پوشش اینترنت‌ همراه در روستاها چگونه است؟

پوشش اینترنت‌ همراه در روستاها چگونه است؟
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹

از مسوولیت‌های اپراتورهای همراه به‌خصوص در روزهای شیوع کرونا، نیاز ضروری دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به سامانه‌های آموزش آنلاین و دسترسی به اینترنت پهن‌باند (3G، 4G و 5G)، به‌خصوص در مناطق غیرشهری و محروم است.

به گزارش گرداب، امروزه و با شیوع ویروس کرونا، شرایط جدیدی در ارتباطات همراه پدید آمده و مباحثی مانند دسترسی به سامانه‌های آموزش آنلاین، به یک حق اساسی و بدیهی برای تمامی مردم، به خصوص در مناطق غیرشهری، مانند روستاها و جاده‌ها تبدیل شده است. این امر، توجه بیش از پیش اپراتورهای تلفن‌همراه به گسترش پوشش شبکه در این مناطق، را به عنوان یک وظیفه و مسوولیت مهم مطرح کرده است.

اپراتورهای تلفن‌همراه، در روزهایی که دسترسی به آموزش آنلاین به یک حق بدیهی برای مردم، به‌خصوص در مناطق غیرشهری است، مسوولیت مهمی در توسعه پوشش شبکه در این مناطق دارند.

با توجه به اینکه بسیاری از روستاها، جاده‌ها و خطوط ریلی، از مدت‌ها پیش، به خدمات پایه اپراتورها، شامل مکالمه و اینترنت (2G) دسترسی داشته‌اند؛ در حال حاضر و خصوصاً با توجه به شرایط و نیازهای جدید، از جمله نیاز ضروری دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به سامانه‌های آموزش آنلاین، دسترسی به اینترنت پهن‌باند (3G، 4G و 5G)، حق اولیه و بدیهی مشترکان اپراتورها، به‌خصوص در مناطق غیرشهری و محروم کشور است.

پوشش اینترنت‌ همراه در روستاها چگونه است؟

همچنین بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی»، در مقایسه پوشش اینترنت‌همراه در محورهای مواصلاتی (شامل پوشش جاده‌ها و خطوط ریلی)، در پوشش جاده‌ای، ایرانسل ۶۷ هزار و ۹۰۶ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۳۳ هزار و ۷۹۵ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار است. 

یعنی ایرانسل در مجموع ۹۱ هزار و ۷۰۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه جاده‌ای ایجاد کرده و همراه اول ۴۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۲۸ هزار و ۲۲۷ کیلومتر اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی همراه اول در مجموع ۷۷ هزار و ۴۲۰ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه جاده‌ای ایجاد کرده است. رایتل نیز ۲۴ هزار و ۱۷۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۴۹۸ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی رایتل در مجموع ۲۴ هزار و ۶۶۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه جاده‌ای ایجاد کرده است.

در پوشش ریلی نیز، ایرانسل ۶۶۱۹ کیلومتر  پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۴۱۹۱ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی ایرانسل در مجموع ۱۰ هزار و ۸۱۰ کیلومتر ۹۱۰۴ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده است. رایتل نیز ۳۷۳۹ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل سه و ۱۵۴ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه نسل چهار، یعنی رایتل در مجموع ۳۸۹۳ کیلومتر پوشش اینترنت‌همراه ریلی ایجاد کرده است.

پوشش اینترنت‌ همراه در روستاها چگونه است؟