Gerdab.IR | گرداب

چگونه دسترسی برنامه‌ها به گوشی‌ را کنترل کنیم؟

چگونه دسترسی برنامه‌ها به گوشی‌ را کنترل کنیم؟
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸

دسترسی‌هایی که هنگام نصب برنامه‌ها در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهید، می‌تواند موجب سوءاستفاده شود و با در اختیار داشتن اطلاعاتی از جمله فهرست مخاطبان و تصاویر دوربین، مسائل نقض حریم امنیتی ایجاد کند، بنابراین لازم است پیش از نصب اپلیکیشن‌ها، بررسی کرده و ببینید به چه دسترسی‌هایی نیاز دارید.

به گزارش گرداب، بسیاری از افراد خصوصا هنگام نصب بازی‌ها نمی‌دانند که چه دسترسی‌هایی در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده و این کار را به راحتی انجام می‌دهند. حتی خود برنامه‌نویسان گاهی دسترسی‌ها و درپشتی‌هایی برای خود باز می‌کنند و اجازه را هم رسما از شما می‌گیرند. بنابراین زمانی که یک نرم‌افزار را بدون خواندن نصب می‌کنید و ممکن است مسائل امنیتی و نقض حریم شخصی برایتان پیش بیاید.

همان‌طور که پلیس فتا هم بارها هشدار داده، اپلیکیشن‌ها با استفاده از موضوع دسترسی می‌توانند به بخش‌های مختلف سیستم عامل دسترسی پیدا کنند. این دسترسی می‌تواند به فهرست مخاطبان، تصاویر دوربین و غیره باشد. البته در نسخه‌های جدید اندروید، این مشکلات برطرف شده و امکاناتی را برای کاربران جهت کنترل دسترسی برنامه‌ها فراهم شده است. غیرفعال کردن دسترسی‌های برنامه‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در حفظ امنیت گوشی داشته باشد.

بنابراین همواره به دسترسی اپلیکیشن‌ها توجه داشته باشید و بررسی کنید این دسترسی‌ها در راستای خدماتی است که اپلیکیشن ارائه می‌دهد یا ارتباطی به زمینه کاری اپلیکیشن ندارد. البته هنگام نصب اپلیکیشن، برای دسترسی‌ها همواره از کاربر اجازه گرفته می‌شود ولی بعد از نصب هم می توانید با مراجعه به بخش تنظیمات، این دسترسی‌ها را تغییر دهید.

جهت انجام این کار می‌توانید به دو روش اقدام کنید؛ در روش اول، برای انجام این کار، ابتدا به قسمت تنظیمات (setting) گوشی رفته و قسمت apps را انتخاب کنید. سپس گزینه app  permissions  را انتخاب کنید. در صفحه‌ بازشده دسترسی‌ها را به صورت دسته‌بندی‌شده مشاهده خواهید کرد. در نهایت می‌توانید دسترسی برنامه‌ها را قطع کرده و یا دوباره به آن‌ها دسترسی بدهید.

در روش دوم، جهت مشاهده این‌که اپلیکیشن مورد نظر شما چه دسترسی‌های دارند، از قسمت Apps and Notifications به Apps مراجعه کرده و بعد از انتخاب اپلکیشن مورد نظر، قسمت permissions را انتخاب کنید. در این قسمت دسترسی‌های اپلیکیشن مورد نظر نشان داده می‌شود و با انتخاب آیکون کنار هر دسترسی می‌توانید وضعیت آن را تغییر دهید.

هشدار درباره دسترسی‌هایی که به برنامه‌ها می‌دهید

در این باره گلمر بحری - متخصص در حوزه امنیت فناوری اطلاعات-، هشداد داده بود: برخی از دسترسی‌هایی که از کاربران گرفته می‌شود، به دلیل نخواندن و کوتاهی کاربر است وگرنه این حق به دلیل متن باز بودن اندروید برای هر کسی که بخواهد در اندروید برنامه‌ای بنویسد، وجود دارد. کاربران باید یاد بگیرند وقتی می‌خواهند از یک محصول استفاده کنند، اطلاعاتی که هنگام نصب نرم‌افزار به آن‌ها داده می‌شود را به جای رد کردن، مطالعه کنند.

وی با بیان این‌که در زمان نصب هر نرم‌افزاری در اندروید، به شما توضیح داده می‌شود که چه دسترسی‌هایی با نصب این نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان آن نرم‌افزار می‌دهید، گفته بود: یک نرم‌افزار می‌تواند دسترسی انجام هر نوع کاری را بخواهد. بسیاری از نرم‌افزارها و محصولات خارجی دیگر هم چنین دسترسی‌هایی را از جمله دسترسی به پیامک‌ها و یا دوربین از شما می‌گیرند.

بحری با بیان این‌که کاربر مختار است در صورت عدم تمایل به در اختیار گذاشتن دسترسی‌هایی که نرم‌افزار طلب می‌کند آن را نصب نکند، خاطرنشان کرده بود: شما می‌توانید اگر احساس کردید نمی‌خواهید این دسترسی‌ها را در اختیار نرم‌افزار قرار دهید، در تنظیمات خود این دسترسی را ببندید و یا در نهایت اگر در تنظیمات اجازه نصب به شما داده نشد، نرم‌افزار را نصب نکنید.