از تاثیرات مثبت اقتصادی کرونا !

از تاثیرات مثبت اقتصادی کرونا !
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

با وجود بحران اقتصادی جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا، بعضی از شرکت‌ها رشد و سود عجیب و غریبی داشته‌اند؛ مانند شرکت‌ سازنده بازی‌ «کال آو دیوتی» یا نرم‌افزار «زوم».

به گزارش گرداب، سی‌ان‌ان‌بیزینس می‌نویسد: «همه‌گیری ویروس کرونا برای کسب‌وکارها، شوم و ترسناک است. اخراج‌های گسترده و مرخصی‌های اجباری، باعث شده که فقط در ایالات متحده آمریکا، ۲۱ درصد از کل نیروی کار درخواست بیمه بیکاری بدهند. اقتصاددانان می‌گویند که حالا اقتصاد این کشور، در رکود است. حتی با وجود اینکه برخی از ایالت‌ها در حال بازگشت به کار هستند، برخی از شغل‌های از دست رفته، ممکن است که هیچ‌وقت برنگردند. اما در این شرایط، برخی از کسب‌وکارها به دلیل تغییر شدید رفتار مصرف‌کنندگان رونق گرفته‌اند.»

بر اساس این گزارش، رستوران‌ها، کافه‌ها، اداره‌ها و باشگاه‌ها حالا خالی از میلیون‌ها نفر در آمریکا و میلیاردها نفر در سراسر جهان شده‌اند. همین شرایط، فرصت‌های جدیدی برای بعضی از کسب‌وکارها خلق کرده است.

بازی‌های ویدئویی‌ و برنامه‌های تماس آنلاین

ماندن در خانه، بازار بازی‌های ویدئویی را داغ‌تر از همیشه کرده است. «کال آو دیوتی» بازی ویدئویی است که در ایران نیز مانند سراسر جهان، هواخواهان بسیاری دارد. حالا شرکت سازنده این بازی «Activision Blizzard» اعلام کرده است: «فروش نسخه جدید این بازی با عنوان «جنگ مدرن» که سال گذشته منتشر شد، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹، ۲۱ درصد رشد کرده و به ۱.۵۲ میلیارد دلار رسیده است.»

درآمد شرکت «Electronic Arts» نیز که بازی‌های مشهور و محبوبی مانند فیفا و سیمس را ساخته، ۱۲ درصد رشد کرده است.  

در شرایطی که مردم امکان دیدارهای حضوری را ندارند، برنامه‌های موبایلی که امکان تماس تصویری و به خصوص تماس‌های گروهی را دارند، رشد چشم‌گیری کرده‌اند.  

«زوم» برندی است که بزرگترین رشد ناگهانی را در جهان داشته است. این برنامه که ابزاری برای کنفرانس ویدئویی است، تنها در یک روز میزبان ۳۰۰ میلیون نفر در جلسات ویدئویی بوده است. در سه ماهی که از سال ۲۰۲۰ گذشت، سهام این شرکت ۱۲۰ درصد رشد کرد.  

بهداشت خانه و لوازم خانگی 

ویروس کرونا، باعث شده است که رعایت بهداشت و تمیزکردن منازل، چندین برابر نسبت به روزهای عادی و بسیار شدید شود. در این شرایط، نیاز به وسایل بهداشتی اوج گرفته است. فقط در آمریکا شرکتی با اسم « Clorox» که لوازم بهداشتی می‌فروشد، ۳۲ درصد بیشتر از پارسال وسایل تمیزکننده فروخته است.  

شرکت بریتانیایی «Reckitt Benckiser» نیز که موادشوینده و ضدعفونی کننده معروفی مانند برند «دتول» را می‌سازد، به دلیل تقاضای شدید مصرف‌کنندگان رشد چشم‌گیری داشته است. در ماه مارس و آوریل، میزان فروش مواد ضدعفونی‌کننده این شرکت ۲۳۰.۵ درصد و میزان فروش پاک‌کننده‌های چندمنظوره‌ی آن، نزدیک به ۱۱۰ درصد رشد کرد.  

همچنین در شرایطی که میلیاردها نفر از مردم، در خانه قرنطینه شدند و بسیاری دورکاری می‌کنند، وقت زیادی برای فکر کردن به دکوراسیون خانه دارند. «Wayfair» شرکتی مبتنی بر وب است که لوازم خانگی را به صورت آنلاین می‌فروشد. این پلتفرم دیجیتالی که ۱۴ میلیون نوع لوازم خانگی را عرضه می‌کند، در ماه آوریل امسال ۱۲۰ درصد بیشتر از پارسال فروش داشته است. این خرده‌فروشی آنلاین اعلام کرده است که در سه ماهه‌ی نخست امسال، رشد چشم‌گیری در «سفارش‌های تکراری و جدید» مشتریان داشته و تعداد سفارش‌های آن با رشد ۲۱ درصدی، به نزدیک ۱۰ میلیون سفارش رسیده است. 

منبع: ایرنا