بررسی مصوبه احراز صلاحیت مدیران اپراتورهای ارتباطی به مجلس رفت

بررسی مصوبه احراز صلاحیت مدیران اپراتورهای ارتباطی به مجلس رفت
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸

کارگروه طرح اصلاح موادی از قانون اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را درباره لزوم احراز صلاحیت مدیران اپراتورهای ارتباطی بررسی می کند.

به گزارش گرداب، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود در تاریخ ۲۴ شهریورماه جاری طرحی را به تصویب رساند که بر مبنای آن، از این پس انتصاب مدیران اپراتورهایی که بیش از ۵۰۰ هزار مشترک دارند، باید با تایید صلاحیت رگولاتوری صورت گیرد.

طبق این مصوبه مدیران اپراتورها باید از نظر رشته تحصیلی و سابقه حداقل ۸ ساله حرفه ای و تخصصی در این حوزه، احراز صلاحیت شوند و حتی قائم مقام، سرپرست و جانشین مدیران اعلام شده نیز مشمول این مصوبه خواهند بود. بر اساس این مصوبه باید صلاحیت حرفه ای اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، قائم مقام و معاونان فنی اپراتورها در هنگام انتصاب از سوی رگولاتوری تایید شود. در این مصوبه قید شد که این شروط برای مدیران جدیدی که برای انتصاب در پست های مدیریتی معرفی می شوند، لازم الاجرا بوده و مدیران منصوب شده قبلی را شامل نمی شود.

اما تصویب این طرح از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با حاشیه های بسیاری طی دو هفته اخیر همراه بود. چرا که همزمان با انتصاب مدیر عامل اپراتور رایتل اتفاق افتاد. این اپراتور در مراسمی رسمی «مینا مهرنوش» را به سمت مدیرعاملی این اپراتور وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) معرفی کرد.

پس از این انتصاب، رگولاتوری با استناد به مصوبه یک روزه خود، این حکم را فاقد وجاهت قانونی و سرپیچی از مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عنوان و اعلام کرد که اقدامات و تصمیمات «مینا مهرنوش» مورد قبول رگولاتوری نخواهد بود.

از این رو پای دیوان عدالت اداری به این ماجرا باز شد و روز گذشته این دیوان، حکم بر ابطال موقت این مصوبه داد؛ اما امروز این حکم را لغو کرد. از سوی دیگر روز گذشته شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) نیز از موافقت با استعفای مینا مهرنوش که مدیرعاملی رایتل را همزمان با این مصوبه، در اختیار گرفته بود خبر داد.

هم اکنون نیز کارگروه طرح اصلاح موادی از قانون اصل ۴۴ قانون اساسی در کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ بررسی این مصوبه را در خصوص احراز صلاحیت فنی اپراتورها در دستور کار قرار داده است.