Gerdab.IR | گرداب

تولید ابرپردازشگر با قابلیت ۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه در ایران

تولید ابرپردازشگر با قابلیت ۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه در ایران
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰

ابرپردازشگر ایرانی با قابلیت ۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه، امکان پردازش تمام اطلاعات از جمله داده متنی، تصاویر، ویدیو و صوت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایجاد کرده است.

به گزارش گرداب، ابرپردازشگر با قابلیت ۶هزار میلیارد عملیات در ثانیه تولید شد. «هادی ده‌دست» مدیرعامل شرکت مهندسی محققان یاسین از توانمندی در انجام پردازش‌های فوق سنگین داده با کمک این ابرپردازشگر گفت و ادامه داد: پردازش برای تمامی اطلاعات از جمله داده، تصاویر و سایر داده‌ها، در کوتاه‌ترین زمان و توسط این ابرپردازشگر ممکن شده است.

۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه 

برد‌های پردازنده امروز در تولید خودروهایا پرنده‌های بدون سرنشین، ژنتیک، سی تی اسکن، شبیه سازی هواشناسی و سایر صنایع کاربرد دارند. طراحی به این شکل سبب شده تا ابرپردازنده ۶ هزار میلیارد عملیات در ثانیه انجام دهد و معادل ۱۶۰ سیستم ۷ هسته‌ای قابلیت انجام عملیات دارد.

برد ایران‌ساخت یک محصول منحصربفرد است که نمونه خارجی ندارد، اما برد‌های پردازنده مشابه همچنان گران‌تر از پردازنده داخلی هستند. کاربرد ابرپردازنده به قدری زیاد است که می‌تواند نیاز صنایع مختلف را برطرف کند و مانع خروج ارز از کشور شود. این ابرپردازنده می‌تواند قطعه خام بسیاری از محصولات باشد. سیستم کنترل پرواز یکی دیگر از صنایعی است که از این ابرپردازنده استفاده می‌کند.

با توجه به اینکه در برد پردازشی تولید شده در شرکت محققان یاسین از تراشه‌هایی با آخرین فناوری استفاده شده، بنابراین سرعت و حجم اطلاعات پردازش، بیش از بیش نسبت به محصولات قبل افزایش یافته است و در صنایع مختلف از جمله صنایع هواپیمایی، فضایی، پزشکی، آزمایشگاه‌های مخابرات، صنایع الکترونیک، دیتاسنترها، ارتباطات بی سیم و سیستم‌های امنیتی کاربرد دارد.

ایجاد ۳۲ فرصت شغلی

این فعال دانش‌بنیان با اشاره به این که خدمات پس از فروش و دسترسی آسان به تعمیرات از جمله مزیت‌های ابرپردازنده داخلی است، توضیح داد: با تولید ابرپردازنده‌ها، ۳۲ فرصت شغلی در شرکت محققان یاسین ایجاد شده است، اما اگر اعتماد لازم به شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد، اشتغال‌زایی ابرپردازنده‌ها می‌تواند بیش از این باشد.

با توجه به این که نهمین نمایشگاه تجهیزات ایران ساخت بزودی برگزار می‌شود این ظرفیت وجود دارد تا با معرفی ابرپردازنده، از آن در صنایع مختلف استفاده کرد.

نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایرا‌ن‌ساخت ۲۳ آذرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح خواهد شد و تا ۲۶ آذرماه سال جاری به صورت حضوری میزبان شرکت‌کنندگان بوده و در طول سال به صورت مجازی برقرار خواهد بود.

تولیدکنندگان، بیش از ۹ هزار محصول فناورانه در حوزه خدمات، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت را در قالب این رویداد ارائه می‌دهند که جزئیات این محصولات و شرکت‌ها در وب‌سایت نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نشانی https://iranlabexpo.ir قابل مشاهده است. در این برنامه حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بخشی از هزینه خرید مراکز علمی و پژوهشی دولتی را براساس سطح بندی تجهیزات در نمایشگاه پرداخت می‌کند.