Gerdab.IR | گرداب

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)

تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۰

سال 2020، سال جهش استفاده از خدمات دیجیتال بود. در نتیجۀ شیوع ویروس کرونا در تمام دنیا، سبک زندگی افراد به‌طور کلی تغییر کرد. به دنبال قرنطینه‌های عمومی، جنبۀ دیجیتال زندگی برای افراد زیادی بسیار پررنگ شد.

به گزارش گرداب، مدارس و دانشگاه‌ها مجازی شدند، بسیاری از مشاغل به دورکاری روی آوردند و خریدها، انجام امورات روزمره و حتی سرگرمی افراد نیز به‌صورت الکترونیکی دنبال شد. به همین جهت در این سال شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای در ارزش و اهمیت زیرساخت‌های دیجیتال بودیم. به خصوص اهمیت آن حیطه از زیرساخت‌های دیجیتال که مربوط به عملکرد زندگی روزمره جامعه می‌شود، اکنون خود را بیشتر نشان داده است.

این پیشرفت‌ها نیازمند پشتیبانی‌های جدی است؛ زیرا حریم خصوصی و اطلاعات مهمی که افراد در بسترهای دیجیتال استفاده می‌کنند باید حفظ شود. در این سال این مسئله مورد خدشه قرار گرفت و به همین دلیل، حفظ حریم خصوصی نیازمند تغییرات و تمهیدات جدی است. در این نوشته به بررسی حفظ حریم خصوصی و چیستی و چگونگی آن در سال 2021 خواهیم پرداخت.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)

حفظ حریم خصوصی

حریم خصوصی یا حریم شخصی، یکی از ابتدایی‌ترین حقوق هر شخص است که متأسفانه امروزه با پیشرفت جوامع و گسترش ارتباطات جمعی، تا حدودی نادیده گرفته می‌شود. حریم خصوصی یک حق انسانی است که نتیجه‌ی رعایت و حفظ آن، احساس امنیت و آرامش افراد جامعه می‌باشد. حریم شخصی یا خصوصی به افراد این امکان را می‌دهد تا برای محافظت از خود در برابر مداخلات غیرمجاز در زندگی‌شان مرزهایی ایجاد کنند. به زبان ساده‌تر حریم خصوصی همان حیطۀ زندگی روزمره و شخصی افراد و اطلاعات مربوط به آن است. هر شخص دارای اطلاعات باارزشی است که فاش شدن یا دسترسی غیرمجاز به آن اطلاعات، ممکن است به‌نوعی باعث آسیب رسیدن به او شود. حریم خصوصی انواع و اقسام مختلفی دارد؛ به‌عنوان مثال می‌توان آنرا به حریم خصوصی جسمانی، یا حریم خصوصی اطلاعاتی (دیجیتالی یا غیردیجیتالی) تقسیم کنیم. حریم خصوصی در اینترنت جز حریم خصوصی اطلاعاتی دیجیتال است.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)

ویدئو : نکات امنیتی به مناسبت روز جهانی حریم خصوصی

در ادامه به بررسی برخی ایده‌ها برای محافظت از حریم خصوصی می‌پردازیم:

 

1-فروشندگان دستگاه‌های بهداشتی هوشمند در حال جمع‌آوری اطلاعات متنوع و فزاینده‌ای هستند و از آنها به روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر دستگاه‌های اندازه‌گیری ضربان قلب و شمارنده‌های قدم بسیار فراگیر شده‌اند و حتی در ارزان‌ترین مدل‌های دستبند هوشمند نیز قرار گرفته‌اند. همچنین اکنون لباس‌های دارای اکسیژن‌سنج (اکسیومتر) و نوار قلب ساخته می‌شوند که این امکان را فراهم می‌کند تا مشکلات احتمالی قلبی قبل از ایجاد مشکل تشخیص داده شود.

