Gerdab.IR | گرداب

پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

نحوه برخورد دولت و بانک مرکزی کشورهای آسیایی و عربی در خصوص ارزها و اقتصاد دیجیتال را بدانید.

به گزارش گرداب، پس از بررسی وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در اروپا، حال به بررسی وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در آسیا و کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عربستان سعودی، اردن، لبنان، عراق، سوریه، کویت، پاکستان و قطر و چین و ژاپن و کره جنوبی می‌پردازیم و نحوه برخورد دولت و بانک مرکزی این کشورها در خصوص ارزهای رمزنگاری شده را به‌دقت مورد واکاوی و کنکاش قرار می‌دهیم.

رمزارزها در آذربایجان


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

در سال ۲۰۱۸، المان رستموف، رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، جزو ابزارهای مالی بسیار ناپایدار و پرنوسان هستند و به شهروندان در خصوص تعامل با ارزهای رمزنگاری شده هشدار داد. در همان سال، کارگروهی به‌منظور قانون‌گذاری در خصوص ارزهای رمزنگاری شده، در کشور جمهوری آذربایجان ایجاد شد تا قوانین و چارچوب شفافی در خصوص معاملات رمزارزها شکل بگیرد. طبق این قانون‌گذاری‌ها، کشور آذربایجان تراکنش‌های رمزارزها را مالیات‌بندی کرده است. اما یک قانون کلی و نسبتاً مبهم در این زمینه تنظیم شده که ساکنان آذربایجان را ملزم به بازگرداندن ذخایر ارزی به دست آمده از فعالیت‌های اقتصادی خارجی می‌کند، که احتمالاً شامل وجوه دریافتی از تجارت ارز دیجیتال،‌ پس از تبدیل آن‌ها به ارز فیات است.

عدم رعایت قوانین بازپرداخت، ممکن است منجر به جریمه‌های قابل توجهی شود (مبلغی معادل 30 تا 50 درصد از ذخایر ارزی) و یا در صورتی که وجوه بیش از 20 هزار منات باشد، برای مدیران شرکت مسئولیت کیفری به همراه خواهد داشت.
قانون مقررات ارزی در این کشور، ‌ارز دیجیتال را به عنوان سرمایه یا خزانه‌ای تعریف کرده که در کشورهای خارجی پول قانونی به حساب می‌آیند. بر اساس این تعریف، امکان دارد که رمزارزها به عنوان ارز خارجی اعلام شوند. بنابراین، ‌افرادی که در فعالیت‌های مربوط به انتقال پول یا ارز خارجی توسط رمزارزها مشارکت دارند، لازم به دریافت مجوز مربوطه هستند.

طبق قانون تنظیم نرخ ارز، شهروندان می‌توانند عملیات ارزی مربوط به جابه‌جایی سرمایه را انجام دهند (مانند خرید اوراق بهادار با ارز خارجی)، اما این مقررات مانع سرمایه‌گذاری ساکنان آذربایجان در ارز دیجیتال می‌شود، زیرا حتی اگر آن‌ها به طور مستقیم به افراد مقیم و غیرمقیم اجازه دهند که وجوه خود را برای اهداف سرمایه گذاری در اوراق بهادار صرف کنند، اجازه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

رمزارزها در ارمنستان


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

ارزهای رمزنگاری شده در کشور ارمنستان قانون‌گذاری نشده‌اند. ثروتمندان ارمنی بر این باورند که بلاکچین و رمزارزها با کمک یک‌دیگر می‌توانند تغییرات مثبتی در این کشور به وجود بیاورند. قانون‌گذاران این کشور در خصوص ارزهای رمزنگاری شده به مشکلات مختلف آن اشاره می‌کنند اما از بلاکچین به‌عنوان یک فناوری مفید و آینده‌دار یاد می‌کنند.

بانک مرکزی کشور ارمنستان اعلام کرده است که سیستم اقتصادی این کشور قادر نیست ارزهای رمزنگاری شده را بپذیرد و آن را به رسمیت بشناسد. اما از طرف دیگر، فعالیت‌های مختلفی در خصوص رمزارزها و فناوری بلاکچین در این کشور دیده می‌شود. با این‌که قانون‌گذاری خاصی در این زمینه وجود ندارد، اما خریدوفروش رمزارزها و استفاده از بلاکچین در کسب‌وکارها، غیرقانونی نیست.

