دانلود نیم میلیونی اپلیکیشن های آلوده به بدافزار جوکر در پلی استور

دانلود نیم میلیونی اپلیکیشن های آلوده به بدافزار جوکر در پلی استور
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

چندین اپ آلوده به بدافزاری تازه موسوم به جوکر وارد پلی استور گوگل شده اند و این اپ ها متاسفانه تا به الان نزدیک به نیم میلیون بار دانلود شده اند.

به گزارش گرداب، این بدافزار به گونه ای طراحی شده که کاربران را بدون دریافت رضایتشان در سرویس های اشتراکی ثبت نام می کند و کاربر بعد از آنکه مبالغ قابل توجهی بابت استفاده از این سرویس ها از کارت اعتباری اش کم شد متوجه آن می گردد.

بدافزار جوکر که توسط یک کارشناس امنیتی به نام الکسیس کوپرینز کشف شده کشورهای خاصی را هدف حمله قرار داده که از آن جمله میتوان به استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، چین، میانمار، مصر، فرانسه، یونان، هندوراس، هند، اندونزی، ایرلند، ایتالیا، کویت، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی و آمریکا اشاره نمود.

بخش اعظمی از اپ های آلوده به بدافزار جوکر مشخصا کشورهای اروپایی و آسیایی را هدف قرار داده اند و جالب اینکه برای فعال شدن این بدافزار درون گوشی خود باید سیم کارت یکی از این کشورها را داشته باشید. مجموعا ۲۴ اپلیکیشن آلوده به این بدافزار شناسایی شده اند که آنها نیز تاکنون ۴۷۲ هزار مرتبه دانلود و نصب شده اند.

فهرست اپ های آلوده:

Advocate Wallpaper
Age Face
Altar Message
Antivirus Security – Security Scan
Beach Camera
Board picture editing
Certain Wallpaper
Climate SMS
Collate Face Scanner
Cute Camera
Dazzle Wallpaper
Declare Message
Display Camera
Great VPN
Humour Camera
Ignite Clean
Leaf Face Scanner
Mini Camera
Print Plant scan
Rapid Face Scanner
Reward Clean
Ruddy SMS
Soby Camera
Spark Wallpaper

این دومین بار طی هفته های اخیر است که خبر کشف بدافزار در اپ های محبوب اندروید را می شنویم. چندی پیش محققان شرکت کسپرسکی نیز دریافتند که اپ اسکن CamScanner در آخرین به روز رسانی خود به بدافزار آلوده شده است.

کوپرینز همچنین از کاربران اندروید خواسته که در زمان نصب برنامه های مختلف دقت کافی را در زمان صدور مجوز برای اپلیکیشن ها معطوف کنند. برخی از اپ هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم کاملا روشن به مخاطب اعلام می کردند که قصد دسترسی به کدام بخش های گوشی را دارند و متاسفانه این مساله از سوی کاربران مورد بی توجهی قرار می گرفت.



منبع: دیجیاتو