الزام احراز هویت بیومتریک برای خرید سیم‌کارت

الزام احراز هویت بیومتریک برای خرید سیم‌کارت
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸

در آینده نزدیک هر فردی که قصد خرید سیم‌کارت داشته باشد باید کارت ملی هوشمند خود را ارائه دهد و سیم کارت صرفا با انطباق اثر انگشت متقاضی با اثر انگشت کارت ملی هوشمند و استعلام از ثبت احوال به او واگذار خواهد شد.

به گزارش گرداب، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده با اعلام این خبر که اپراتورها باید برای احراز هویت خریداران سیم‌کارت از روش رمز یکبار مصرف (One Time Password) استفاده کنند، گفت: از خردادماه سال آینده، احراز هویت به شیوه بیومتریک انجام می‌شود.

پیمان قره داغی ضمن تاکید بر این که روش ارسال رمز یکبار مصرف برای اپراتورها الزامی شده است، از قدم بعدی که سازمان تنظیم مقررات در این حوزه برخواهد داشت صحبت کرد و گفت: به استناد پروانه اعطا شده به اپراتورها، هر مشترک باید در زمان اشتراک به طور درست شناسائی شود. در حال حاضر اپراتورها ملزم هستند در هنگام خرید یا فعال‌سازی سیم‌کارت با روش ارسال رمز یکبار مصرف (OTP) برای احراز هویت درست مشترکان اقدام کنند.

او توضیح داد: روش ارسال رمز یکبار مصرف (OTP) برای احراز هویت که در دستور کار اپراتورها قرار گرفته، مانند مسکن عمل خواهد کرد. در آینده احراز هویت برای خرید سیم کارت با استفاده از کارت ملی هوشمند و به صورت بیومتریک (تأیید هویت فرد با استفاده از ویژگی‌های بیولوژیکی منحصر به فرد) انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: طی جلسات متعددی که با اپراتورها و ثبت احوال برگزار کردیم، در آینده نزدیک هر فردی که قصد خرید سیم‌کارت داشته باشد باید کارت ملی هوشمند خود را ارائه دهد و سیم کارت صرفا با انطباق اثر انگشت متقاضی با اثر انگشت کارت ملی هوشمند و استعلام از ثبت احوال به او واگذار خواهد شد.

قره‌داغی گفت: امیدواریم از خرداد سال آینده روش بیومتریک احراز هویت به شکل ویژه در دفاتر فروش و پیشخوان خدمات دولت مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن این که پیرو همین مسئله هر فرد برای دریافت هر سرویسی از وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن باید به این شکل احراز هویت شود.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در خصوص احراز هویت خریداران سیم‌کارت با روش رمز یکبار مصرف (One Time Password) گفت: روش OTP که مدتی به صورت پایلوت در برخی دفاتر انجام شده از امروز شکل رسمی و الزام به خود گرفته است. در این روش فردی که برای خرید سیم‌کارت به دفاتر اپراتورها و پیشخوان مراجعه می‌کند اگر سیم کارت قبلی داشته باشد، برای او کدی می‌آید که پس از اعلام آن به فروشنده رسمی، می‌تواند سیم کارت جدید را دریافت کند.

او تصریح کرد: اگر فرد سیم کارت اولی باشد، برای خرید سیم کارت باید به دفاتر خاصی مراجعه کند که احراز هویت به شیوه سفت و سخت‌تری انجام می‌شود. روش احراز هویت بیومتریک تخلفات را به حداقل ممکن می‌رساند و هر فرد صرفا می‌تواند برای خودش سیم کارت بگیرد.

او در پایان با تاکید بر این که برقرار کردن ارتباط بین اپراتورها و ثبت احوال از کانال سازمان تنظیم مقررات صورت خواهد گرفت، گفت: این روش حداکثر از خرداد ماه سال آینده عملیاتی می شود و به واسطه آن دغدغه مردم در خصوص صدور سیم کارت بدون احراز هویت یا با سوءاستفاده از هویت دیگران رفع خواهد شد.
منبع: ایتنا