اخیراً اخباری به گوش می‌رسد که مجلس ارمنستان با الگوبرداری از کشورهایی نظیر بلاروس، در فکر قانونی کردن استخراج ارزهای دیجیتال است. اما بااین‌وجود، در حال حاضر استفاده از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پول رسمی کشور ممنوع است و کاربران تنها می‌توانند بدون قانون و بدون حمایت دولت، به دادوستد رمزارزها در صرافی‌ها بپردازند.

رمزارزها در عربستان سعودی

ارزهای رمزنگاری شده در کشور پادشاهی عربستان سعودی غیرقانونی محسوب می‌شوند. اداره مالی عربستان سعودی (SAMA) در اطلاعیه‌ای به طور رسمی به شهروندان خود در خصوص انجام معاملات ارزهای مجازی هشدار داد و این فعالیت‌ها را غیرقانونی اعلام کرد. کمیسیون مجلس عربستان اعلام کرده است که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها، در نظام پادشاهی عربستان سعودی ممنوع هستند و هیچ شرکت یا شخصی مجوز لازم برای انجام هرگونه دادوستد در این زمینه را ندارد. این کمیسیون هم‌چنین به همه شهروندان و ساکنین خود در خصوص باورهای غلط به منظور ثروتمند شدن از طریق ارزهای رمزنگاری شده، ریسک‌های بازار، امنیت و غیره هشدار داد.

رمزارزها در اردن

پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

در سال ۲۰۱۴، بانک مرکزی اردن (CBJ) تمامی فعالیت‌های مرتبط با دادوستد بیت کوین را ممنوع اعلام کرد. این دولت به تمامی شهروندان خود هشدار داد که ارزهای رمزنگاری شده، در این کشور قانونی نیستند و بانک‌ها و مؤسسات اردن تحت هیچ شرایطی از رمزارزها و معامله آن‌ها با پول رسمی این کشور، پشتیبانی نخواهند کرد. علاوه بر این، بانک مرکزی اردن اعلام کرد که تمامی بانک‌های این کشور، مؤسسات مالی و صرافی‌ها، بخشنامه‌ای دریافت کرده‌اند که آن‌ها را از هرگونه معامله با ارزهای دیجیتال، به‌خصوص بیت کوین، منع می‌کند.

رمزارزها در لبنان

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳، لبنان به اولین کشوری در خاورمیانه تبدیل شد که در خصوص ارزهای رمزنگاری شده، بیانیه صادر کرد. دولت این کشور در اطلاعیه خود به مردم در خصوص ریسکهای ارزهای رمزنگاری شده، نوسانات بالای آن‌ها، قوانین ضد پول‌شویی و مقررات شناخت مشتری (KYC) هشدار داد. دولت لبنان هم‌چنین در اخطاریه‌ای بازدارنده، هشدار داد که بیت کوین در این کشور قانون‌گذاری نشده و به عنوان یک پول الکترونیکی در قوانین لبنان شناخته نمی‌شود.
در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی لبنان (BDL) هشدار داد که ارزهای رمزنگاری شده چیزی جز یک کالا نیستند و آن‌قدر قدرت ندارند تا به عنوان پول رسمی این کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

اما با این وجود، در 11 نوامبر سال 2020، بانک مرکزی لبنان اعلام کرد که در حوزه ارز دیجیتال ملی در حال پیشرفت است. درحال حاضر، این کشور در بحران اقتصادی شدیدی قرار دارد که به گفته بانک مرکزی از معرفی ارز دیجیتال ملی (CBDC) تا حدی بهره‌مند خواهد شد، چون این اقدام به بازگرداندن اعتماد به نفس به صنعت بانکداری لبنان کمک می‌کند. به گفته بانک مرکزی لبنان، این پروژه در سال 2021 معرفی می‌شود.

رمزارزها در عراق
پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی عراق (CBI) رسماً اعلام کرد که معامله‌گرانی که در زمینه ارزهای رمزنگاری شده فعالیت می‌کنند، طبق قوانین ضد پول‌شویی این کشور جریمه خواهند شد؛ بنابراین استفاده از رمزارزها در این کشور به‌کلی ممنوع است. هرگونه استفاده و یا خریدوفروش ارزهای رمزنگاری شده در کشور عراق شامل قوانین پول‌شویی می‌شود. هم‌چنین طبق قانون‌گذاری رمزارزها در کشور عراق، دولت، بانک‌ها و شرکت‌های این کشور اجازه استفاده از فناوری بلاکچین را ندارند.

