گوگل اعلام کرد

قطع دسترسی هواوی به اندروید امنیت ملی آمریکا را به‌خطر می‌اندازد

قطع دسترسی هواوی به اندروید امنیت ملی آمریکا را به‌خطر می‌اندازد
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

گوگل در نامه‌ای به‌ دولت ترامپ، از پیامد‌های خطرناک قطع دسترسی هواوی به اندروید گفته و آن‌ را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا دانسته است.

به گزارش گرداب، براساس گزارش جدیدی که فایننشال تایمز منتشر کرده، گوگل در‌حال تدوین برنامه‌ای است تا با ارائه‌ی آن به دولت ترامپ، خود را از فهرست تحریم‌کنندگان هواوی خارج سازد.

گوگل باور دارد که قطع دسترسی هواوی به اندروید باعث چندشاخه‌شدنِ اندروید خواهد شد که این موضوع ریسک‌های ایمنی سیستم‌عامل را افزایش می‌دهد.

گوگل نیز به‌مانند سایر شرکت‌های آمریکایی هرگونه ارتباط تجاری خود با شرکت هواوی را مسدود کرد؛ بدین‌ترتیب، در بلندمدت هیچ‌یک از سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های ساخت هواوی وجود نخواهند داشت که چنین اتفاقی قطعاً درآمد‌های سرویس‌محور غول جست‌و‌جوی جهان را با کاهشی چشمگیر رو‌به‌رو می‌سازد.

باتوجه‌به‌اینکه گوشی‌های هواوی همین‌حالا نیز در خاکِ ایالات‌ متحده به‌طور‌رسمی خرید و فروش نمی‌شود، ربط‌دادنِ موضوع به امنیتِ ملی آمریکا کمی عجیب‌و‌غریب و اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد. اگرچه درباره جزئیات برنامه‌ی تسلیم‌شده گوگل به دولت آمریکا اطلاعاتی دردست نیست؛ اما تصور محتویات آن چندان سخت و دور‌از‌ذهن نیست.

درادامه طی چهار گام، روند منطقی ادعا‌ی گوگل را حدس زده‌ایم.

در گام نخست، هواوی انشعابی از سیستم‌عامل اندروید را تولید و منتشر می‌کند؛ با ساخت سیستم‌عاملی اختصاصی که از سرویس‌های گوگل استفاده نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین سرویس‌هایی که از سیستم‌عامل جدیدِ هواوی حذف می‌شود، گوگل پلی پروتکت است که برنامه‌ها را ازبابت ویروس‌ها، تهدید‌های امنیتی و بدافزارها بررسی می‌کند. دیگر موضوع مهم، حذف فروشگاه نرم‌افزاری گوگل‌پلی خواهد بود که دیگر جایی در گوشی‌های جدید هواوی ندارد. با‌در‌نظر‌داشتن این موضوع، حجم دانلود برنامه‌ها از منابع متفرقه قطعاً افزایش پیدا می‌کند که این موضوع نیز خود می‌تواند بر نگرانی‌های امنیتی دامن بزند.

گام بعدی فروش جهانی گوشی‌های جدید هواوی است؛ بدین‌ترتیب عده‌ی زیادی از کاربران در سراسر جهان باید با تهدید‌های ناشی از ضعف امنیتی این گوشی‌ها دست‌و‌پنجه نرم‌ کنند.

در گام سوم حتی افرادی که سیستم‌های عاملی چون اندروید یا iOS نیز استفاده می‌کنند، در معرض خطر قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌نمونه، فردی در آمریکا را درنظر بگیرید که با گوشی اندرویدی خود پیامی به شخصی در گوشه‌ی دیگری از جهان ارسال می‌کند که از‌قضا، آن فرد سیستم‌عامل جدید هواوی را مورداستفاده قرار می‌دهد. حتی بافرض‌اینکه بستر انتقال پیام از رمزنگاری سرتاسری بهره ببرد؛ اما همچنان ریسک لورفتن محتویات پیام توسط گوشی هواوی وجود دارد.

در قدم آخر، همه‌چیز دست‌به‌دست هم‌دیگر می‌‌دهند تا امنیت ملی آمریکا درمعرض خطر قرار بگیرد.

خواه درخواست تجدید‌نظر گوگل پذیرفته شود یا نشود؛ مشخصاً نمی‌توان شرایط فعلی را برای گوگل نیز عادی دانست. هواوی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند است که استفاده این شرکت از سیستم‌عامل هواوی در گوشی‌های خود، سود بسیاری برای اهالی‌ مانتین‌ویو به‌ارمغان آورده است.

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، می‌دانید که هواوی از مدت‌ها پیش در‌حال‌ توسعه‌ی سیستم‌عامل اختصاصی خود بود؛ بنابراین مقامات این شرکت چینی با هوشمندی چنین وقایعی را پیش‌بینی کرده بودند. طبق گفته هواوی، سیستم‌عامل این شرکت به‌زودی منتشر خواهد شد. امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی روی سیستم‌عامل یادشده، چندین قدم هواوی را جلوتر قرار داده است؛ بنابراین کاربران با مشکلی به‌نام خلأ نرم‌افزاری رو‌به‌رو نخواهند شد. تنها تفاوت، کنارگذاری سرویس‌های گوگل خواهد بود که قطعاً ضرر مالی بسیاری را برای این شرکت آمریکایی به‌دنبال خواهد داشت.

انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی برای گوشی‌های فعلی هواوی تا ۲۸ مردادماه امسال ادامه خواهد داشت و پس‌از‌آن، همه‌چیز به تصمیم هواوی واگذار می‌شود.

اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم که درشرایط بغرنج فعلی که هم جنگ‌تجاری بین چین و آمریکا قرار دارد و هم شرکت‌های آمریکایی به‌مانند هواوی از قطع روابط دچار ضرر و زیان شده‌اند، چه اتفاقاتی در آینده خواهد افتاد؛ آیا دیوارِ فعلی فرو می‌ریزد یا اینکه همه‌چیز در مسیر بدتر‌شدن حرکت خواهد کرد؟

منبع: زومیت