نقش هوش‌مصنوعی در افزایش سودآوری اقتصاد دیجیتال

نقش هوش‌مصنوعی در افزایش سودآوری اقتصاد دیجیتال
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹

گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی نقش فناوری های مبتنی بر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در افزایش سودآوری در اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گرداب، دنیای دیجیتال بی‌وقفه در حال تجربه یک تحول عظیم و حرکتی روبه جلو است. امروزه تجارت الکترونیک نقش اصلی را در دنیای تجارت به خود اختصاص داده است.

فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی، مانند هوش‌مصنوعی به‌عنوان بهترین گزینه به منظور جلو افتادن در عرصه رقابت در دنیای دیجیتال شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردارند. سرعت حرکت روبه جلو و پیشرفت اقتصاد دیجیتال به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها کند شود.

تحول دیجیتال بی‌شک به مسیر حرکت خود ادامه خواهد داد و سازمان‌ها می‌توانند در این مسیر از برنامه‌ها و فناوری‌های کاربردی متفاوتی نظیر هوش مصنوعی برای خدمت‌رسانی به مشتریان خود به روشی شخصی، آموزنده و سودآور استفاده کنند. اطلاعات و بینش صحیحی که این فناوری ارائه می‌دهد، می‌تواند هر نقطه تصمیم‌گیری و تعامل مشتری را به‌درستی پیش بینی کرده و به کسب و کارها کمک زیادی کند.

طبق نظرسنجی‌های اخیر انجام شده ۷۳ درصد از شرکت‌ها انتظار دارند استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی در دو سال آینده جزء اولویت اصلی واحد فروش و بازاریابی آنها قرار گیرد. تقریبا نیمی از شرکت‌ها نیز  عقیده دارند که به‌طور کل استفاده از این فناوری جزء اولویت اصلی آنها برای ماندن در عرصه رقابت است.

فناوری هوش‌مصنوعی در دنیای جدید اقتصاد دیجیتال، به عنوان یک ابزار فروش و بازاریابی بسیار مفید برای مشاغل شناخته شده است. البته روش استفاده صحیح از این فناوری و آموزش نیروی کار در همه سطوح نیز امری لازم و ضروری است.

مزایای اصلی استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی شامل تقویت روابط با مشتری، باقی ماندن در عرصه رقابت و افزایش بهره‌وری نیروی کار می شود.

تقویت روابط یا مشتری

بازار مصرفی و خرید و فروش اینترنتی راه را برای تحول دیجیتال هموار کرده و به مشتریان ثابت کرده که نیازهای آنها به سرعت و بادقت برآورده می‌شود.

شرکت دیجیتالی آمازون که یکی از بزرگترین شرکت‌های خرده‌فروشی آنلاین است با استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی رفتارهای احتمالی خرید مشتریان را در آینده براساس توصیه‌ها، سفارشات و سلایق فعلی آنها پیش‌بینی می‌کند. آمازون حتی می‌تواند از این طریق محصولات را به مکان‌هایی که احتمال می‌دهد مشتری آنها را سفارش دهد از قبل ارسال کند.

شرکت‌های دیجیتالی فروش کالاهای واسطه‌ایی نیز می‌توانند از طریق پیاده‌سازی نرم‌افزارهایی نظیر هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، کیفیت خدمات خود را به مشتریان بهبود بخشند.

اکثریت سازمان‌ها براین باورند که هوش‌مصنوعی می‌تواند به آنها در پیش‌بینی نیازهای مشتری، سفارشات خودکار و بهینه‌سازی قیمت‌گذاری کمک زیادی کند و همچنین تاثیر مثبتی بر میزان فروش آنها داشته باشد.

مشاغل با استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی می‌توانند رفتارهای مربوط به خرید مشتریان را یاد بگیرند. این فناوری می‌تواند به صاحبان مشاغل ارائه کالاها و خدماتی را که واقعا مشتریان می‌خواهند یا به آنها نیاز دارند، پیشنهاد دهد. این پیشنهادها و توصیه‌ها با گذشت زمان حتی می‌توانند شخصی‌تر شوند و از طریق ایجاد احساس ارزشمندی برای مشتریان، تجربه آنها را بهبود بخشند.

علاوه براین، به وسیله هوش‌مصنوعی می‌توان انواع مختلفی از مشتریان را با رویکردهای متنوع در خرید شناسایی کرد. این مسئله به مشاغل کمک خواهد کرد تا بتوانند به گزینه‌های قیمت‌گذاری مناسب و صحیحی دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، یک خریدار ممکن است به طور مرتب اقلام را با حجم بالا و به‌ صورت عمده از یک شرکت خریداری کند ولی در ازای این وفاداری انتظار دریافت تخفیف داشته باشد. به‌طور عکس خریدار دیگری ممکن است توانایی پرداخت بالایی نداشته باشد و ترجیح دهد سفارشات خود را با حجم کم و نه به‌صورت عمده انجام دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند به مشاغل کمک کند تا قیمت‌ گذاری‌های متفاوت و درستی را براساس رفتارهای شخصی خرید مشتریان، روی کالاها اعمال کنند. این موضوع می‌تواند سودآوری شرکت‌ها را در اقتصاد درحال رشد و دیجیتال تضمین کند.

