راهکار مواجهه با تحریم اپلیکیشن‌های تلفن همراه

راهکار مواجهه با تحریم اپلیکیشن‌های تلفن همراه
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸

مشکلاتی برای نرم افزارها و اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های تلفن همراه ایجاد شده که متخصصان و برنامه نویسان به دنبال پیداکردن مطمئن‌ترین راهکار برای مقابله با آنها هستند.

به گزارش گرداب، موضوع تحریم‌های اقتصادی گرچه موضوع جدیدی نیست اما با مشکلاتی که برای نرم افزارها و اپلیکیشن‌های ایرانی در گوشی‌های تلفن همراه ایجاد شده؛ شکل جدیدی به خود گرفته است. چند ماه گذشته بود که کاربران تلفن همراه، متوجه شدند استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی بر روی سیستم‌های مجهز به سیستم عامل IOS  با مشکل مواجه شده است و استفاده از این برنامه‌ها امکان پذیر نیست.

علاوه بر این، برخی از برنامه های ایرانی نیز از گوشی‌های اندروید حذف شد و به دلیل آنکه میزان استفاده از تلفن همراه‌های اندرویدی در ایران آمار قابل توجهی دارد، اخبار آن به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.

در این میان نگرانی‌هایی برای کاربران ایجاد شد که با استفاده از این اپلیکیشن ها بسیاری از نیازهای روزانه خود را از حمل و نقل گرفته تا خرید مواد غذایی و تعمیر وسایل خانگی و حتی درخواست سوخت و کارواش را تأمین می‌کنند.

برای تشریح  تأثیر تحریم اپلیکیشن های ایرانی بر روند فعالیت شرکت های ایرانی با رضا الفت‌نسب عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی گفت‌وگو کردیم.

رضا الفت‌نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی درباره تحریم‌های سیستم عامل IOS و اندروید بر روی گوشی‌های تلفن همراه گفت: مسلما این اتفاق برای کسب و کارهای اینترنتی مشکلات زیادی را به وجود آورد چرا که بسیاری از برنامه‌نویسان در طول سال‌های متمادی برای برنامه نویسی IOS تلاش کرده بودند و توانسته بودند برنامه‌های ایرانی را در بستر این سیستم عامل توسعه دهند.

 با وضعیت فعلی می‌توان گفت بن‌بستی در موضوع طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی در IOS وجود دارد که در تلاشیم راهی برای فرار از این بن‌بست پیداکنیم.
 
وی افزود: علاوه بر این شرکت‌های ایرانی نیروهای متخصصی را برای برنامه‌نویسی تربیت کردند که چه به صورت مستقل و چه به صورت استخدام دائمی در شرکت‌ها فعالیت می‌کردند. با توجه به اتفاقات اخیر و منع استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی بر روی گوشی‌های IOS تاثیرات منفی این حرکت در کارآفرینی و افزایش شغل جوانان ایرانی داشته است.

بن بستی که برای متخصصان ایرانی معنا ندارد

الفت نسب ادامه داد: همچنین در سیاست‌های شرکت‌های خارجی موضوع تحریم ایران اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و با این کار می خواهند به اقتصاد ایران و فعالت متخصصان ایرانی ضربه بزنند.

سخنگوی اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی با تاکید بر اینکه طراحان و برنامه‌سازان ایرانی تلاش خود را برای ایجاد یک راه حل مناسب در این حوزه به کار بستند، گفت: هنوز راهکار دائمی برای حل این مشکل پیدا نشده است اما شرکت‌های ایرانی در تلاشند تا با ایجاد یک بستر نرم‌افزاری مناسب این مشکل را برطرف کنند. با وضعیت فعلی می‌توان گفت بن‌بستی در موضوع طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی در IOS وجود دارد که در تلاشیم راهی برای فرار از این بن‌بست پیداکنیم.

وی ادامه داد: هزینه‌های این کار برای بخش خصوصی بالاست و باید منتظر بود تا چه تغییراتی در این حوزه اتفاق می‌افتد. البته وجود این تحریم‌ها تاثیر در ذائقه کاربران گذاشته است.

کوچ اپلی‌ها به گوشی‌های اندروید

الفت‌نسب تصریح کرد: تحریم‌های نرم‌افزاری ایرانی در گوشی‌های IOS باعث شده است تا کاربران کوچی از گوشی‌های مجهز به IOS به گوشی‌های اندروید داشته باشند و تمایل بیشتری به خرید این گوشی‌ها در بازار ایران ایجاد شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از کاربران ایرانی هستند که فقط می‌خواهند به خاطر برند گوشی‌های IOS از آنها استفاده کنند و تنها کاری که با این گوشی‌ها می‌توانند انجام دهند برقراری تماس است اما از  این موضوع ناراحت نیستند و به همین اکتفا می‌کنند.

یکی از طراحان اپلیکیشن‌های ایرانی درباره راهکارهای دور زدن تحریم‌های سیستم عامل‌های گوشی تلفن همراه، گفت: تاکنون برخی از اپلیکیشن‌ها توانسته‌اند با استفاده از نسخه تحت وب این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند البته این نسخه امکاناتی که اپلیکیشن داراست به مقدار کمی دارد و نمی‌تواند تمام نیازهای کاربران را تامین کند.

عقب نشینی نمی‌کنیم

وی تاکید کرد: مسلما جوانان فعال ایرانی با چنین مشکلات کوچکی عقب نمی‌نشینند و به سرعت به دنبال ایجاد یک راه حل مناسب و قطعی برای حل این مشکل هستند.

این برنامه‌نویس ایرانی در ادامه گفت:‌ همانطور که تاکنون توانسته‌ایم با تکیه بر توانمندی داخلی و انگیزه درونی نیازهای کشور را تامین کنیم و دست نیاز به سمت کشورهای خارجی دراز نکنیم مسلما بعد از این هم می‌توانیم تا راه حل مناسبی برای حضور فعال و قدرتمند اپلیکیشن‌های ایرانی بر روی سیستم عامل گوشی‌های تلفن همراه داشته باشیم.

دغدغه استارت آپ‌ها، قدرتمندی حوزه IT

وی در پایان گفت: این موضوع نه تنها در گروه استارت آپی ما بلکه در سایر گروه‌ها به یک دغدغه اصلی تبدیل شده و حتی بازاری برای رقابت درباره این موضوع ایجاد شده تا کدام شرکت و استارت آپ سریع‌تر می‌تواند به راه حل قطعی برای حل این مشکل دست پیدا کند.

تلاش های محققان ایرانی می‌تواند در کنار دلگرمی به استفاده کنندگان از اپلیکیشن های ایرانی، به ارتقای سطح تکنولوژی کشور نیز کمک کند و مصداق اصطلاحی باشد که این روزها زیاد می شنویم:«تبدیل تهدیدهای تحریم به فرصت»!