احتمال نشت اطلاعات ۳۰۰ هزار نفر در جریان انتخابات اتحادیه اروپا

احتمال نشت اطلاعات ۳۰۰ هزار نفر در جریان انتخابات اتحادیه اروپا
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸

پارلمان اتحادیه اروپا در جریان انتخابات ماه می از نرم افزارهای یک شرکت آمریکایی استفاده کرده است و اکنون تخمین زده می شود طی این فرایند اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کاربر فاش شده باشد.

به گزارش گرداب، حدود یک سال قبل پارلمان اتحادیه اروپا به دلیل رسوایی کمبریج آنالیتیکا تحقیقات گسترده ای را درباره شرکت فیس بوک انجام داد.

اما اکنون این پارلمان گرفتار رسوایی اطلاعات بیش از ۳۰۰ هزار کاربر شده است. این رسوایی مربوط به استفاده از نرم افزار شرکت آمریکایی «نیشن بیلدر» (Naion Builder)  است. گمان می رود شرکت مذکور اطلاعات این کاربران را فاش کرده است. در همین راستا اعضای پارلمان اتحادیه اروپا برای استفاده از نرم افزار های شرکت «نیشن بیلدر» تحت تحقیقات قرار دارند. به گفته مقامات این شرکت در جریان انتخابات ماه می اتحادیه اروپا اطلاعات شخصی افراد را بررسی و از آنها سواستفاده کرده است.

«ووجسیچ یوویسکی» در اوایل هفته گذشته به عنوان ناظر برحفاظت اطلاعات در اتحادیه اروپا انتخاب شد. او در بیانیه ای اعلام کرد: انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا  با وجود چند جنجال در داخل کشورهای عضو و هم در سطح جهانی برگزار شد.

این درحالی است که برنامه های انتخاباتی نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا همچنان تحت بررسی های زیادی قرار می گیرد. البته قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا، قواعدی برای جلوگیری و جریمه کردن احزاب سیاسی در اروپا وضع شد که به طور عمدی از اطلاعات شخصی افراد در برنامه های انتخاباتی خود استفاده می کنند.

طبق تحقیق پارلمان اتحادیه اروپا از وب سایت thistimeimvoting.eu استفاده کرده که اطلاعات بیش از ۳۲۹ هزار کاربر علاقمند به فعالیت های سیاسی را جمع آوری کرده است. در مرحله بعد شرکت «نیشن بیلدر» این اطلاعات را فراوری کرده است.

پارلمان اتحادیه اروپا اعلام کرده در سال ۲۰۱۸ خدمات این شرکت آمریکایی را در یک پروژه آزمایشی استفاده کرد تا یک برنامه اطلاعاتی در سراسر اروپا اجرا کند و فقط از قابلیت های اصلی این شرکت مانند سیستم مدیریت محتوا یا ابزاری برای ارسال اطلاعات در یک بیانیه ایمیلی استفاده کرده است.  

در بیانیه پارلمان اروپا آمده است: تاکنون هیچ اطلاعاتی با سیستم های دیگر به اشتراک گذاشته نشده و افراد پس از اعلام رضایت واضح می توانند عضو سایت شوند.

شرکت نیشن بیلدر نیز در یک بیانیه ایمیلی اعلام کرده نرم افزارش به مردم کمک می کند در فرایندهای دموکراتیک شرکت کنند و اطلاعات مشتریان خود را به اشتراک نمی گذارد یا نمی فروشد.

این در حالی است که در اوایل ماه جاری یک سازمان ارشد ناظر در انگلیس نامه هایی به احزاب این کشور ارسال کرد و درباره استفاده از اطلاعات مردم در برنامه های خود پیش از انتخابات پارلمان این کشور در دسامبر هشدار داد.