چرا شبکه اجتماعی محبوب طرفداران ترامپ مسدود شده؟

چرا شبکه اجتماعی محبوب طرفداران ترامپ مسدود شده؟
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹

پس از مواجهه دولت آمریکا با اعتراضات طرفداران ترامپ، مقامات و شرکت‌ های بزرگ این کشور تلاش کردند تا صدای معترضان را به کلی خاموش کنند.

به گزارش گرداب، چند روز پیش آمریکا موج جدیدی از اعتراضات را به خود دید و شاهد حملات مردم و طرفداران ترامپ بود. اعتراض مردم سرانجام به جایی ختم شد که معترضان به ساختمان پارلمان ایالتی آمریکا حمله کردند و امنیت مناطق را به خطر انداختند.

طی اعتراضات صورت گرفته، افراد برای هماهنگی‌های خود از نرم افزاری با نام پارلر استفاده می‌کردند تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های خود را پیاده‌سازی کنند و اعتراضات خود را به سرانجام برسانند. برنامه پارلر یک نرم افزار ساده است که در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد. این برنامه به دلیل آن که آزادی عمل و بیان بیشتری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد از سوی طرفداران ترامپ مورد توجه قرار گرفت و طی ماه‌های اخیر رشد بسیار بالایی داشت.

برنامه مذکور پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و باخت ترامپ بیش از همیشه از طرفداران این فرد استقبال کرد و همین امر باعث شد که پارلر به مکانی برای برقراری ارتباطات و برنامه‌ریزی معترضان تبدیل شود. طرفداران این شخص در نرم افزار مذکور هشتگ‌هایی را راه انداختند تا صدای خود را به گوش دیگر شهروندان آمریکایی برسانند. برای مثال هشتگ #StopTheSteal در این نرم افزار بیش از ۶۸۰ هزار بار استفاده شده است. مسئولان این نرم افزار به شرایط پیش آمده واکنش رسمی نشان نداده‌اند و فاصله خود را از اعتراضات حفظ کرده‌اند. با این وجود شرکت‌های مختلف در آمریکا تصمیم گرفته‌اند برای جلوگیری از ایجاد موج جدید اعتراضات در آمریکا جلوی انتشار و استفاده این برنامه را بگیرند تا کاربران دیگر نتوانند شبکه‌ اجتماعی پارلر را دانلود کنند.

نقش اصلی نرم افزار پارلر در اعتراضات آمریکا

همان‌طور که گفته شد معترضان آمریکایی مدت‌ها از نرم افزار پارلر استفاده می‌کردند و نزدیکی آن‌ها به یکدیگر به این افراد اجازه داده بود از هفته‌ها قبل نقشه اعتراضات خود را بررسی کنند و با یکدیگر به اشتراک بگذارند. از آن جایی که جو این نرم افزار توسط طرفداران ترامپ پر شده بود، بسیاری از کاربران دیگر نیز تحت تاثیر پیام‌های این افراد قرار گرفته بودند و شبکه‌ اجتماعی مذکور نقش چشمگیری بر تغییر دیدگاه آن‌ها داشت. به گفته منابع خبری مختلف، معترضان از سه هفته پیش آماده اجرای برنامه‌های خود بوده‌اند و در واقع نرم افزار پارلر محلی برای بررسی دقیق زمان و نوع اعتراضات بوده است.

طبق اطلاعات به دست آمده این افراد حرکات مشابهی را در برنامه‌هایی مانند مب و گب صورت دادند اما هیچ کدام به اندازه parler تاثیر گذار نبوده‌اند. طرفداران ترامپ پیش از این سعی کرده بودند رفتاری مشابه در پلتفرم‌هایی همچون فیسبوک و توئیتر داشته باشند اما این دو شبکه اجتماعی برای جلوگیری از اعتراض شهروندان تصمیم گرفتند که آن‌ها را از نرم افزار خود حذف کرده و حساب کاربری آن‌ها را مسدود کنند.

واکنش شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های بزرگ به اعتراضات طرفداران ترامپ

به دنبال اعتراض مردم آمریکا و طرفداران ترامپ برخی شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفتند حساب کاربری نخست وزیر پیشین آمریکا را از پلتفرم خود حذف کنند تا افراد کمتری تحت تاثیر جو به وجود آمده قرار گیرند. شرکت توئیتر به دلیل موارد ذکر شده حساب کاربری دونالد ترامپ را مسدود کرد. این یکی از جدی‌ترین اقداماتی بوده که توئیتر تاکنون علیه ترامپ صورت داده است. طی سال‌های اخیر شرکت توئیتر با دونالد ترامپ درگیری‌های بسیاری داشته و همواره سعی کرده او را در شبکه اجتماعی خود محدود کند تا جلوی بروز اعتراضات گرفته شود.