به نظر می‌رسد که حس‌گرهای بیشتری در راه هستند و حس‌گر درجه حرارت بدن یکی از انتخاب‌های احتمالی است، زیرا امروزه به دنبال شیوع کرونا دمای بدن افراد یکی از نگرانی‌های اصلی بهداشت عمومی است.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)

سؤال اصلی اینجا است که چه مدت طول می‌کشد تا مسئولان بهداشتی تصمیم بگیرند از این منبع عظیم داده‌ها استفاده کنند؟ گفتنی است داده‌های ضربان قلب و فعالیت روزانه افراد و همچنین ترتیب ژنی، پیش از این به‌عنوان مدرک در دادگاه مورد استفاده قرار گرفته است. با در نظر گرفتن دستگاه‌های بهداشتی هوشمند بیشتری همچون ترازوی هوشمند، دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون و فشار خون، منبع عظیمی از اطلاعاتی شکل گرفته است که برای بازاریابان و شرکت‌های بیمه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

ثابت شده است که پایگاه داده‌های ژنتیکی که در حال گسترش هستند، می‌توانند منبع مهمی برای کشف داروهای جدید و سایر پیشرفت‌های پزشکی باشند. نهادهای انتظامی کشورها احتمالا از بالا رفتن ارزش مالی پایگاه‌های داده ژنتیکی بیشترین بهره را می‌برند. قبلاً کارکرد اصلی DNA این بود که در صورت مطابقت با مشخصات ژنتیکی در یک پایگاه داده، می‌توانست متهم را شناسایی کند. اما با پیشرفت‌های اخیر در علم ژنتیک، اکنون شناسایی افراد از طریق خویشاوندهایی که پیش از این اطلاعات ژنی در این پایگاه‌داده‌ها ثبت شده است نیز امکان پذیر است. یک DNA که در شیوه تحقیق قدیمی ژن‌شناسی در پایگاه داده مطابقتی نداشت را یک متخصص ژنتیک امروزه می‌تواند با استفاده از شیوه‌های جدید به سادگی هویت‌یابی کند.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)

وروگن، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات آزمایش DNA برای سازمان‌ها و مراجع قانونی، امسال را صرف تهیه یک کیت آزمایش جدید کرده است که هدف آن استفاده از تحقیقات ژنتیکی برای استفاده در محدوده وسیع‌تری از صحنه جرم است. این روش که هنوز غیرقانونی است به سمت تبدیل‌شدن به یک ابزار اصلی کار پلیس سوق پیدا خواهد کرد.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)
شجره‌نامه ژنتیکی روشی برای تشخیص اطلاعات وابستگان

طرفداران حریم خصوصی از این حرکت تعجب نمی‌کنند اما دلسرد شده‌اند. ناتالی رام، استاد حقوق دانشگاه مریلند می‌گوید: "از ابتدا به ما گفته شد که شجره‌نامه تحقیقاتی ژنتیک بسیار دست‌وپا گیر، بسیار گران و بسیار دشوار است." انتظار می‌رفت که چنین محدودیت‌هایی، فناوری را به‌عنوان یک امر عملی، فقط برای جدی‌ترین جنایات محدود کند. اما وی انتظار دارد که اقدامات وروگن برای دسترسی بیشتر شجره‌نامه ژنتیکی باعث از بین رفتن محدودیت‌ها و موانع قبلی می‌شود.

ویدئو : شرکت‌های آزمایش DNA خصوصی‌ترین اطلاعات شما را در اختیار دارند

نمونه‌ای از استفاده اطلاعات دستگاه‌های هوشمند در پرونده‌های جنایی:

داده‌های fitbit توسط پلیس ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است که آیا یک پیرمرد 90 ساله دختر ناتنی خود را به قتل رسانده است یا خیر.

مقتول، کارن ناوارا، 67 ساله، با چاقوی آشپزخانه در دست پیدا شد، که نشان می‌داد خودش را کشته است. آنتونی آئیلو، که قتل را انکار می‌کند، به پلیس گفت که 15 دقیقه به دیدن او رفته تا پیتزا بخورد.

اما پلیس می‌گوید یک ردیاب تناسب اندام که او استفاده می‌کرده، افزایش قابل‌توجهی در ضربان قلب و به دنبال آن کاهش سرعت سریع در زمان حضور وی را نشان می‌دهد. این اولین باری نیست که از داده‌های Fitbit در یک پرونده قتل استفاده می‌شود.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)
تصویر: داده‌های fitbit یک منبع اطلاعاتی برای حل پرونده‌ها

2-حریم خصوصی مصرف‌کننده یک پیشنهاد ارزشی محسوب می‌شود و در بیشتر موارد هزینه زیادی دارد.