رمزارزها در سوریه


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)
طبق قانون ارز سوریه، لیر سوریه تنها ارز شناخته شده در این کشور است و هیچ ارز دیجیتالی به عنوان پول قانونی در نظر گرفته نمی‌شود. طبق اصلاحیه‌ای که توسط ریاست جمهوری این کشور در سال 2020 انجام شد، استفاده از هرگونه ارز خارجی و فلز گران‌بها به‌عنوان یک روش پرداخت یا انجام معامله تجاری غیرقانونی است. البته بسیاری از افراد بر این باورند که این قانون شامل ارزهای دیجیتالی نمی‌شود. با این حال، در سوریه هیچ چارچوب قانونی که به مسائل مربوط به ارز دیجیتال رسیدگی شود، وجود ندارد و مقررات خاصی در این خصوص تنظیم نشده است.

رمزارزها در کویت
پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷، وزیر اقتصاد کشور کویت اعلام کرد که ارزهای رمزنگاری شده را به رسمیت نمی‌شناسد و تمامی بانک‌ها، مؤسسه‌های اقتصادی و شرکت‌ها، مجاز به استفاده از آن‌ها نیستند. به گفته مسئولان این کشور از آن‌جایی‌که ارزهای رمزنگاری شده تحت کنترل و نظارت هیچ نهادی نیستند، پس بانک مرکزی و مؤسسات مالی نیز قادر به قانون‌گذاری در رابطه با آن‌ها نیستند. هم‌چنین، از آن‌جایی‌که پروسه معاملات ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، خارج از مرزهای این کشور انجام می‌شود، این پول به عنوان پول آلوده و غیرقانونی شناخته می‌شود و طبق قوانین کویت، این‌گونه ارزها به‌هیچ‌عنوان به رسمیت شناخته نمی‌شوند.

اما در سال ۲۰۱۸، بانک مرکزی کویت اعلام کرد که به دنبال ایجاد فضایی برای انتشار ارز الکترونیکی کشور خود است. این ارز الکترونیکی ساختاری متفاوت با ارزهای رمزنگاری شده دارد و در چارچوب قوانین این کشور طراحی خواهد شد. هدف از ایجاد این ارز الکترونیکی، معامله آن با ارزهای دیگر و هم‌چنین خرید کالاها و خدمات است.

دولت کویت اولین قدم‌ها را برای مجاز کردن فعالیت DigiDinar، یک بورس رمزنگاری تنظیم شده، در حوزه قضایی برداشت. این یک اقدام استراتژیک خوب محسوب می‌شود، زیرا نشان می‌دهد که این کشور آماده است ابتدا رمزنگاری را به صورت مبادلات قانون‌گذاری کند. کویت هم‌چنین از مزایای فناوری بلاکچین استقبال کرده است. به‌طوری که مشابه سایر کشورهای خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در بلاکچین و به طور خاص در RippleNet که یک شبکه بزرگ بلاکچین برای پرداخت‌های مرزی بین کویت و سایر کشورها است، انجام می شود.

رمزارزها در پاکستان


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)
دولت پاکستان در سال ۲۰۱۸، خریدوفروش بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده را ممنوع اعلام کرد. اگرچه می‌توان از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز به خریدوفروش رمزارزها پرداخت، اما به طورکلی ارزهای رمزنگاری شده در این کشور ممنوع اعلام شدند. پس از اعلام ممنوعیت ارزهای رمزنگاری شده توسط بانک مرکزی پاکستان، تمامی بانک‌ها و مؤسسات پولی و مالی موظف شدند تا تمامی تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها را متوقف کنند. متأسفانه دولت پاکستان به طور دقیق مشخص نکرده است که آیا مالکیت ارزهای رمزنگاری شده توسط اشخاص هم ممنوع است یا خیر. بااین‌وجود به نظر می‌رسد که مردم پاکستان از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز به دادوستد رمزارزها می‌پردازند. چرا که علی‌رغم ممنوع اعلام شدن آن‌ها، محبوبیت بیت کوین و سایر رمزارزها در این کشور افزایش پیدا کرده است.

