تا 1404 سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور 10 درصد خواهد شد

تا 1404 سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور 10 درصد خواهد شد
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد در شورای عالی فضای مجازی مصوب شد، تا سال ۱۴۰۴ اقتصاد دیجیتال ایران ۱۰ درصد کل اقتصاد کشور شود.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار رشته توییتی اعلام کرد، در جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است تا سال ۱۴۰۴ اندازه‌ی اقتصاد دیجیتال ایران ۱۰ درصد کل اقتصاد کشور شود. وی همچنین اعلام کرد تا سال ۱۴۰۰ متوسط سرعت دسترسی خانگی برای همه‌ی جمعیت ایران باید به عدد ۲۵ مگابیت در ثانیه و در موبایل به حداقل ۱۰ مگابیت درثانیه برسد. وزیر ارتباطات در ادامه افزود، تغییرات و تسهیل مقررات در جذب سرمایه از طریق بورس نیز در آینده رخ خواهد داد.

افزایش حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر به ۲۰۰ میلیون یورو در سال و درنظرگرفتن تسهیل‌گری ویژه برای رساندن سهم خرده‌فروشی الکترونیکی به ۱۰ درصد از دیگر اهدافی است که وزیر ارتباطات برای چند سال آینده در نظر گرفته است. 

وی نوشت:
" یک هدف گذاری خوب! امشب در شورای عالی فضای مجازی، مصوب شد که تا ۱۴۰۴، اندازه اقتصاد دیجیتال ایران، ۱۰ درصد کل اقتصاد کشور شود. اولین هدف‌گذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارتاپی برای رسیدن به این هدف تغییرات زیادی لازمه، مشکلات قرن ۲۱، راه‌حل‌های قرن بیست‌ویکمی دارد. حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر درسال باید به عدد ۲۰۰ میلیون یورو برسه، این عدد درحال‌حاضر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد میشه. تغییرات و نیز تسهیل مقررات در جذب سرمایه از طریق بورس یک اتفاق مهمه که رخ خواهد داد.
در تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی الکترونیکی باید به سهم ۱۰ درصدی برسه، تسهیل‌گری ویژه برای این مهم در نظر گرفته شده است.
متوسط سرعت دسترسی خانگی برای همه جمعیت ایران تا سال ۱۴۰۰، بایستی به عدد ۲۵ مگابیت درثانیه برسه و در موبایل به حداقل ۱۰ مگابیت درثانیه، تا ۱۴۰۴، ده درصد جمعیت ایران باید به خدمات فیبرنوری منازل یا 5G متصل شوند. "

در جلسه شورای عالی فضای مجازی اهداف شبکه ملی اطلاعات تا سال 1404 به تصویب رسید.

بر همین اساس پوشش صد در صد جمعیت کشور برای دسترسی پهن باند سیار با سرعت متوسط 10 مگابیت بر ثانیه و پوشش 80 درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت 25 مگابیت بر ثانیه می‌باشد.

در این جلسه همچنین مقرر شد حداقل 3 قطب مرکز داده در سه استان کشور ایجاد شود تا شبکه متوازنی در سراسر کشور داشته باشیم.

همچنین در این جلسه قرار شد کسب و کارها از اینترنت 100 مگابیت بر ثانیه برخوردار باشند و در بخش صنعت داخلی هم تولید گوشی‌های ساخت داخل به 20 درصد مصرف گوشی‌های کشور افزایش یابد و همچنین سالانه حدود 5 درصد رشد خودکفایی در زمینه تجهیزات شبکه ایجاد شود.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی همچنین مقرر شد سهم اقتصاد دیجیتال و خرده‌فروشی الکترونیکی حدود 10 درصد اقتصاد کشور را شامل شود و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال 1400 به طور کامل تأمین شود.

منبع: زومیت