توضیحات مدیرعامل سداد در مورد حواشی ماجرای قطع اینترنت

توضیحات مدیرعامل سداد در مورد حواشی ماجرای قطع اینترنت
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

«محمدمهدی صادق»، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سداد، در پی انتشار شایعاتی در خصوص قطع اینترنت به نقل از این شرکت توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش گرداب، «این شایعات بخاطر تست‌هایی است که به منظور برطرف کردن اختلالات جزیی شبکه این شرکت صورت می پذیرد و از نظر فنی برای استاندارد سازی سیستم‌ها و انجام تست‌های تاب‌آوری سیستم و تطبیق با معیارهای ملی ما ضروری است.»

صادق همچنین موضوع قطع اینترنت و الزام به استفاده از سرورهای داخلی را از طرف شرکت سداد و شاپرک تکذیب می‌کند و می‌گوید: «تغییر آی‌پی‌ها و تنظیمات جدید تجهیزات این شرکت امری عادی و رویه جاری این شرکت است که به پذیرندگان نیز در مواقعی که اینگونه تست‌های فنی صورت می پذیرد اطلاع رسانی می‌شود. اساسا طرح شایعه‌ی قطع اینترنت وهر نوع گمانه‌زنی در این زمینه و اعلام هرگونه الزام و اجبار در خصوص انتقال سرورها به داخل کشور از طرف این شرکت و شرکت شاپرک قویا تکذیب می‌شود.»

در واقع سداد نقشی در موضوع رزمایش قطع اینترنت و همچنین الزام شرکت‌ها برای استفاده از سرورهای داخلی نداشته و صرفاً‌ با ارسال نامه‌ای، یک اختلال برنامه‌ریزی شده برای تاب‌آوری تجهیزات از سوی سازمان پدافندغیرعامل را به پذیرندگان درگاه‌های پرداخت اینترنتی خود گزارش داده بود. با این حال این نامه در فضای مجازی و کانال‌های جوامع استارت‌آپی دست‌به‌دست شد.

در این نامه که روز ۳۰ دی ماه از سوی شرکت پرداخت الکترونیک سداد به پذیرندگان ارسال شده بود، اطلاع‌رسانی‌شده بود که کلیه پذیرندگانی که دارای سرور خارج از کشور هستند، در تاریخ هفتم بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به مدت دو ساعت سرویس مبتنی بر کارت نخواهند داشت. نامه مورد بحث بر اساس «اعلام سازمان پدافند غیرعامل» جهت «رزمایش قطع اینترنت» از سوی سداد صرفاً برای آگاهی پذیرندگان از وضعیت پیش رو ارسال شده بود.

وزیر ارتباطات شب گذشته عبارت «رزمایش قطع اینترنت» را «یکی از فجیع‌ترین عباراتی» دانست که برای ضایع‌کردن یک موضوع مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور به‌کار برده شده است.