تأثیر امواج وای‌فای بر مغز

تأثیر امواج وای‌فای بر مغز
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹

امواج وای فای عوارض زیادی برای سلامت بدن به خصوص سلامت مغز دارد و این عوارض در کودکان بیشتر مشاهده شده است.

به گزارش گرداب، قرار گرفتن مادر در معرض WiFi بر تکامل مغز جنین تاثیر می‌گذارد و باعث بروز بیش‌فعالی می‌شود.

امروزه با گسترش استفاده از گوشی‌های تلفن همراه و اینترنت، همه ما در معرض امواج وای فای قرار گرفته‌ایم. بسیاری از محققان معتقدند این امواج به شدت برای بدن انسان مضر هستند، اما برخی دیگر اعتقاد دارند امواج WiFi آن‌قدر قوی نیستند که تاثیر منفی روی بدن انسان بگذارند.
 
در این میان، افرادی که بر مضر بودن امواج وای فای تاکید دارند، می‌گویند زنان باردار و جنین در شکم مادر بیشتر از همه از این امواج آسیب می‌بینند.
 
محققان می‌گویند اشعه‌های ساطع شده از گوشی‌های موبایل و مودم‌های وای فای برای مادران باردار و جنین‌شان خطرناک است. بسیاری از پزشکان بر این باورند که امواج WiFi باعث عقب‌ماندگی ذهنی جنین، مشکلات رفتاری در کودک، بیش‌فعالی و مشکل ارتباطی کودک با دیگران می‌شود و به همین دلیل توصیه شده که زنان باردار در این دوران کمتر از وسایلی مانند گوشی موبایل و لپ‌تاپ استفاده کنند و زیاد در معرض امواج وای فای قرار نگیرند.
 
تاثیر امواج وای فای بر مغز
 
امواج وای فای عوارض زیادی برای سلامت بدن به خصوص سلامت مغز دارد و این عوارض در کودکان بیشتر مشاهده شده است. از جمله عوارض وای فای می‌توان به سردرد، خستگی، اختلال خواب، مشکل گوارشی، اختلال در حافظه، استرس و حتی افسردگی اشاره کرد. همچنین برخی محققان می‌گویند این امواج می‌تواند باعث سقط جنین شود.
 
زنان بارداری که در معرض اشعه‌های این‌چنینی قرار می‌گیرند، بیشتر با مشکلاتی چون زایمان زودرس مواجه می‌شوند.
 
یکی از عوارض امواج وای فای بر جنین، بیش‌فعالی است. گفته شده قرار گرفتن مادر در معرض WiFi بر تکامل مغز جنین تاثیر می‌گذارد و باعث بروز بیش‌فعالی می‌شود. سلول‌های عصبی در دوران جنینی بیشترین رشد را دارند و به همین دلیل بیشترین تاثیر وای فای بر جنین در این قسمت خواهد بود.
 
به طور کلی زنان باردار نباید در معرض اشعه ایکس، اشعه‌های موبایل و تابش‌های هسته‌ای قرار بگیرند. این اشعه‌ها بدون وزن و بو هستند و دیده نمی‌شوند، اما یک دوز ایمن و سالم دارند که اگر از آن حد بگذرند، خطرناک محسوب می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در دوران بارداری از قرار گرفتن مستقیم در معرض این امواج دوری کنید.
 
همچنین پزشکان، تصویربرداری MRI که ترکیب امواج مغناطیسی و رادیویی است را برای زنان باردار در چهار ماه اول دوران بارداری ممنوع کرده‌اند. چهار ماه اول دوران بارداری یا به عبارتی ۱۵ هفته‌ی اول، حساس‌ترین زمان برای ابتلای جنین به مشکلات و بیماری‌ها است و زنان باردار در این دوران باید بیشتر مراقب باشند و کمتر در معرض امواج قرار بگیرند.
 
دکتر تیلور تحقیقی را روی موش‌ها درباره تغییرات رفتاری نوزاد در دوران بارداری مادرانی که در معرض تشعشعات وای فای قرار گرفتند، انجام داد. هاگ تیلور در این باره می‌گوید ما شواهد روشنی یافتیم که نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، کودکان شان بیشتر به مشکلات رفتاری دچار هستند.
 
