حرکت به سمت وای فای 7 آغاز شده است

حرکت به سمت وای فای 7 آغاز شده است
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

وای فای 7 را باید نسل بعدی فناوری WiFi دانست. میزان پیشرفت در WiFi 7 در مقایسه با WiFi 6 بسیار زیاد بوده و یک پیشرفت شگرف محسوب خواهد شد.

به گزارش گرداب، از زمان افزایش حجم تولید گجت‌ های الکترونیکی پشتیبانی‌کننده از وای فای 6، اخبار بیشتری درباره این فناوری منتشر می‌شود. رفته رفته مودم‌های بیشتری با پشتیبانی از نسل ششم فناوری WiFi تولید شده و گوشی‌های هوشمند نیز قادر به بهره بردن از همه ظرفیت بالای این تکنولوژی می‌شوند. اکنون که فرآیند همه‌گیر شدن وای فای 6 آغاز شده است، اخباری درباره توسعه وای فای 7 شنیده می‌شود.

مشابه آن، انتشار اخبار پیرامون در دست توسعه بودن فناوری 6G درست بعد از آغاز فراگیری 5G است. به عنوان نمونه اکنون می‌دانیم ژاپن در پی دستیابی به فناوری 6G تا سال 2030 است. روی هم رفته، تمرکز دنیای فناوری روی راهکارهای بی‌سیم افزایش پیدا کرده و آن‌ها را به اتصالات کابلی و سیمی ترجیح می‌دهد.

سرعت فضایی فناوری وای فای 7

بر بستر WiFi 6 سرعت تا 9.6 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. برای مقایسه، حداکثر سرعت WiFi 5 برابر 3.5 گیگابیت بر ثانیه است. پیشرفت نسل ششم در مقایسه با نسل پنجم به حدی است که تصور می‌کردیم در توسعه بعدی، ترمز فناوری وای فای کشیده شده و سرعت بر بستر WiFi 7 چندان از WiFi 6 بیشتر نخواهد بود. اما بر اساس اخبار جدید، حین استفاده از نسل هفتم تکنولوژی وای فای، سرعت انتقال داده تا 30 گیگابیت بر ثانیه قابل افزایش است!

این سرعت بالا، با افزایش میزان پوشش دهی همراه خواهد بود. پشتیبانی همزمان از تعداد بیشتری دستگاه توسط یک وسیله، پیش‌بینی دیگر ما درباره وای فای 7 است. در حال حاضر، روترهای وایرلس پشتیبانی‌کننده از وای فای 6 تا سقف 128 دستگاه را به صورت همزمان پوشش می‌دهند! البته WiFi 7 اکنون در دست توسعه قرار داشته و هنوز به یک استاندارد تبدیل نشده است، به همین دلیل سازمان Wi-Fi Alliance کمتر درباره آن صحبت کرده و اطلاعات در اختیارمان قرار می‌دهد.

استانداردهای وای فای مورد استفاده کنونی، 802.11ac ،802.11n و 802.11ax است. نزد کاربران آن‌ها با نام‌های وای فای 4، وای فای 5 و وای فای 6 شناخته می‌شوند. هنوز نام استاندارد مربوط به وای فای 7 مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد این استاندارد 802.11be خواهد بود.

نوآوری‌هایی که از WiFi 7 انتظار داریم

در فناوری نام برده، دیگر همه چیز به افزایش سرعت انتقال داده و افزایش میزان پوشش دهی در مقایسه با نسل قبل ختم نشده و یک سری ویژگی جدید به دنیای وای فای راه پیدا خواهد کرد. به عنوان نمونه باید به توانایی یافتن موقعیت فیزیکی و نرخ تنفس هر کاربر اشاره کرد. برای چنین قابلیتی، می‌توان یک سری کاربرد در نظر گرفت.

به عنوان مثال، وقتی یک خانم دارای سن بالا در خانه‌ای تنها زندگی می‌کند، به وسیله قرار دادن یک روتر بدون سیم پشتیبانی‌کننده از وای فای 7 در منزل وی، قادر به ارزیابی نرمال یا غیر نرمال بودن رفتار او و تصمیم‌گیری سریع در صورت بروز مشکل خواهیم بود. البته ممکن است قابلیت یاد شده به همراه یک سری ویژگی دیگر، در بدو عرضه WiFi 7 قابل استفاده نباشد.

همانند فناوری 5G، توسعه وای فای 7 نیز به تلاش از دو سو نیاز دارد. در صورتی که اپراتورهای همه کشورها، سراسر دنیا را مملو از آنتن‌های پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل کنند، اما گوشی‌های هوشمند نتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، عملا تلاش آن‌ها بی‌فایده بوده است. به دلیلی مشابه، استفاده از همه ظرفیت‌های WiFi 7 بعد از توسعه آن توسط سازمان Wi-Fi Alliance، به شرکت‌های سازنده تجهیزات ارتباطی برمی‌گردد.

تا تبدیل شدن وای فای 7 به یک استاندارد، حداقل چهار سال زمان داریم. با این حال، در صورت فراهم شدن امکان تشخیص حضور انسان در یک محیط توسط این فناوری، انتظار تا معرفی رسمی آن شیرین خواهد بود! این قابلیت، زمینه را برای ظهور نوآوری‌های دیگر باز می‌کند. هر شرکت سازنده روتر وایرلس می‌تواند به شکلی متفاوت، از این قابلیت بهره برده و ویژگی‌های متفاوتی در اختیار کاربرانش قرار بدهد.

از چنین سیستمی می‌توان برای باز کردن خودکار در منزل یا انجام بسیاری دیگر از اعمال به صورت خودکار استفاده کرد. در نتیجه وای فای 7 در دنیای اینترنت اشیا، به ویژه خانه‌های هوشمند، یک انقلاب بزرگ ایجاد خواهد کرد.




منبع: گجت نیوز