در به‌روزرسانی قانون‌گذاری ارزهای رمزنگاری شده در پاکستان در سال ۲۰۱۹، دولت این کشور تصمیم گرفت تا قانون تازه‌ای را برای شرکت‌های مرتبط با رمزارزها ایجاد کند. به همین دلیل، پاکستان مؤسسه پول الکترونیکی (Electronic Money Institutions) را با هدف مبارزه با پول‌شویی تأسیس کرد. بر اساس این قانون جدید شرکت‌های مرتبط با رمزارزها موظف‌اند که پیش از فعالیت خود، صاحب سرمایه تعیین شده توسط این سازمان باشند. هم‌چنین این شرکت‌ها باید امنیت بالایی داشته باشند و حتماً مدیریت ریسک و آگاه‌سازی مشتریان را در دستور کار خود قرار دهند.

در نوامبر سال 2020، بانک مرکزی توضیح داد که برخلاف باور جاافتاده در جامعه رمزنگاری، رمزارزها را منع نکرده است. مطابق ماده 8 قانون اساسی این کشور، «... دولت هیچ قانونی را تصویب نمی‌کند که حقوق اعطاشده را سلب کند یا آن را نقض کند و هر قانونی که مغایر با این بند وضع شده باشد، فاقد اعتبار است.»

رمزارزها در قطر


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)
سازمان تنظیم مقررات مرکز مالی قطر در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که سرویس‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با دارایی‌های مجازی توسط مرکز اقتصادی قطر اداره و کنترل نمی‌شوند و تمامی فعالیت‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده در این کشور ممنوع است. دولت قطر اعلام کرد که شرکت‌های مجاز حق هیچ‌گونه ارائه خدمات مرتبط با رمزارزها، مبادله دارایی‌های دیجیتال و یا ارائه سرویس‌های مرتبط با آن‌ها را تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت. اما این ممنوعیت به فعالیتهای شهروندان در خارج از قطر تعمیم نمی‌یابد.

سازمان مرکز مالی قطر، یک مرکز مالی و تجاری با سیستم قانونی، نظارتی، مالیاتی و ساختار تجاری خاص خود است که به منظور جذب کسب‌وکارها در این کشور و گسترش توسعه اقتصادی ایجاد شده است. طبق سایت رسمی این سازمان، مرکز مالی قطر توانسته است ۵۰۰ شرکت با بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه را تحت مدیریت خود درآورد.
با وجود دیدگاه قطر نسبت به رمزارزها، این کشور علاقه زیادی به ایجاد چارچوب‌های نظارتی برای مشاغل مرتبط با بلاکچین نشان داده است. یک نمونه بزرگ از اقدامات آن‌ها در این زمینه راه‌اندازی QPAY، یک سیستم پرداخت با زنجیره بلوک است. علاوه بر این، استارتاپ‌های بلاکچین در قطر در حال رشد هستند و فضای نظارتی مثبت‌تری را برای پذیرش بلاکچین و گسترش این مشاغل نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد دلیل اصلی ممنوعیت ارزهای دیجیتال تا اطلاع ثانوی در قطر، اتخاذ قوانین کاملاً جدید در خصوص پول‌شویی و مبارزه با فعالیت‌های تروریستی مالی است. کشورهایی نظیر قطر، ارزهای رمزنگاری شده را تهدیدی برای حاکمیت پولی می‌دانند. با این وجود، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد که دیدگاه سنتی قطر در مورد امور مالی تغییر پیدا کند و زمان آن است که تغییراتی در مقررات ارزهای رمزپایه ایجاد شود.

رمزارزها در چین


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

در سال 2019 اداره فضای مجازی چین، تنظیم‌کننده قانون اینترنت این کشور، مقرراتی را درخصوص ارائه‌دهندگان خدمات اطلاعات بلاکچین که از طریق وب‌سایت‌ها یا برنامه‌ها فعالیت می‌کنند، منتشر کرد. در میان سایر الزامات، مقررات جدید، ارائه‌دهندگان خدمات اطلاعات بلاکچین را ملزم می‌کند تا در سامانه دولت ثبت‌نام کنند، هویت کاربران خود را تأیید کنند و حداقل 6 ماه سوابق مربوط به تمام محتوای سیستم عامل را نگه دارند (و در صورت لزوم، چنین اطلاعاتی را در اختیار مجریان قانون قرار دهند).

طبق قانون علاوه بر این، چنین ارائه‌دهندگانی اجازه ندارند از سیستم عامل‌های خود برای انتشار محتوای غیرقانونی استفاده کنند. اگر ارائه‌دهندگان خدمات اطلاع‌رسانی بلاکچین از این آیین‌نامه پیروی نکنند، ممکن است به آن‌ها اخطار داده شود و جریمه یا پیگرد کیفری تعلق بگیرد.

