Gerdab.IR | گرداب

اعلام شاخص‌های حمایت از پلتفرم‌های بومی

اعلام شاخص‌های حمایت از پلتفرم‌های بومی
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱

سازمان فناوری اطلاعات مواردی همچون میزان رضایت کاربران، تعداد کاربران فعال ماهانه، تعداد کسب‌وکار‌های احراز هویت‌شده و قابلیت‌های پلتفرم مانند خدمات پرداختی، انتقال فایل و… را به عنوان شاخص‌های برخورداری پلتفرم‌ها از بسته حمایتی کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته است. پلتفرم‌ها به میزان امتیازی که در این شاخص‌ها کسب می‌کنند از حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.

به گزارش گرداب، بسته حمایتی کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال پس از فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ رونمایی شد تا ضرر کسب‌وکار‌های این حوزه جبران شود. حال سازمان فناوری اطلاعات شاخص‌هایی را مشخص کرده تا پلتفرم‌ها بر حسب امتیازی که کسب می‌کنند به صورت پله‌ای از حمایت‌های بسته حمایتی برخوردار شوند.

جزئیات شاخص‌ها
شاخص‌های معین‌شده در چند دسته قرار گرفته‌اند که هر کدام تاثیر متفاوتی دارند. «شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کاربران» ۴۰ درصد، «شاخص‌های پذیرش عمومی سکو برای کسب‌وکارها» ۳۰ درصد و «شاخص‌های قابلیت‌های نرم‌افزاری و فنی» ۳۰ درصد در این ارزیابی نقش دارند.

دسته اول شامل میزان رضایت کاربران با سقف امتیاز ۳۰ می‌شود که متوسط وزنی امتیاز‌های پلتفرم در فروشگاه‌های اپلیکیشن را در نظر می‌گیرد. مورد بعدی این شاخص تعداد کاربران فعال ماهانه است که سقف امتیاز آن ۷۰ است و پلتفرم‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار کاربر یک امتیاز دریافت می‌کنند.


متن کامل ضوابط شناسایی سکو‌های مشمول و شرایط بهره‌مندی از حمایت‌های آیین‌نامه حمایت از سکو‌ها و کسب‌وکار‌های اقتصاد دیجیتال

دسته دوم شاخص‌های پذیرش پلتفرم برای کسب‌وکار‌ها است که ۳ مورد را در برمی‌گیرد. به ازای هر ۵۰۰ کسب‌وکار ثبت‌نام و احراز هویت‌شده یک امتیاز به پلتفرم تعلق می‌گیرد. به ازای هر ۱۰ هزار تراکنش فروش در سال نیز یک امتیاز داده می‌شود و طبق سومین معیار این دسته نیز به ازای هر کانال بالای ۱۰ هزار دنبال‌کننده یک امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

شاخص‌های دسته سوم توانایی‌های فنی پلتفرم را ارزیابی می‌کند. طبق این شاخص‌ها، قابلیت‌های ارتباطات اجتماعی شامل انتقال پیام نوشتاری، صوتی و ویدیویی، قابلیت انتقال فایل، قابلیت تبلیغات برای کسب‌وکار‌ها و امکانات ایجاد پیام همگانی یا گروهی به صورت تعاملی و غیر تعاملی برای پلتفرم امتیازآور است. قابلیت‌های دیگر از جمله ایجاد درگاه مالی و پرداخت، درگاه حمل‌ونقل و ارسال کالا، امکان بازخورد کاربران و رسیدگی به شکایت‌ها و … نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

چه پلتفرم‌های مشمول می‌شوند؟
سکو‌هایی که در این شاخص‌ها بتوانند حداقل ۶۵ درصد امتیاز‌ها را کسب کنند از تمام حمایت‌هایی بسته حمایتی برخوردار می‌شوند. همچنین سکو‌های با امتیاز بین ۵۰ تا ۶۵ درصد نیز از حمایت‌های بند‌های ۳ (تبلیغات در صداوسیما)، ۶ (معافیت مالیاتی)، ۷ (در نظر گرفتن حساب کاربری به عنوان وثیقه) و ۸ (برخورداری از مزایای استقرار در پارک‌های علم و فناوری) برخوردار خواهند شد.

________________

منبع: پیوست