Gerdab.IR | گرداب

شکست دیپلماسی عمومی اسرائیل در توییتر و فیس بوک

تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۹

تلاش‌های اینترنتی روابط عمومی به نظر نمی‌رسید رسانه‌های رژیم صهیونیستی را راضی کند و برخی از مفسران به شدت عملکرد دولت را مورد حمله قرار دادند و در آن به عملکرد ناشیانه مقامات دولت و همچنین تاخیر در آن حمله کردند.

مفسران رسانه‌ای معتقدند علیرغم پیروزی رژیم صهیونیستی در غلبه بر افکار عمومی و اجرای سیاست‌های رسانه‌ای در زمان جنگ غزه، جنگ دیپلماسی عمومی اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی، در خصوص ناوگان آزادی غزه شکست خورده است.

به گزارش گرداب، رژیم صهیونیستی و حامیانش از رسانه‌های اجتماعی برای مقابله با بحران کاروان آزادی غزه در مقابل انتقادهای گسترده بین‌المللی و سکوت مقامات ارشد در خصوص اقدامات اسرائیل در حمله به کشتی‌های کمک رسان آزادی غزه، استفاده کردند.

نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی و برخی از وزارتخانه‌ها و همچنین افراد داوطلب حامی رژیم صهیونیستی، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای مقابله با تبلیغات سوء در مورد این حادثه به مبارزه پرداختند.

در حالی که فیلم‌های متعلق به نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در یوتیوب ظاهرا در جلب توجه پیام اسرائیل موفق ظاهر شدند، اما در واقع شبکه‌های اجتماعی وابسته به دولت، به نظر می‌رسید در مقایسه با تلاش‌های موثر در زمان حمله به غزه، از دسامبر ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۰۹، در سازماندهی عجولانه و ناشیانه عمل کردند.

چند مفسر برجسته به خاطر آنچه که آن‌ها به عنوان یک مبارزه دیپلماسی عمومی ناشیانه و کند در طول این حادثه نامیدند، اسرائیل را سرزنش کردند.

در مقابل اظهارات محدود مقامات ارشد پس از ۳۱ می ‌در رویارویی با سرنشینان کشتی ماوی مرمره که در آن ۹ فعال صلح کشته شدند و ویدئوهای آن از سوی وزارت دفاع اسرائیل در کانال یوتیوب منتشر شد، مقامات اسرائیل ادعا کردند که نیروهای اسرائیل فقط از خودشان دفاع کرده‌اند!

 فیلم‌ها نشان می‌دهند که کماندوهای اسرائیل در کشتی از هلی‌کوپتر‌ها فرود می‌آیند و با رگبار گلوله از طرف فعالان مسلح با چماق، چاقو و لوله‌های فلزی روبرو می‌شوند و سربازان به پایین عرشه یا به آب انداخته می‌شوند.

به غیر از اظهارات کوتاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع، وزرای ارشد رژیم صهیونیستی از صدور بیانیه‌های بیشتر و یا مصاحبه با رسانه‌های اسرائیلی و خارجی امتناع کردند.

تا ۱۰ ژوئن، کانال وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در یوتیوب، ۲۲ فیلم یک دقیقه‌ای در این زمینه منتشر کرد. این فیلم‌ها توجهات زیادی را به خود جلب کرد و از سوی شبکه‌های خبری بین‌المللی منتشر شد. با این حال، طبق گزارش‌ها انتشار اولیه فیلم‌ها، به دلیل اختلاف نظر بر سر استفاده از آن‌ها بین نیروهای دفاعی اسرائیل و نهادهای دولتی دیگر حداقل ۱۲ ساعت به تاخیر افتاده است.

طبق گزارش‌های موجود در روزنامه "جروزالم پست"، در روز ۳۱ می‌، اولین ویدئو وزارت دفاع اسرائیل فقط یکصد هزار بازدید کننده در یوتیوب داشت. با این حال، کانال ۱۰ اسرائیل گزارش داد که اواخر بعد از ظهر، تعداد بازدید‌ها به بیش از ۱ میلیون رسیده است. تا ۱۰ ژوئن، فیلم‌های پست شده تقریبا ۶میلیون بازدید کننده داشت. ۴ ویدئوی پر بیننده در تاریخ ۳ ژوئن همه از کانال سخنگویی وزارت دفاع اسرائیل بودند. این فیلم‌ها از سوی شبکه‌های بزرگ ایالات‌متحده و اروپا برداشته شدند و بار‌ها و بار‌ها در برنامه‌های خبری در سراسر جهان نشان داده شد.

