Gerdab.IR | گرداب

هل دادن اطلاعات به کاربران از سوی گوگل

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۹

ملکه گوگل گفت: «گوگل به دنبال چیزی به نام "کشف متنی" است که روشی برای تکامل جستجوی اطلاعات است و طی آن، اطلاعات را به سوی کاربران هل می‌دهد!»

گوگل در حال بررسی سرویسی است که با شناسایی سابقه هر کاربر و ویژگی‌های او، اطلاعات را قبل از  شروع جستجو، برایش ارسال پیش دستانه می‌کند.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، گوگل در حال بررسی سرویسی است که با شناسایی هر کاربر و ویژگی‌های او، اطلاعات را قبل از اینکه کاربر شروع به جستجو درباره آن کند، پیدا می‌کند. این سرویس که بر اساس "کشف متنی" عمل می‌کند؛ گوشه‌ای از اطلاعات جمع آوری شده‌ گوگل از هر کاربر را مشخص می‌کند و بر اساس اطلاعات بایگانی شده‌ شخصی و جستجوهای قبلی هر کاربر، اطلاعات ویژه‌ای را برای او به صورت پیش دستانه ارسال می‌کند.

"ماریسا مایر"، ملکه گوگل و معاون سرویس‌های جغرافیایی و محلی این شرکت در یک کنفرانس اینترنتی هفته گذشته در پاریس گفت: «گوگل به دنبال سرویس "جستجو بدون جستجو" است.»

مایر افزود: «گوگل به دنبال چیزی به نام "کشف متنی" است، که روشی برای تکامل جستجوی اطلاعات است و طی آن، اطلاعات را به سوی کاربران هل می‌دهد! این سرویس بر اساس فاکتورهایی از قبیل تاریخچه گشت و گذارهای اینترنتی کاربران یا بر اساس موقعیت و مکان آخرین اطلاعاتی که جستجو شده، طراحی خواهد شد.»

وی همچنین در ادامه گفت: «ما بازی با مفاهیم جدید را برای فهم اینکه چگونه اطلاعات را کشف کنیم، شروع کردیم. آیا ما می‌توانیم موقعیت و سابقه کاربران را کشف کنیم و بخش‌هایی از اطلاعاتی که آنها نیاز دارند را شناسایی کنیم؟ این مدل، "جستجوی بدون جستجو" نامیده شده است.»

او اضافه کرد: «ایده ما هل دادن اطلاعات به سمت مردم است.»
ماریسا مایر معتقد است که جستجوی پیش‌دستانه، می‌تواند جستجوهای اینترنتی سنتی را تکمیل کند.

وی همچنین گفت: «توصیه‌های اجتماعی یک بخش کلیدی در نسل بعدی جستجوگرهای اینترنتی خواهد بود. شرکت گوگل شکلی از جستجوی اجتماعی را در سال 2009 راه‌اندازی کرد.»

مایر اضافه کرد: «من فکر می‌کنم با استفاده از اطلاعاتی در مورد مکان‌‌های ضمنی و صریح کاربر می‌توان کارهای بیشتری انجام داد تا سابقه کاربر.»

در پاسخ به عدم موفقیت نسبی گوگل در رسانه‌های اجتماعی مثل شبکه اجتماعی فیس بوک و بازی زینگا، مایر گفت: «این حوزه‌ها همان حوزه‌هایی هستند که شرکت ما به دنبال بهبود آن در آینده است.»

مایر در بخشی دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «در اینترنت چهار خط مشی کلیدی وجود دارد: حوزه جستجو، حوزه ویدئو، حوزه اجتماع و موبایل. گوگل سه تا از این چهار حوزه را محقق کرده و ما سخت در حال کار بر روی حوزه چهارم هستیم. ما متعهد هستیم که آن را به خوبی انجام دهیم

طبق گفته مایر؛ یکی دیگر از بخش‌هایی که در اولویت‌های گوگل است و شرکت به دنبال توسعه آن تا سال آینده است، اضافه کردن مکان یاب با سرویس‌هایی از قبیل "نقشه گوگل" و نرم افزار "عرض جغرافیایی" است که با نرم افزار رقیبش مانند چهار ضلعی (Foursquare) نقطه اشتراک کمی دارد.
وی گفت: «"عرض جغرافیایی" برای زیرمجموعه‌های کوچکتری از مردم قابل استفاده است.»

مایر در ادامه تصریح کرد: «اضافه کردن لایه‌هایی به "عرض جغرافیایی" اجازه می‌دهد عبارات ضمنی و صریح از موقعیت مکانی کاربر تحت کنترل چک و بررسی شود و این همان چیزی است که گوگل می‌خواهد آن را عملی کند. در حال حاضر چند مکان وجود دارد که ما به طور طبیعی می‌توانیم آن را چک کنیم بنابراین ما در تلاش هستیم که این مکان‌ها را افزایش دهیم.»

مایر همچنین بعضی از ویژگی‌های جدید نرم افزار "گینگربرد"، آخرین ورژن سیستم عامل تلفن همراه گوگل که بر روی تلفن های هوشمند نصب می‌شود، و سیستم عامل "نکسوس اس" (Nexus S) گوگل را تشریح کرد. این نرم افزار شامل طراحی نقشه دینامیک و یک نقشه سه بعدی است که اطلاعات و مختصات هندسی ساختمان را نمایش می‌دهد و به کاربران نقشه کمک می‌کند که موقعیت خود را در سطح خیابان جهت‌یابی کنند. اطلاعات هندسی ساختمانی در حال حاضر 100 شهر را پوشش می‌دهد.

مایر همچنین در انتهای سخنانش افزود: «ما سعی می‌کنیم یک آینه واقعی از جهان در همه زمان‌ها بسازیم، بنابراین ما باید خیابان‌ها، ماشین‌ها و هواپیماهای در حال پرواز را ببینیم. این یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ گوگل است.»


ّ