باقی ماندن در عرصه رقابت

سازمان‌ها با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند در عرصه رقابت همگام با رقبا یا حتی جلوتر از آنها حرکت کنند. ۹۷ درصد از سازمان‌ها در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که فناوری هوش‌مصنوعی مزیت رقابتی برای آنها به‌همراه داشته است و به طور ویژه ۳۹ درصد از آنها گفته‌اند که هوش مصنوعی این توانایی را داشته است که به شرکتشان کمک کند تا از رقبا برتری یابند.

زمانیکه مشاغل به‌طور دقیق می‌دانند مشتریان چه می‌خواهند و سپس می‌توانند این نیازها را قبل از رقبا تامین کنند به طور طبیعی مشتریان آنها را انتخاب کرده و از رقبایشان جلو می‌افتند.

هوش مصنوعی فرآیند قیمت گذاری را تسریع می‌کند و سبب افزایش اعتماد مشاغل به بازاریابی دیجیتالی می‌شود. همچنین تیم‌های قیمت‌گذاری از طریق این فناوری می‌توانند درک و پیش‌بینی‌ بهتری در مورد انتظارات مشتریان از قیمت‌ها داشته باشند.

اگرچه ممکن است مشاغل در ابتدا به دلیل نگرانی عقب افتادن از رقبا، با این شفافیت ایجاد شده در قیمت‌گذاری مخالف باشند اما در اصل به دلیل اینکه هوش‌مصنوعی ترجیحات و نیازهای واقعی مشتریان را نشان می‌دهد، به کسب و کارها کمک می‌کند تا با ایجاد شرایط و قیمت‌گذاری صحیح به سودآوری لازم دست یافته و از این طریق از رقبا پیش بیافتند.

گارتنر در تحقیقات اخیر خود ارزش تجارت جهانی هوش‌مصنوعی را در سال ۲۰۱۹  حدود ۱.۲ تریلیون دلار برآورد کرد که این مقدار نسبت به دو سال قبل از آن ۷۰ درصد افزایش یافته بود. همچنین پیش بینی کرد که این ارزش طی ۴ سال آینده به رقمی معادل ۳.۹ تریلیون دلار خواهد رسید.

جان‌دیوید لاولاک معاون تحقیقات در گارتنر، گفت: توانایی‌های هوش‌مصنوعی می‌تواند منجر به خودکارشدن تصمیمات تجاری و فرآیندهای تعاملی شود. این اتوماسیون و خودکارشدن میزان هزینه‌ها و ریسک مشاغل را کاهش می‌دهد و امکان افزایش درآمد را از طریق هدف‌گذاری خرد، تقسیم‌بندی، بازاریابی و فروش بهتر فراهم می‌کند.

اساسا، پیش‌بینی مبتنی بر داده‌ها مانند فناوری هوش‌مصنوعی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرند و از فرصت‌های کلیدی زیادی برای رشد درآمد استفاده کنند.

افزایش بهره وری نیروی‌کار

یک نگرانی بالقوه که در زمینه استفاده از هوش‌مصنوعی برای بازاریابی و فروش وجود دارد این است که این نرم‌افزار ممکن است جایگزین نیروی انسانی شود اما در واقع این فناوری ابزاری قدرتمند است که از طریق ارائه توصیه‌های خاص و عملی به فروشندگان کمک خواهد کرد تا محصولاتی را که مشتریان علاقه‌مند به خرید آن هستند توزیع کنند.

علاوه‌ براین هوش مصنوعی می‌تواند بینش صحیح‌تری در مورد قیمت‌گذاری ارائه دهد و از این طریق هم باعث افزایش درآمد و سودآوری فروشندگان شود.

هوش مصنوعی می‌تواند الگوهای خاصی را که بر عادات خرید مشتریان حاکم است به طور دقیق و بهتری شناسایی کند. در حالیکه انسان ممکن است در این زمینه خطاها و اشتباهات زیادی داشته باشد و یا حتی مواردی را نیز نادیده بگیرد.

۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان در یک نظرسنجی گفته‌اند که سرمایه‌گذاری و استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی باعث افزایش کارایی عملیاتی آنها شده است. بخش فناوری اطلاعات در میان بخش‌های مختلف بالاترین میزان سرمایه‌گذاری را در زمینه هوش مصنوعی داشته و بخش فروش و بازاریابی به ترتیب بخش‌های برتر بعدی هستند.

هوش‌مصنوعی از طریق تجزیه و تحلیل‌های صحیح می‌تواند توصیه‌های مبتنی بر تعداد زیادی از داده‌ها را بسیار سریع به فروشندگان ارائه و کارایی و بهره‌وری آنها را افزایش دهد. یک تیم فروش می‌تواند با استفاده از این توصیه‌ها بهترین قیمت‌گذاری را برای راضی نگه داشتن مشتری انجام دهد و به دنبال آن سود خود را به حداکثر برساند.