چطور هشتک همه‌گیر شد

چطور هشتک همه‌گیر شد
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸

هشتک که آمد ابتدا کسی آن را تحویل نگرفت. اما کابران شبکه‌های اجتماعی به سرعت متوجه قابلیت آن شدند و امروز هشتک حتی در فرهنگ لغت آکسفورد جایی برای خود دارد.

به گزارش گرداب، گوشی خود را بردارید یک کلمه را تایپ کنید و ابتدای کلمه‌ای که نوشته‌اید را علامت «#» بگذارید، کلمه شما به صورت آبی درمی‌آید و به اصطلاح هایپرلینگ می‌شود و دیگر این کلمه‌ تایپ‌شده ساده نیست بلکه یک لینک است که با کلیک کردن روی آن شما را به محتوای همسو با معنای کلمه هدایت می‌کند به طور کلی این عمل را هشتگ‌گذاری و این کلمه را هشتگ می‌گویند.

هشتک چیست؟

هشتگ تلاشی برای دسته‌بندی یک محتوا در اینترنت است و به مانند برچسب‌های معمولی، کاربران می‌توانند با جستجوی آن هشتگ خاص، مطلب را پیدا کنند. رایج‌ترین شکل هشتگ، استفاده ‌از نماد هش یا پوند (#) به عنوان پیشوند و نیز عبارتی که دوست دارید تداعی کننده مطلب شما باشد است. به عنوان نمونه در بیشتر پلتفرم‌ها، هشتگ به شکل #hashtag نوشته می‌شود.

نام هشتگ گره خورده است با شبکه‌های اجتماعی و از آن به طور کلی به منظور ساده تر کردن یافتن مطالب استفاده می‌شود. یقینا با هشتگ‌های زیادی برخورد داشته‌اید؛ کلمه‌هایی که با علامت # آغاز می‌شوند. اما سوال اینجاست که هشتگ از کجا آمد و می‌تواند چه کاربردهایی داشته باشد؟

مجله شبکه‌های اجتماعی

چطور هشتک همه‌گیر شد

این تصویر کریس مسینا است. خالق هشتگ. او در سال ۲۰۰۷ میلادی برای اولین بار در یک توئیت از این نشان جدید استفاده کرد و از قضا مورد توجه قرار نگرفت. واکنش ها به اقدام او مثبت نبود. برای همین توئیتر اعلام کرد این چیزها همگانی نیست و بیشتر می تواند برای افرادی که خوره فضای مجازی باشند، مورد استفاده قرار گیرد. توییتر نه تنها از این ایده استقبال نکرد بلکه  آن را مربوط به افرادی که به اصطلاح آن‌ها را «گیک یا به انگلیسی Geek» می‌خوانند، دانست. اما آنها خیلی زود متوجه خطای خود شدند و آن را تصحیح کردند. بعد از گذشت مدتی استفاده از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک عادت شد و این روزها استفاده از آن عمدتا اتفاق می‌افتد.

کریس مسینا البته مالکیت فکری هشتگ را از آن خود نمی‌داند. او بر این عقیده است که هشتگ از دل اینترنت بیرون آمده و متعلق به همه‌ی افرادی است که از آن استفاده می‌کنند. اما با این حال در بیشتر منابع بنیان گذار هشتگ را کریس مسینا می‌دانند.

امروزه در متون دیجیتال مارکتینگ، کریس مسینا را مبتکر هشتگ و به عبارتی پدر هشتگ می دانند. مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد هم پس از ان واژه هشتگ Hashtag را که در میکروبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گرفت به مجموعه لغات خود اضافه کرد. سال ۲۰۱۶ بود که آکسفورد نیز این واژه را وارد فرهنگ واژگان خود کرد.  

در سال ۲۰۱۰ اصطلاح trending یا trending topics به شبکه‌های اجتماعی وارد شد. بدین معنی که وقتی تعداد زیادی از کاربران از یک هشتگ استفاده کردند آن هشتگ به اصطلاح Trend می‌شود و تعداد بیشتری مخاطب جذب خواهند شد تا در مورد آن موضوع صحبت کنند. در سال ۲۰۱۱ اینستاگرام و +Google نیز امکان استفاده از هشتگ را اضافه کردند. هشتگ اما امروزه آوازه ای جهانی دارد و در همه شبکه های اجتماعی راه خود را ادامه می دهد.

 کاربردهشتگ‌

می‌توانید موضوعی که راجع به آن می‌نویسید را با هشتگ‌ها برچسب‌گذاری کنید تا هر کسی که در رابطه با موضوع شما در وب جستجو می‌کند مطلب شما را هم بخواند و اینطور می‌شود که با هشتگ‌ها شانس پیدا شدن مطلبتان را افزایش می‌دهید.

- هشتگ‌ها برای تبلیغات و هماهنگی‌ها استفاده می‌شوند و همچنین استفاده از آن‌ها برای ترویج رویدادها بسیار موثر است.

- در جمع دوستان خود، یک هشتگ را به عنوان کلید مشترک مطرح کنید و یا در مطالبتان یک اصطلاح خاص یا نام گروه خود را هشتگ‌نویسی کنید. بدین‌ترتیب مطالب این گروه در یک هشتگ قابل دسترس می‌شود و هر کدام از دوستان خود که جستجو کنند می‌توانند مطالب آن گروه را به راحتی پیدا کند.

- هشتگ را می توان برای ترویج یک فرهنگ مانند محتوای طنز، تکه کلام، یک تاریخ مهم، مناسبت(نوروز) و… استفاده کرد.

- عاملی برای تعامل و گفت‌وگو به صورت گسترده در دنیای مجازی در بین علاقمندان به یک هشتگ هستند.

- هشتگ ها گاهی وقت‌ها می‌توانند واسطه ای میان مصرف کننده و تولیدکننده باشند به این صورت که افراد می‌توانند نقدها و پیشنهادات خود را با هشتگ‌گذاری به گوش تولیدکنندگان برسانند.
منبع: همشهری