آماده باش کامل سایبری در بخش های دولتی و خصوصی ایالات متحده

آماده باش کامل سایبری در بخش های دولتی و خصوصی ایالات متحده
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸

کارشناسان معتقدند که با هک شدن وب‌سایت دولتی ایالات متحده، احتمال وقوع جنگ سایبری میان ایران و آمریکا وجود دارد.

به گزارش گرداب، کارشناسان غربی معتقدند که با هک شدن وب‌سایت دولتی ایالات متحده موسوم به «Federal Depository Library Program» به‌وسیله یک گروه هک با پشتیبانی دولت ایران احتمال وقوع جنگ سایبری میان 2 کشور وجود خواهد داشت. این هک شاید حمله‌ای برای انتقام از شهادت سردار سلیمانی باشد.

پیام هکرها این بود:
" این پیامی از جمهوری اسلامی ایران است؛ ما از پشتیبانی دوستانمان در منطقه، مردم مظلوم فلسطین، مردم مظلوم یمن، مردم و دولت سوریه، مردم و دولت عراق، مردم مظلوم بحرین و مقاومت مجاهدان واقعی در لبنان و فلسطین دست نخواهیم کشید. "

هکرها ادامه دادند:
" این تنها بخشی از توانایی سایبری ایران است؛ ما همیشه آماده هستیم؛ ادامه دارد ... "

این هک از سوی آژانس زیرساخت و امنیت سایبری سازمان امنیت داخلی ایالات متحده تأیید شده، اما به گفته آژانس، هنوز حمایت هکرها از سوی دولت ایران تأیید نشده است.

ایران متعهد به انتقام است و جنگ سایبری راهی برای جمهوری اسلامی به نظر می‌آید. به گفته فایننشال تایمز، بخش‌های عمومی و خصوصی آمریکا در معرض تهدید قرار دارند. مقامات آمریکایی اعلام کردند که تهدیدات روی هر چیزی از جمله شرکت‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات شهری یا بخش‌های حمل و نقل، تدارکات، مراقبت‌های بهداشتی و تأسیسات نظامی ایالات متحده متمرکز هستند.

هنک توماس (Hank Thomas)، مدیر اجرایی «Strategic Cyber Ventures »، شرکت سرمایه‌گذاری سایبری راهبردی گفت:
" ایران تلافی می‌کند. هیچ تردیدی در این مورد وجود ندارد. آنها به دنبال راهی برای حضور قدرتمند و نظامی هستند، بدون اینکه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای متکی بر اقدامات تروریستی ظاهر شوند زیرا فاقد توانایی واکنش قوی نظامی پیشرفته برای به چالش کشیدن سران آمریکایی هستند. "

توماس اظهار داشت:
" استفاده از توانایی‌های سایبری تهاجمی و حضور فراتر از منطقه، محتمل‌ترین اقدام ایران خواهد بود. خطرناک‌ترین اقدامات شامل ترکیب حملات سایبری و جنبشی در منطقه و فراتر از آن است. "

کریس مورالِس (Chris Morales)، رئیس تجزیه و تحلیل امنیتی «Vectra AI»، شرکت امنیت سایبری آمریکایی معتقد است که ایران توانایی‌های جنگ سایبری را به عنوان بخشی از راهبرد حمله خود از یک دهه قبل شناسایی کرده و به تدریج در حال ایجاد قابلیت‌هایی از زمان حمله به سانتریفیوژهای هسته‌ای خود در سال 2010 براثر ویروس استاکسنت است.

مورالِس توضیح داد:
" اقدامات سایبری تهاجمی طی این مدت برای هر 2 کشور مداوم بوده‌اند. ایران در استفاده از توانایی‌های سایبری به اندازه کاربرد بدافزار بازار سیاه در مقایسه با بدافزار ساخته شده مشتری از سوی فرماندهی سایبری اسرائیل و آمریکا قدرتمند نیست. من معتقدم ایران یک حمله سایبری ترتیب می‌دهد، اما آنها واکنش تهاجمی بعدی آمریکا را نیز در نظر خواهند گرفت. "

 ریک هلند (Rick Holland)، افسر ارشد اطلاعات و معاون راهبردی در «Digital Shadows»، شرکت حفاظت ریسک دیجیتال هشدار داد:

ایران مثل یک ماهی کوچک نیست؛ توانایی‌های سایبری تهاجمی تهران از سال 2012 و حملات انکار سرویس بخش بانکداری و کاربرد بدافزار مخرب شمعون در مورد آرامکو به طرز قابل توجهی پیشرفت کرده است. در سال 2019 ایالات متحده و بریتانیا چندین هشدار عمومی در رابطه با تهدیدات امنیت سایبری ایران منتشر کردند.

هلند اعلام کرد:
" این حمله به دلیل شهادت سردار سلیمانی است؛ خبر خوب برای مدافعان، كنترل‌های امنیتی مانند تأیید هویت چند عاملی است که می‌تواند باعث کاهش خطرات شود. كنترل‌های امنیتی ایمیل مانند پاک کردن پیوست‌های ایمیل با ایجاد پی‌دی‌اف از آنها می‌توانند پیوست‌های مخرب در ایمیل‌های فیشینگ را کاهش دهند. "

وی افزود:
" به روز بودن محافظت از ضدبدافزار می‌تواند به کاهش خطرات بدافزار پاک کن کمک کند. فایده این کنترل‌ها محافظت در برابر تهدیدات – و نه فقط حملات ایرانیان – خواهد بود. "