اینترنت بسیار کارآمد و مفید است اما استفاده از آن باعث آسیب‌پذیری بیشتر اطلاعات شخصی ما شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک، به‌صورت پنهانی یا آشکار اطلاعات مربوط به ما را برای استفاده یا فروش جمع‌آوری می‌کنند. ساده‌ترین راه برای استفاده از این داده‌ها این است که آگهی را به ما نشان دهند که احتمالاً روی آن کلیک خواهیم کرد. هیچکس نگران این امر در مراحل اولیه توسعه اینترنت نبود. اما امروز تدریجاً برداشتن اقداماتی برای محافظت از اطلاعات شخصی، به‌نوعی به یک هنجار اجتماعی مانند مسواک زدن تبدیل شده است. بااین‌حال، اگر دیروز مسواک زدن را فراموش کردید، امروز می‌توانید مسواک بزنید. اما اگر اطلاعات شخصی شما دیروز به بیرون درز کرده باشد، امروز نمی‌توانید کاری در این زمینه انجام دهید.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)

محافظت از اطلاعات شخصی، نوعی از نرم (هنجار) اجتماعی شده است

آگاهی عمومی نسبت به خطرات جمع‌آوری اطلاعات بدون محدودیت در حال افزایش است و توجهات را به خود جلب می‌کند. مردم بیش از گذشته تمایل دارند خدماتی را انتخاب کنند که حداقل وعده حفظ حریم خصوصی را به کاربران می‌دهند و حتی حاضرند هزینه آنها را پرداخت کنند. به همین دلیل است که در سال‌های اخیر کمپین‌هایی بر علیه شرکت فیسبوک و خدمات وابسته به آن برگزار شده است. شرکت‌های امنیتی با توسعه و پشتیبانی از خدمات و محصولاتی که به حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دهند، به دنبال ارتقا سطح آگاهی عمومی مردم نسبت به حریم خصوصی خود هستند. سرویس‌هایی مثل موتور جستجو DuckDuckGo که به حریم خصوصی کاربر احترام می‌گذارند، نشان می‌دهد که این دست خدمات نیز می‌توانند یک مدل تجاری و درآمدزایی پایدار داشته باشند در حالی که امکان کنترل داده‌های شخصی را به کاربران خود می‌دهند. استارتاپ‌هایی مانند You.com ادعا می‌کنند شما می‌توانید بدون ردیابی، تجربه‌ای مشابه گوگل داشته باشید.

3-دولت‌ها به‌طور پیوسته و فزاینده نسبت به جمع‌آوری داده‌های غولهای فناوری حسادت می‌کنند - و در تنظیم مقررات نیز بیشتر فعال هستند.

داده‌های شرکت‌های بزرگ فناوری در مورد مردم برای دولت‌ها در حکم معدن طلا است و می‌توان از این اطلاعات به روش‌های مختلفی استفاده کرد، از استفاده از داده‌های جغرافیایی برای ایجاد حمل‌ونقل کارآمدتر تا وارسی عکس‌های ذخیره‌شده در فضای ابری برای مبارزه با کودک‌آزاری و زیر نظر گرفتن مکالمات خصوصی برای خنثی کردن مخالفت‌ها. بااین‌حال، شرکت‌های خصوصی علاقه زیادی به اشتراک‌گذاری این اطلاعات ندارند. درگذشته شاهد این بوده‌ایم که دولت‌های مختلف مخالف ارسال پیام‌های رمزگذاری end-to-end و پشتیبانی ابری در برخی پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های آنلاین بوده‌اند. همین دولت‌ها به تنظیم قوانین سفت و سخت‌تری برای رمزنگاری در همه بخش‌ها روی آورده‌اند.

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)
تصویر : اطلاعات شرکت‌های بزرگ فناوری در حکم کلید معدن طلا برای دولت‌ها است

4- شرکت‌های داده قصد دارند منابع اطلاعاتی خلاقانه‌تری را برای تأمین اطلاعات مورد نیاز تجزیه‌وتحلیل رفتاری پیدا کنند.

