Gerdab.IR | گرداب

خط‌و‌نشان اروپا برای توییتر: یک‌بام و دوهوای آزادی‌بیان دیجیتال

خط‌و‌نشان اروپا برای توییتر: یک‌بام و دوهوای آزادی‌بیان دیجیتال
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱

درست در همین روز‌هایی که توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی غربی به اسم آزادی بیان به انواع و اقسام مطالب خشونت‌آمیز مربوط به اعتراضات در ایران اجازه نشر می‌دهند و تروریست‌های وطنی آزادانه به ترویج، آموزش و توجیه خشونت و شیوه‌های آن می‌پردازند، اتحادیه اروپا به ایلان ماسک هشدار داده است که توییتر را مسدود می‌کند.

به گزارش گرداب، اتحادیه اروپا توییتر را تهدید کرده است که اگر به این روند ادامه دهد و اکانت‌های مسدودشده را بازگشایی کند و از قوانین اروپا در زمینه صیانت از محتوای مورد نظر آن‌ها و سانسور محتوا علیه حاکمیت این کشور‌ها تبعیت نکند، توییتر در اروپا ممنوع خواهد شد.

اروپا از ماسک خواسته است که برگرداندن حساب‌های کاربران مسدودشده را کنار بگذارد، با بازرسی مستقل و گسترده این پلتفرم موافقت نماید و جلوی روند فعلی انتشار به اصطلاح آزادانه خبر را نگیرد.

تمام کشور‌های دنیا از ابزار‌های حاکمیتی خود برای کنترل و نظارت بر روی رفتار شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر و اینستاگرام از زیرساخت‌های کاربران کشور‌ها استفاده می‌کنند و در نهایت درآمد زیادی از آن‌ها به دست می‌آورد؛ لذا کشور‌ها حق حاکمیتی دارند که از این شبکه‌های اجتماعی مالیات بگیرند و آن‌ها را موظف به اجرای قوانین داخلی کنند. این مسئله برای همه کشور‌ها صادق است.

لازم است فرایندی اتخاذ شود که شبکه‌هایی همچون توییتر به اجرای دقیق قوانین خود در زمینه محتوای خشونت‌آمیز موظف شود.