ابعاد جدیدی از جاسوسی استارت‌آپ صهیونیستی

ابعاد جدیدی از جاسوسی استارت‌آپ صهیونیستی
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

گزارش ها حاکی از آن است استارت‌آپ اسرائیلی مشهور که در قتل خاشقجی نیز دست داشته، فناوری جاسوسی دیجیتال خود را به کشورهای جهان می فروشد.

به گزارش گرداب، گروه «NSO»، شرکت امنیت سایبری رژیم غاصب صهیونیستی متهم به فروش فناوری جاسوسی دیجیتال پیچیده به عربستان سعودی و دیگر کشورها برای حمله به مخالفان و روزنامه‎نگاران شد. این شرکت با وجود اتهامات، بسیار سودآور است.

فارغ‌التحصیلان و بنیانگذاران شرکت در بیش از 12 استارت‌آپ مشابه – که بسیاری از آنها به‌صورت مخفیانه فعالیت دارند – برای حمله به روترها، رایانه‌ها، بلندگوهای هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های مرموز به کمک توانایی‌های سایبری تهاجمی و ابزارهای مخفی به تلفن‌ها، کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های دیجیتال برای جاسوسی کاربران نفوذ می‌کنند.

این کار در اکوسیستم شلوغ اما پنهان استارت‌آپ‌های واقع در اراضی اشغالی انجام می‌شود که در تضعیف و خنثی کردن  ویژگی‌های امنیتی محیط دیجیتالی تخصص دارند و در برخی موارد باعث محدودیت دسترسی مشتریان به متون، تماس‌ها و مکالمات می‌شوند. به گفته سرمایه‌گذاران و کارمندان حوزه فضایی، بیش از 12 نوع از این شرکت‌ها، اسرائیلی هستند که بسیاری از آنها به‌وسیله مؤسسانی با هویت پنهانی در اینترنت فعالیت می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین این شرکت‌ها، گروه NSO – به عنوان بزرگ‌ترین شرکت پیشرفته در حوزه امنیت سایبری تهاجمی – است. مؤسسان این شرکت معتقدند که فناوری آنها با تمرکز روی به خطر انداختن گوشی‌های هوشمند با هدف کمک به دولت‌ها در مبارزه با تروریسم و جرم طراحی شده است.

اما به دنبال ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده از نرم‌افزار گروه فوق موسوم به پگاسوس (Pegasus) از سوی کشورهایی چون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مکزیک برای حمله به خبرنگاران، دگراندیشان و اهداف سیاسی در سال 2019 بحث هتک حرمت بین‌المللی مطرح شد.

گروه NSO به عنوان یک استارت‌آپ ارزشی معادل یک میلیارد دلار دارد که در محیط فناوری رژیم صهیونیستی و درمیان شرکت‌های بسیار موفق با ارزشی کمتر از 500 میلیون دلار، موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود. سود شرکت در سال گذشته، 125 میلیون دلار بوده است.

تمام این هزینه برای تأمین استارت‌آپ‌های بسیار مجهز ایجاد شده از سوی مؤسسان و سرمایه‌گذاران گروه یاد شده با عنوان مافیای NSO مصرف شده است که ابزارهایی را برای نفوذ به روترهای وای‌فای، اسپیکرهای خانگی و دیگر دستگاه‌ها می‌فروشد.

این شرکت‌ها اغلب کالاهای خود را با عنوان ابزارهای اطلاعاتی یا رهگیری‌های قانونی توصیف می‌کنند. آنها با فروش ابزارها به جاسوسی مخفیانه کاربران کمک می‌کنند. دولت‌ها و آژانس‌های قانونی در سراسر جهان میلیون‌ها دلار برای خرید ابزارها هزینه می‌کنند و استارت‌آپ‌های در خارج یا داخل اراضی اشغالی آمادگی فروش ابزارها را دارند.