برخی از منابع داده‌های تجزیه‌وتحلیل رفتاری بسیار رایج هستند که می‌توان آنها را متعارف نامید، مانند استفاده از خریدهای اخیر برای توصیه کالاهای جدید یا استفاده از داده‌های درآمد و هزینه‌ها برای محاسبه ریسک اعتباردهی. اما در مورد استفاده از داده‌های دوربین وب خود برای پیگیری مشارکت در جلسات کاری و تصمیم‌گیری در مورد پاداش سالانه چه می‌کنید؟ با استفاده از آزمون‌های آنلاین که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهید، تعیین می‌کنید چه نوع تبلیغی باعث می‌شود یک قهوه‌جوش خریداری کنید؟ با توجه به آهنگ‌هایی که در فهرست پخش روزانه خود ذخیره کرده‌اید، احتمالا تمایل به خرید چه محصولی دارید؟ پیش‌بینی‌هایی از این دست در حال حاضر هم از سوی بازاریابان خبره در حال پیگیری است. انتظار می‌رود که روش‌های خلاقانه‌تر و عجیب‌تری برای پیش‌بینی الگوهای خرید در آینده توسعه پیدا کند.[24]

پرونده؛ پیش‌بینی‌ها و گرایشات برتر حفظ حریم خصوصی ۲۰۲۱ (+ عکس و فیلم)
تصویر: سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد، برای تغییر رفتارها به‌صورت ناخودآگاه

جمع‌بندی

ما در دهه گذشته و به‌ویژه چند سال گذشته دیده‌ایم که چگونه حریم خصوصی در تقاطع منافع دولتی، شرکتی و شخصی به یک موضوع داغ تبدیل شده است و چگونه باعث ایجاد روندهای متفاوت و حتی گاهی متضادی شده است. برای حفظ هر چه بیشتر حریم خصوصی و داده‌های شخصی مردم، بهتر است که از جولان شرکت‌ها و برنامه‌های غیربومی در فضای سایبری کشور جلوگیری کنیم و با حمایت از شرکت‌های بومی و توسعه زیرساخت‌های ملی، دست کشورهای متخاصم را از رسیدن به اطلاعات حساس کوتاه کنیم.

______________________________________________

منابع: 

https://ze۵.ir/wp-content/uploads/۲۰۲۰/۰۴/%D۹%BE%D۹%۸۸%D۸%B۳%D۸%AA%D۸%B۱-%D۹%۸۵%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۹%۸۷--%D۸%A۲%DB%۸C%D۸%A۷-%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۸%B۳%D۸%B۱%D۸%AA%D۸%A۷%D۹%۸۶-%D۸%A۸%D۸%A۷%DB%۸C%D۸%AF-%D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۹%۸۷-%DA%۸۶%DB%۸C%D۸%B۲%D۸%B۱%D۸%A۷-%D۸%A۸%D۹%۸۷-%D۸%B۴%D۹%۸۵%D۸%A۷-%D۸%A۸%DA%AF%D۹%۸۸%DB%۸C%D۸%AF-%D۹%۸۸%D۹%۸۷%DB%۸C%DA%۸۶-%D۸%B۱%D۸%A۷%D۸%B۲%DB%۸C-%D۹%۸۶%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%B۴%D۸%AA%D۹%۸۷-%D۸%A۸%D۸%A۷%D۸%B۴%D۸%AF.jpg
https://honarehzendegi.com/fa/Privacy
https://www.hamyarit.com/network/privacy/
https://geospatialmedia.s۳.amazonaws.com/wp-content/uploads/۲۰۱۸/۰۳/location-privacy.png
https://sm.mashable.com/mashable_in/seo/۱/۱۳۴۴۵/۱۳۴۴۵_۵s۸f.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=kwjBoVwrcZ۰
oximeter

https://securelist.com/privacy-predictions-for-۲۰۲۱/۱۰۰۳۱۱/
https://securelist.com/privacy-predictions-for-۲۰۲۱/۱۰۰۳۱۱/
https://www.wired.com/story/cops-are-getting-a-new-tool-for-family-tree-sleuthing/
https://www.bbc.com/news/technology-۴۵۷۴۵۳۶۶
https://securelist.com/privacy-predictions-for-۲۰۲۱/۱۰۰۳۱۱/
https://securelist.com/privacy-predictions-for-۲۰۲۱/۱۰۰۳۱۱/