توقف در فروش دامنه org.

توقف در فروش دامنه org.
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

عملیات فروش دامنه org.به قیمت ۱.۱ میلیارد دلار متوقف شد.

به گزارش گرداب، یک سازمان غیر انتفاعی که بر سیستم دامنه اینترنت نظارت می‌کند عملیات جنجالی فروش ۱.۱ میلیارد دلاری دامنه org. به یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی را متوقف کرد.

PIR از زیرمجموعه‌های «جامعه اینترنت» (Internet Society، یک سازمان غیرانتفاعی) از سال ۲۰۰۲ میلادی، مسئولیت دامنه‌ای را برعهده داشت که به افراد اجازه می‌داد تا وب سایت‌های org. ثبت کنند.

اما اقدام برای فروش این واحد به شرکت «ایتوس کپیتال» سبب شد «شرکت اینترنتی برای نام‌ها و اعداد واگذار شده» (ICANN) وارد عمل شود و این معامله را متوقف کند. آیکان نوعی گروه حاکمیتی چندذینفعی و سازمانی غیر انتفاعی است که مسئولیت ایجاد هماهنگی‌ در نگهداری و عملکرد پایگاه‌های داده مرتبط با فضای نام و فضای عددی را در اینترنت دارد.

آیکان با اعتراض نسبت به این معامله اعلام کرد به غیر از شرکت‌های حاضر در معامله، هیچ پشتیبانی برای برقراری تعادل در چنین اقدامی وجود ندارد.  همچنین شرکت‌های غیرانتفاعی که به این دامنه اینترنتی اتکا دارند، با عدم قطعیت روبرو خواهند شد.

نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی اخبار فروش دامنه org. منتشر شد. در این اخبار ذکر شده بود «جامعه اینترنت» در ازای این معامله، ودیعه مالی و همچنین منابعی دیگر دریافت می‌کند تا  فضای اینترنت را ایمن‌تر، بازتر و قابل دسترسی‌تر کند.

اما تغییرات در کنترل دامنه org. و تبدیل آن به یک شرکت خصوصی نگرانی‌هایی را به وجود آورد زیرا احتمال داشت فضای باز اینترنت دستکاری شود.

وب‌سایت‌های org. اصولا به مدارس و سازمان‌های غیردولتی تعلق دارد.

منبع: ایتنا