درهمان سال، بانک مرکزی چین اعلام کرد که قصد دارد ارز دیجیتال تحت حمایت دولت به نام DC/EP را ایجاد کند. این ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده است که برای پرداخت‌هایی که هم‌اکنون در Renminbi، واحد پول فیات چین مدیریت می شود، استفاده شود. لازم به ذکر است که برخلاف ارزهای رمزپایه غیرمتمرکز مانند بیت کوین، ارز دیجیتال DC/EP به طور متمرکز توسط بانک مرکزی چین مدیریت می‌شود.

در ژوئن 2019، بانک مرکزی چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی به تمام صرافی‌های ارزهای دیجیتال داخلی و خارجی و سایت‌های ارائه‌دهنده عرضه اولیه را مسدود می‌کند و هدف از این کار، جلوگیری از تجارت ارزهای رمزپایه با ارزهای خارجی است. درحال حاضر، کشور چین، موسسات مالی و شرکت‌های پرداخت را از ارائه خدمات مربوط به معاملات ارزهای رمزنگاری شده منع کرده و به سرمایه‌گذاران در مورد تجارت سوداگرانه ارزهای دیجیتال هشدار داده است.

دولت چین در بیانیه‌ای گفت: «اخیرا قیمت ارزهای رمزنگاری شده بسیار نوسان داشته و معاملات سوداگرانه این ارزها، امنیت دارایی سرمایه‌گذاران را زیر سوال برده و باعث ایجاد اختلال در نظم اقتصادی شده است.»

رمزارزها در ژاپن


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

در ژوئن 2019، سازمان ویژه اقدامات مالی بین دولتی ژاپن (FATF) برنامه پیشنهادی وزارت دارایی این کشور و تنظیم‌کننده آژانس خدمات مالی، برای ایجاد یک شبکه بین‌المللی پرداخت ارزهای رمزپایه جدید اقدام کردند که برای مبارزه با پول‌شویی طراحی شده است. ژاپن در حال حاضر پیشرفته‌ترین فضای نظارتی جهان برای ارزهای رمزپایه را دارد و طبق قانون خدمات پرداخت (PSA)، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی قانونی به رسمیت می‌شناسد. طبق این مقررات، مبادلات رمزنگاری در ژاپن باید ثبت شوند و از تعهدات سنتی AML/CFT پیروی کنند. ژاپن بزرگ‌ترین بازار جهانی بیت کوین را دارد و در دسامبر 2017، آژانس مالیات ملی حکم داد که سود حاصل از ارزهای رمزپایه باید به عنوان درآمد متفرقه طبقه‌بندی شود و سرمایه‌گذاران باید بر این اساس مالیات بپردازند.

مقررات اخیر شامل اصلاحیه‌های PSA و قانون ابزارهای مالی و مبادله‌ای (FIEA) است که از مه 2020 اعمال شد.این اصلاحات شامل استفاده از اصلاح دارایی رمزنگاری به جای ارز مجازی می‌شود که محدودیت‌های بیش‌تری را برای مدیریت آن‌ها ایجاد می‌کند. طبق قوانین جدید، ارائه‌دهندگان خدمات نگهداری ارزهای رمزپایه (که دارایی‌های رمزنگاری را نمی‌فروشند یا خریداری نمی‌کنند) تحت الزامات PSA قرار می‌گیرند در حالی که مشاغل مشتقه ارزهای رمزپایه در محدوده FIEA قرار دارند.

رمزارزها در کره جنوبی


پرونده؛ نحوه برخورد و قانون‌گذاری رمزارزها در کشورهای آسیایی (+ عکس)

کره جنوبی یک چارچوب نظارتی جامع برای کنترل دارایی‌های دیجیتال ندارد و این کشور ارزهای رمزپایه را یک دارایی به‌حساب نمی‌آورد. به نظر می‌رسد قانون‌گذاران کره جنوبی رویکرد محتاطانه‌ای را در زمینه تنظیم مقررات رمزنگاری در پیش گرفته‌اند و سعی کرده‌اند که شرکت‌های ارزهای رمزنگاری شده از جمله صرافی‌ها را تحت نظارت قوانین ضد پول‌شویی و تعهدات مالیاتی قرار دهند. در سال 2020، کره جنوبی در پی چندین هک بزرگ در حوزه ارزهای دیجیتال، اولین قانون مربوط به رمزارزها را تصویب کرد.

