تاثیرگذارترین ابداع بشر چیست؟

تاثیرگذارترین ابداع بشر چیست؟
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸

دیروز سالگرد ارسال نخستین پیام از طریق اتصال اینترنتی و روز جهانی اینترنت بود. اختراعی که برای همیشه زندگی بشر را متحول کرد به گونه‌ای که گفته می‌شود تاثیرگذارترین ابداع بشر است.

به گزارش گرداب، اگرچه به طور قطع ابداع اینترنت بدون میلیون‌ها اختراع تاثیرگذار و سرنوشت ساز پیش از آن ممکن نبود اما به مشکل می‌توان اختراعی در طول تاریخ یافت که چون اینترنت بر زندگی بشر تاثیر گذاشته باشد. به همین دلیل است که از ۲۹ اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی (۷ آبان ۱۳۸۴) سالگرد ارسال نخستین پیام اینترنی به عنوان روز جهانی اینترنت انتخاب شد. گرامیداشت این روز فرصتی است برای ادای احترام و دین به افرادی که به ایجاد و ساخت ابزاری کاربردی چون اینترنت کمک کردند و همچنین فکر کردن به این که این اختراع چگونه زندگی ما را برای همیشه متحول کرد.

تاریخچه نخستین اتصال اینترنتی

اینترنت به معنای اتصال از راه دور دو رایانه نخستین بار در ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۹ (۷ آبان ۱۳۴۸) تنها چند ماه پس از آن که نیل آرمسترانگ نخستین قدم‌ها را بر روی ماه برداشت، محقق شد.

زیر نور سبز یک مانیتور مونوکروم در دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه UCLA آمریکا، یک دانشجوی جوان مقطع کارشناسی ارشد تلفنش را برداشت و با آزمایشگاه کامپیوتر دانشگاه استنفورد تماس گرفت. وی خود را برای ارسال نخستین پیام از طریق یک اتصال اینترنتی آماده می‌کرد. چارلی کلاین و بیل دووال در جریان این مکالمه سرنوشت ساز برای بشریت،  پشت خطوط تلفن بودند. لئونارد کلین راک، چارلی کلاین و بیل دووال اگرچه هیچکدام هیچگاه به اندازه آرمسترانگ شناخته شده و مشهور نشدند اما مهره‌های اصلی در برقراری نخستین اتصال اینترنتی بودند.

در جریان کار بر روی پروژه آرپانت (سرواژه معادل لاتین شبکه آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته) که از طرف وزارت دفاع آمریکا کلید خورده بود و ۴ پایانه کامپیوتری مستقل در دانشگاه‌های UCLA، استنفورد، سانتا باربارا و یوتا را به هم وصل می کرد، چارلی کلاین سعی کرد تا اطلاعات ورود به سیستم را از UCLA به بیل دووال در استنفورد بفرستد و تا حدودی موفق هم شد. کلین راک در ادامه کوشید تا واژه login یا ورود به سیستم را از این طریق ارسال کند و توانست پیش از قطع اتصال برقرار شده میان پایانه‌ها، دو واژه L و O را بفرستد. L و O در واقع اولین واحدهای اطلاعاتی هستند که از نخستین شبکه کامپیوتری از راه دور ارسال شدند. کلاین یک ساعت بعد توانست زیر نظر لئونارد کلین راک استاد علوم کامپیوتر دانشگاه UCLA پیام Login را به طور کامل به مقصد ارسال کند.

اینترنت یک شبکه گسترده حاوی دریایی نامحدود از اطلاعات است که همزمان توسط حجم زیاد از کاربرانی از اقصی نقاط دنیا با اهداف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرداختن به تمام مزایای بهره‌مندی از چنین سرویسی می‌تواند تا حد زیادی تخصصی و گسترده باشد. از همین رو در بخش بعد به چند مورد از ملموس‌ترین کارکردهای مفید اینترنت که همه ما هر روزه با آن‌ها سروکار داریم، خواهیم پرداخت.

شبکه اینترنت این روزها به ابزاری در دسترس و سریع برای برقراری ارتباط تبدیل شده است. در عصر معاصر نه تنها می‌توان با اتکا به اتصالات اینترنتی و استفاده از انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی با سایر کاربران در هر نقطه از جهان به سادگی ارتباط برقرار کرده و پیام رد و بدل کرد بلکه حتی به لطف شبکه‌هایی چون اسکایپ و غیره امکان دیدارهای حضوری و حتی برگزاری کلاس‌های درس یا کنفرانس و جلسات بزرگ نیز از پشت نمایشگر رایانه و دیگر وسایل هوشمند ممکن شده است.

همانطور که پیش‌تر بدان اشاره شد، اینترنت یک شبکه جهانی است که گنجینه‌ای از اطلاعات فراوان در زمینه‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. کافیست چند دقیقه از زمان خود را به جستجو در سایت‌های مرتبط و مطالعه اختصاص دهید. دیگر برای دسترسی به کتاب‌ها، متون و منابع مورد نیاز برای پژوهش نیازی به فرآیند وقت گیر مراجعه حضوری به کتابخانه‌ها ندارید و تنها با چند کلیک می‌توانید به طور رایگان به اکثر اطلاعات و منابع مورد نیاز خود دست یافته و از آنها به اقتضای نیاز خود استفاده کنید.  

این روزها به لطف شبکه جهانی اینترنت می‌توانید با خیال راحت در خانه نشسته و بدون نیاز به معطل شدن در ترافیک یا به انتظار نشستن در صف سازمان‌های ارائه دهنده خدمات چون بانک‌ها، به راحتی قبوض خود را پرداخت کرده، پول جابه جا کنید، کالا سفارش داده و در کلاس‌ها و دوره های مختلف ثبت نام کنید.

معجزه اینترنت تنها به این امور ساده و ابتدایی خلاصه نمی‌شود، خلق اینترنت اشیا، ساعت‌های هوشمند، دستیارهای صوتی و امثالهم همه و همه مدیون ابداع شبکه اینترنت هستند.

استفاده از اینترنت با وجود تمام مزایایی که دارد، با خطرات و چالش‌هایی نیز همراه است. این روزها بازار سرقت‌های اطلاعاتی، حملات سایبری و کلاهبرداری‌های اینترنتی بسیار داغ است و نمی‌توان این خطر و تهدید جدی را نادیده گرفت. از طرف دیگر، اگرچه اینترنت منبعی نامحدود از اطلاعات است اما همه این اطلاعات نیز الزاما صحت نداشته و قابل اعتماد نیستند. علاوه بر این، اینترنت چون یک کتاب باز دسترسی به هر گونه اطلاعات را برای همه رده‌های سنی ممکن کرده است و نظارت و مراقبت بیشتر از محتوایی را که کودکان و نوجوانان از آن استفاده می‌کنند، می طلبد. استفاده افراطی از شبکه اینترنت همچین افراد را به اجتماع گریزی و تنهایی سوق داده و مشکلاتی چون کم تحرکی و اعتیاد را برای برخی از افراد به همراه داشته است.   

شبکه جهانی اینترنت با وجود تمام مزایا و معایبی که دارد یکی از تاثیرگزارترین ابداعات در تاریخ بشر است که استفاده درست و حساب شده از آن می‌تواند روز به روز به کیفیت زندگی افراد کمک کرده و شاید روزی جوابی برای بسیاری از مسائل و مشکلاتی که بشر تاکنون راه‌حلی برایشان پیدا نکرده، ارائه دهد. 

منبع: ایرنا