طرح آزمایشی روسیه برای قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت

طرح آزمایشی روسیه برای قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

دولت و اپراتورهای اصلی این کشور تصمیم دارند طی یک طرح آزمایشی، ارتباط روسیه را با شبکه جهانی اینترنت قطع کنند. البته این طرح به معنی قطع اینترنت کامل نیست و قرار است یک شبکه اینترانت داخلی توسعه پیدا کند.

به گزارش گرداب، علت تصمیم مذکور بررسی بازخورد و دریافت اطلاعات از نتایج اجرای قانونی است که سال گذشته در پارلمان روسیه به تصویب رسیده بود. بر اساس این قانون، تأمین کنندگان اینترنت روسیه باید استقلال شبکه این کشور را تضمین کرده و بتوانند در مواقع لزوم (مانند جنگ)، ارتباط اینترنت روسیه را با شبکه جهانی قطع کنند.

علاوه بر امکان قطع ارتباط، اپراتورها باید ابزار فنی لازم برای تغییر مسیر ارتباطات اینترنتی روسیه را فراهم کنند تا در شرایط خاص، مسیرهایی که پیش از این ابتدا اطلاعات را به خارج از کشور منتقل کرده و سپس وارد می کردند، به یکدیگر متصل شده و ارتباطات را درون روسیه حفظ کنند.

در ضمن تمام ترافیک اینترنتی روسیه باید در مسیرهای قابل رؤیت «Roskomnazor»، سازمان نظارت بر ارتباطات روسیه، قرار گیرد تا محتوای ممنوع فیلتر شده و از حضور مسیرها در شبکه داخلی و عدم خروج آنها از کشور اطمینان حاصل گردد.

طرح آزمایشی قطع اینترنت مرتبط با خارج در کارگروه امنیت اطلاعات روسیه با حضور ناتالیا کسپرسکی (هم بنیان گذار مؤسسه امنیت سایبری کسپرسکی) و شرکت های مخابراتی نظیر MegaFon، روس تلکام و MTS، با موافقت تمام حضار به تصویب رسیده و تنها مسئله مورد اختلاف، روش فنی انجام پروژه است.

جالب است بدانید که دولت روسیه یک نسخه پشتیبان از سامانه نام دامنه یا DNS نیز تهیه کرده تا در شرایط مورد نیاز، به حفظ استقلال اینترنت این کشور کمک کند. این طرح که چند سال پیش کلید خورده، قرار است تا سال 2020 میلادی 95 درصد از مسیرهای اینترنت روسیه را داخلی کند.

طرح آزمایشی روسیه برای قطع ارتباط با شبکه جهانی اوایل فروردین اجرایی می شود.

لازم به ذکر است که فعالیت روسیه در زمینه استقلال اینترنت و تشکیل شبکه داخلی، در پاسخ به تهدیدات اعضای ناتو مبنی بر پاسخ قدرتمند به حملات سایبری است که معمولاً به کشور روسیه نسبت داده می شوند. در ضمن ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز تأکید ویژه ای روی طرح اینترنت مستقل داشته و با تقبل هزینه اپراتورها، روند کار را تسریع نموده است.

گفتنی است اوایل ماه جاری در ایران، شرکت پرداخت الکترونیک سداد با ارسال نامه ای عنوان کرده بود "کلیه پذیرندگانی که دارای سرور خارج از کشور هستند، در تاریخ هفتم بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به مدت دو ساعت سرویس مبتنی بر کارت نخواهند داشت" که این نامه در فضای مجازی کشور با عنوان «رزمایش قطع اینترنت» منتشر شد؛ عنوانی که به گفته وزیر ارتباطات "یکی از فجیع‌ترین عباراتی است که برای ضایع‌کردن یک موضوع مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور به‌کار برده شده است".