در سال 2021، دولت کره جنوبی قوانینی را برای مالیات بر سود حاصل از معاملات ارزهای رمزپایه اصلاح کرده است که قرار است در ماه فوریه تصویب شود. این اصلاحیه از سال 2023 اجرا می‌شود و شامل یک برنامه مالیاتی تدریجی برای سود سرمایه در سهام است. طبق این قانون، دارندگان ارزهای رمزپایه با درآمد سالانه بیش از 2.5 میلیون وون (تقریباً 2300 دلار آمریکا) 20 درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

مجمع ملی کره جنوبی چارچوب گسترده‌ای را برای تنظیم مقررات ارزهای رمزپایه و مبادلات رمزنگاری از طریق رأی موافق تصویب کرده است. این قانون ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال را به استفاده از سیستم‌های تأیید نام واقعی و مطابقت با الزامات گزارش (مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط FATF) ملزم می‌کند.

________________________________

منابع: 

https://cointelegraph.com/news/azerbaijan-to-adopt-blockchain-based-id-system-in-۲۰۲۰
https://www.loc.gov/law/help/cryptocurrency/world-survey.php#azerbaijan
https://thelawreviews.co.uk/title/the-virtual-currency-regulation-review/azerbaijan
https://www.globallegalinsights.com/practice-areas/blockchain-laws-and-regulations/armenia
https://cointelegraph.com/news/from-qatar-to-palestine-how-cryptocurrencies-are-regulated-in-the-middle-east
https://www.arabnews.com/node/۱۳۵۵۲۴۶/saudi-arabia
https://cointelegraph.com/news/from-qatar-to-palestine-how-cryptocurrencies-are-regulated-in-the-middle-east
https://cointelegraph.com/news/from-qatar-to-palestine-how-cryptocurrencies-are-regulated-in-the-middle-east
https://www.perkinscoie.com/en/news-insights/digital-currencies-international-actions-and-regulations.html - Lebanon
https://www.google.com/search?q=iraq+flag&tbm=isch&ved=۲ahUKEwixusyBia۳sAhWrT۹۸KHQg۵C۳۰Q۲-cCegQIABAA&oq=iraq+f&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgIIADICCAAyBAgAEB۴yBAgAEB۴yBAgAEB۴yBAgAEB۴yBAgAEB۴yBAgAEB۴yBAgAEB۴yBAgAEB۴۶BAgjECdQ۲ugHWOeLCGDApwhoAHAAeAOAAZ۰JiAGlMJIBBzUtMy۴۰LjGYAQCgAQGqAQtnd۳Mtd۲l۶LWltZ۸ABAQ&sclient=img&ei=oUGDX_HlIKuf_QaI۸qzoBw&bih=۷۶۳&biw=۱۵۳۶#imgrc=۴h۷۸tlfH۰۲WbCM
https://cointelegraph.com/news/from-qatar-to-palestine-how-cryptocurrencies-are-regulated-in-the-middle-east
https://ferrer-bonsoms.com/regulations-of-cryptocurrencies-and-blockchain-in-iraq
http://www.jcreview.com/fulltext/۱۹۷-۱۵۹۹۲۸۹۲۶۴.pdf
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-۴۶۰۷۰۴۶c۶۵۸۰af۱۳۷aaf۴۴b۹۵۳ce۳۳ee
https://blog.fasset.com/cryptocurrency-regulations-crypto-legal-middle-east/
https://cointelegraph.com/news/from-qatar-to-palestine-how-cryptocurrencies-are-regulated-in-the-middle-east
https://blog.fasset.com/cryptocurrency-regulations-crypto-legal-middle-east/
https://۹۹bitcoins.com/buy-bitcoin/pakistan/
https://bpnews.us/۱۷i۱l۹/cryptocurrency-legal-in-pakistan-۲۰۲۱

https://cointelegraph.com/news/from-qatar-to-palestine-how-cryptocurrencies-are-regulated-in-the-middle-east
https://www.perkinscoie.com/en/news-insights/digital-currencies-international-actions-and-regulations.html - China
https://www.perkinscoie.com/en/news-insights/digital-currencies-international-actions-and-regulations.html - Japan
https://complyadvantage.com/knowledgebase/crypto-regulations/cryptocurrency-regulations-japan/
https://www.perkinscoie.com/en/news-insights/digital-currencies-international-actions-and-regulations.html - South%۲۰Korea