از آن جایی که این بار دیگر اعتراضات به صورتی جدی صورت گرفته بودند شرکت توئیتر نیز طی اقدامی جدی حساب کاربری رئیس جمهور آمریکا را مسدود کرد تا به شرایط موجود پایان دهد. در مقابل ترامپ اعتراضات جدیدی را اعلام کرد و اظهار داشت توئيتر حق آزادی بیان را از او گرفته است. پس از توئيتر، شبکه اجتماعی فیسبوک نیز به مقابله با ترامپ پرداخت و سعی کرد اعتراضات را سرکوب کند. این شبکه اجتماعی طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که حساب کاربری دونالد ترامپ حداقل تا آخرین روز حضور او در کاخ سفید مسدود خواهد بود و در صورت ادامه اعتراضات این حساب برای همیشه بسته خواهد شد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فیسبوک نیز با انتشار پستی اعلام کرد که علت اصلی این اقدام رفتارهای معترضان و در معرض خطر قرار گرفتن امنیت کشور بوده است. وی همچنین گفت: "ما معتقدیم فعالیت دوباره دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی ما می‌تواند باعث شدت گرفتن اعتراضات و به خطر افتادن دوباره امنیت ملی شود". به دنبال اقدامات شرکت فیسبوک، نرم افزار اینستاگرام نیز دسترسی‌های ترامپ را محدود کرد و حساب کاربری او را بست.

تاثیر مسدود کردن حساب‌های ترامپ بر رشد تعداد دانلود نرم افزار Parler

پس از آن که حساب‌های کاربری ترامپ مسدود شد و کاربران با قوانین سخت‌گیرانه فیسبوک و توئيتر مواجه شدند، معترضان سعی کردند راه خود را به برنامه پارلر باز کرده و نزدیکان خود را نیز به استفاده از آن دعوت کنند. این نرم افزار طی مدت کوتاهی توانست به برنامه شماره یک سرویس فروشگاه اینترنتی اپل تبدیل شود و ۲۱۰ هزار دانلود را در یک شب به خود ببیند. این نرم افزار رشدی ۲۸۱ درصدی را تجربه کرد و انفجاری شدید در افزایش کاربران داشت.

با این وجود موفقیت این برنامه با مخالفت‌های شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف مواجه بود. از آن جایی که این نرم افزار محدودیت‌هایی برای ابراز عقاید مختلف در شبکه اجتماعی خود قرار نداده‌ است، کاربران و معترضان بسیاری به دانلود آن ترغیب شدند اما همین مسئله باعث شد شرکت گوگل برای جلوگیری از رشد اعتراضات نرم افزار مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی خود حذف کند. شرکت گوگل روز جمعه تصمیم خود برای حذف این نرم افزار از Google Play Store را مطرح کرد و به سرعت این تصمیم را به مرحله اجرا رساند.

مسدود کردن برنامه Parler برای مقابله با اعتراضات آمریکا

همان‌طور که مطرح شد شرکت گوگل طی اقدامی سریع تصمیم گرفت تا نرم افزار پارلر را از فروشگاه اینترنتی خود حذف کند. این اقدام واکنش‌های بسیاری را داشت و شرکت‌های بزرگ دیگر نیز به کمک گوگل آمدند تا جلوی پیشرفت و گسترش اعتراضات را بگیرند. شرکت اپل به پشتیبانی از گوگل برنامه مذکور را از سرویس فروشگاه اینترنتی خود حذف کرد و اظهار داشت نرم افزار پارلر از قوانین درستی پشتیبانی نمی‌کند و کاربران را در خطر قرار می‌دهد.

بر اساس گفته‌های اپل، شبکه اجتماعی پارلر باعث گسترش خشونت و اعتراض در کشور می‌شود. شرکت آمازون نیز پس از مشاهده اقدامات اپل و گوگل تصمیم گرفت نرم افزار پارلر را از صفحات وب خود حذف کند و هیچ گونه اطلاعاتی از این برنامه را به کاربران ارائه ندهد. حذف شدن پارلر از صفحات میزبانی وب آمازون باعث می‌شود این نرم افزار به زودی غیر فعال شود مگر آن که بتواند میزبان جدیدی برای خود پیدا کند.

فشار دولت آمریکا بر روی فضای مجازی برای سرکوب اعتراضات

بر اساس اطلاعاتی منتشر شده، بسیاری از شرکت‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی اکنون توسط دولت آمریکا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا برای جلوگیری از گسترش اعتراضات همکاری کنند. طبق این اطلاعات، یکی از سناتور‌های آمریکایی به نام مارک وارنر به ۱۱ شرکت فناوری از جمعه فیسبوک، گوگل، اپل، تلگرام، توئیتر، گب و پارلر نامه فرستاده تا تمامی داده‌های کاربران معترض را برای تحقیقات آینده حفظ کنند و هیچ کدام را از سرور‌های خود حذف نکنند.

وارنر سعی دارد کاربران معترض که طی اعتراضات تصویربرداری کرده‌اند و یا وظیفه کنترل رفتار دیگران را بر عهده داشتند، شناسایی کند. این اطلاعات که با عنوان "اطلاعات "شواهد حیاتی" یاد شده‌اند قرار است به زودی در دست سازمان FBI قرار گیرند تا به پرونده معترضان رسیدگی شود. سناتور مذکور همچنان تاریخ دقیقی برای بررسی داده‌ها مشخص نکرده اما همواره شبکه‌های اجتماعی را تحت فشار قرار داده است تا به هدف خود برای استخراج داده‌ها برسد.