حیوانات خارجی صرف می‌شود مربوط به اروپا و آمریکاست و جالب است بدانید بیش از ۷۰ میلیارد دلار آن صرف سگ‌های خانگی می‌شود.

به این ترتیب همان‌طور که می‌بینید اکثر این استارت‌آپ‌های اروپایی مربوط به کشور انگلیس است. با این‌حال اگر در یک استارت‌آپ با ایده نو فعالیت دارید امیدوار باشید که شاید روزی شرکت شما نیز توسط غول‌های فناوری با قیمت‌های میلیون یا میلیارد دلاری خریداری شود.

منبع: فارنت