دکتر مایا استریت، متخصص اعصاب در آمریکا نیز به خانم‌های باردار هشدار داده که امواج بی سیم می‌تواند روی پیشرفت مغز جنین تاثیر بگذارد. به گفته وی، متاسفانه در دهه اخیر شاهد افزایش نگران‌کننده اختلالات عصبی در کودکان بوده‌ایم که یکی از دلایل آن امواج وای فای و گسترش استفاده از اینترنت و موبایل است. این موضوع باید جدی گرفته شود و باید سعی کنیم سرعت آن را کاهش دهیم.
 
افزایش خطر سقط جنین
 
برخی از محققان نیز معتقدند که امواج وای فای و اشعه‌های مغناطیسی می‌تواند خطر سقط جنین را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. محققان در اوکلند آمریکا تحقیقاتی را روی بیش از ۹۰۰ زن انجام دادند و طبق آن، زنانی که بیشتر در معرض اشعه‌ها و امواج مغناطیسی قرار داشتند، ۴۸ درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر سقط جنین بودند.
 
در برخی کتاب‌های مرجع جراحی مغز و اعصاب نیز آمده است که این امواج باید به عنوان یک خطر بالقوه برای مننژیت و برخی از تومور‌ها در نظر گرفته شود.
 
یک جراح و فوق تخصص مغز و اعصاب می‌گوید صرف استفاده از تلفن همراه و وای فای برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما این استفاده نباید از حد مجاز بیشتر شود. بسیاری از افراد وقتی زیاد از موبایل استفاده می‌کنند، دچار سردرد می‌شوند و این یعنی امواج بیش از حد مجاز روی آن‌ها تاثیر گذاشته است. زنان باردار نباید آن‌قدر از تلفن همراه و اینترنت استفاده کنند که دچار سردرد یا بی‌خوابی شوند.
 
توصیه‌هایی برای کم کردن آسیب‌های امواج وای فای
 
محققان برای جلوگیری یا کمتر کردن آسیب‌های ناشی از امواج وای فای در دوران بارداری راه‌های زیر را توصیه می‌کنند:
 
۱. گوشی را در نزدیک بدن تان نگه ندارید. مثلا برای حمل موبایل خود بهتر است آن را داخل جیب تان نگذارید و گوشی را در کیف نگه دارید.
۲. دستگاه‌های بی سیم در حال کار، مانند تبلت روشن را از بدن خود دور کنید.
۳. برای مکالمه با موبایل، آن را در حالت بلندگو قرار دهید یا با هندزفری مکالمه کنید.
۴. در خودرو، قطار یا آسانسور از دستگاه‌های بی سیم مانند موبایل و تبلت استفاده نکنید.
۵. در جایی که می‌خوابید از دستگاه‌های بی سیم استفاده نکنید.
۶. تا جای ممکن سعی کنید از طریق مودم‌های کابل‌دار به اینترنت متصل شوید.
۷. زمانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنید، حتما مودم را خاموش کنید.
۸. زیاد در معرض دستگاه‌های وای فای قرار نگیرید و به مدت طولانی از اینترنت و دستگاه‌های بی سیم استفاده نکنید.
۹. دوشاخه دستگاه مودم خانگی‌تان را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید از برق بکشید.
۱۰. در نزدیکی مودم و دستگاه بی سیم خود نخوابید.
 
امواج وای فای خیلی خطرناک نیستند
 
تا این‌جا به هشدار‌های محققان درباره خطر‌های امواج وای فای اشاره کردیم، اما بسیاری از محققان نیز معتقدند که این امواج به آن میزانی که در جامعه القا شده خطرناک نیستند و شدتش به حدی است که می‌توانیم آن را در دسته امواج کم‌خطر قرار دهیم. این دسته از محققان می‌گویند میزان تاثیر امواج وای فای بر مغز از حد استاندارد بالاتر نیست و به همین خاطر، جای ترس و نگرانی وجود ندارد.
 
در کل، امواج وای فای منبع انرژی بسیاری بزرگی ندارد و نمی‌تواند آسیب‌های زیادی به بدن وارد کند، اما بهتر است استفاده از اینترنت، موبایل و دستگاه‌های این‌چنینی را مدیریت کنیم. به خصوص در دوران بارداری که دوران بسیار حساسی است و بر سلامت جنین تاثیر می‌گذارد، لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید.