ادعای نیویورک تایمز: حمله سایبری آمریکا علیه پایگاه داده‌های سپاه

ادعای نیویورک تایمز: حمله سایبری آمریکا علیه پایگاه داده‌های سپاه
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

بر اساس ادعای نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی، پس از این حمله ایران در حال بازیابی توان از دست رفته خود است.

به گزارش گرداب، روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" با انتشار گزارشی مدعی حمله سایبری ایالات متحده آمریکا به ایران شده است.

این روزنامه بر اساس اعلام مقامات ارشد آمریکا که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، مدعی شده در 20 ژوئن گذشته (30 خرداد ماه 1398= روز سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران)، ایالات متحده آمریکا با انجام حمله سایبری یک پایگاه مهم داده‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که از آن برای ردگیری نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان استفاده می‌شد، از بین برده است.

در ماه های می و ژوئن گذشته 6 نفتکش در منطقه خلیج فارس و دریای عمان به طرز مشکوکی مورد حمله قرار گرفتند و ایالات متحده آمریکا بلافاصله نیروهای سپاه پاسداران را عامل این حملات معرفی کرد. جمهوری اسلامی ایران هر گونه دست داشتن در این خرابکاری‌ها را قویا تکذیب کرده و این حملات را مشکوک دانسته است.

به گفته مقام های آمریکایی ایران پس از این حمله سایبری در حال بازیابی توان از دست رفته خود است و اقدام به تلافی و تشدید حملات سایبری علیه آمریکا و متحدان آن، نکرده است.

 "نورمن رول" یک مقام سابق امنیتی آمریکا به نیویورک تایمز گفت که حملات سایبری آمریکا با هدف تغییر رفتار ایران انجام می‌شود بدون آنکه به مناقشه‌ای چند جانبه دامن بزند.

به گفته این مقام امنیتی سابق آمریکا: "باید مطمئن شوید که دشمن شما این پیام را می‌گیرد: ایالات متحده توانایی خیلی زیادی دارد که هرگز نمی‌توان به پای آن رسید، و بهتر است که همه طرف‌ها دست از اقدامات تهاجمی بردارند."

به نوشته نیویورک تایمز تاثیر حمله سایبری 2 ماه و نیم پیش آمریکا علیه ایران هنوز در محافل داخلی آمریکا مورد بحث است و در حالی که عده‌ای معتقدند این حمله ارزش ریسک را نداشته است، اما گروهی دیگر معتقدند این حمله توانایی ایران در ردگیری نفتکش‌ها را در منطقه به نحو محسوسی کاهش داده است.

یک مقام آمریکایی نیز به نیویورک تایمز گفته: ایران احتمالا بر اثر این حمله سایبری به اطلاعات مهمی درباره توانایی‌های مرکز فرماندهی سایبری آمریکا دست یافته است.

"مایکل اشمیت" استاد حقوق بین‌الملل در دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریكا درباره حمله سایبری آمریکا به نیویورک تایمز  گفت: "به هر اندازه كه ایران عملیات غیرقانونی انجام می‌دهد، به نظر من عملیات سایبری  اقدام مناسبی برای جلوگیری از انجام اقدامات غیرقانونی بیشتر آنهاست...بعضی اوقات فضای سایبری به شما امکان می‌دهد عملیاتی را انجام دهید که به اندازه سایر گزینه‌های روی میز حساسیت برانگیز نیستند."



منبع: عصر ایران