ظرفیت شبکه ۵G در چین دو برابر می‌شود

ظرفیت شبکه ۵G در چین دو برابر می‌شود
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹

چین برنامه ای را برای دو برابر کردن ظرفیت نسل پنجم شبکه بی سیم در سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد که صعود ارزش سهام شرکت ZTE و سایر سازندگان تجهیزات شبکه مخابراتی را در پی داشت.

به گزارش گرداب، شیائو یاکینگ، وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین اظهار کرد: شرکتهای مخابراتی چاینا موبایل و چاینا تلکام ۶۰۰ هزار بیس استیشن برای تسریع پوشش ۵G در شهرهای بزرگ خواهند ساخت. این توسعه ظرفیت به ۷۱۸ هزار استیشنی که در سراسر این کشور وجود دارند و سیگنالهای موبایل را منتقل و تقویت می کنند، افزوده می شود.

چین امسال با ساخت زیرساخت فناوری به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار که امیدوار است اقتصادش را تقویت کرده و از همه حوزه ها از خودروهای خودران گرفته تا هوش مصنوعی را حمایت کند، پیاده سازی بزرگترین و پیشرفته ترین شبکه ۵G جهان را آغاز کرد. انتظار می رود هواوی و رقیبان کوچکترش بزرگترین سهم را از این بازار داشته باشند در حالی که شرکتهای خارجی مانند اریکسون و نومیا تلاش می کنند قراردادهایی را کسب کنند. انتظار می رود ساخت شبکه ۵G از بخشهایی مانند نیمه رساناها پشتیبانی کند.

ارزش سهام شرکت ZTE در بازار هنگ کنگ ۹.۱ درصد و داتانگ تلکام تکنولوژی هشت درصد صعود کرد. ارزش سهام چهار شرکت مخابراتی در بازار چین ۱۰ درصد صعود کرد. ارزش سهام اپراتورهای مخابراتی بزرگ شامل چاینا موبیل، چاینا یونی کام هنگ کنگ و چاینا تلکام که هنوز برنامه هزینه سرمایه برای ساخت ۵G در سال ۲۰۲۱ را اعلام نکرده اند، بین ۰.۷ تا ۲.۷ درصد ریزش کرد. انتظار می رود این شرکتها متحمل افزایش هزینه ها برای توسعه شبکه شوند در حالی که درآمدهای بسته های ۵G تجاری آنها هنوز هزینه هایشان را پوشش نمی دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پکن به تلاشهایش برای تبدیل شدن به پیشروی جهانی در فناوریهای کلیدی سرعت بخشیده است و در طرحی که مورد حمایت شی جین پینگ، رییس جمهور چین قرار گرفته، از دولتهای محلی و غولهای فناوری داخلی مانند هواوی خواسته است در مدت شش سال منتهی به سال ۲۰۲۵، شبکه های ۵G را توسعه داده، دوربینها و حسگرها را نصب کرده و نرم افزار هوش مصنوعی طراحی کنند که از کارخانه های اتوماتیک و کنترل و رصد جمعی حمایت خواهد کرد. چنین اقداماتی با مخالفت شدید دولت آمریکا و مقابله با توسعه روزافزون شرکتهای فناوری چینی مانند هواوی روبرو شده است.