وزارتخانه‌های رژیم تل‌آویو از شبکه‌های اجتماعی مانند سایت فیس بوک، توییتر، و فیلم‌های یوتیوب برای انتقال پیام‌های خود استفاده کردند.

هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که استفاده از رسانه‌ها و اینترنت برای تبرئه رژیم صهیونیستی موثر واقع شده است. در آن "روز شوم" (برای رژیم صهیونیستی)، دنی آیالون معاون وزیر امور خارجه، در یک مقاله در روزنامه جروزالم پست که در ۵ ژوئن منتشر شد، شیوه مبارزه روابط عمومی رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

 وی اظهار داشت: «ما از طریق فیس بوک، پیام‌ها و فیلم‌هایی را به تعداد زیاد برای یوتیوب آماده کردیم.» او اضافه کرد: «اسرائیلی‌ها این اقدام خود را با هزاران سازمان یهودی، غیریهودی و شرکت‌های غیردولتی و همچنین وبلاگ‌های غیردولتی و داوطلبانه برای تاثیر گذاری بیشتر هماهنگ کردند.»

پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه در تاریخ ۳ ژوئن، یک کنفرانس آنلاین با طرفداران رژیم صهیونیستی که عضو فیس بوک هستند و وبلاگی را در زمینه بحران غزه راه‌اندازی کرده‌اند، برگزار کرد و در آن کنفرانس گفت که جهان باید حقیقت را بداند. این گروه حدود ۰۰۰  ،۱۳۰  نفر از سراسر جهان عضو داشت.

اسرائیل در تاریخ ۴ ژوئن با پخش ویدیوهای طنزآلود و تمسخر فعالان کشتی کاروان آزادی، اوضاع را بغرنج‌تر کرد. این ویدئو‌ها که از سوی وب سایت جناح راست تولید شد، پیشنهاد کرد که مبارزات دولت در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی ضعیفی داشت و خیلی ضعیف اداره می‌شد.

دفتر نخست وزیر در ابتدا فیلم‌ها را به اطلاع روزنامه‌نگاران خارجی رساند؛ اما در مدت کوتاهی پس از آن به خاطر ارسال آن‌ها عذرخواهی کرد و هر گونه مسئولیت این فیلم‌ها را به خاطر نگرانی از ارائه تصویر ناخوشایند از مسلمانان رد کرد. طی سه روز فیلم ازسوی 1.3 میلیون نفر در یوتیوب مورد بازدید قرار گرفت.

داوطلبان عضویت در این فضای سایبری اهانت آمیز، در ارائه دیدگاه مورد نظر رژیم صهیونیستی به جهانیان در این زمینه، شکست خوردند؛ اما حامیان رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از شکست بیشتر و حمایت از رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی و داخلی در فیس بوک، توییتر، و دیگر شبکه‌های اجتماعی از اقدامات اسرائیل دفاع کردند.

اما اشتباه اینجا بود که تشکیلات اسرائیلی‌ها یک پاسخ قانع کننده به افکار عمومی جهان نداد و جهان بر مبنای اطلاعات آن‌ها، دچار اشتباه در دریافت اطلاعات شد. سه جوان اسرائیلی از سازمان "بمانید با ما"، که آن را برای بهبود تصویر رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه راه‌اندازی کردند، یک وبسایت به نام "واقعیات کاروان" در طول ۴۸ ساعت بعد از حمله نیروهای نظامی اسرائیل به کشتی ایجاد کردند. این سایت حاوی کلیپ‌های ویدئویی، تصاویر و مقالات طرفداری از اسرائیل به ۱۴ زبان مختلف بود.

بیش از  ۰۰۰ ۶۱ نفر به یک گروه فیس بوک به نام "براوو به سربازان و نیروهای نظامی اسرائیل و نیروی دریایی" طی دو روز بعد از عملیات پیوستند. گروه در سایتش نوشت: «ما در حال فریاد برای ابراز حمایت، احترام و تحسین نیروهای نظامی اسرائیل هستیم.» گروه‌ها از اینترنت برای سازماندهی اعتراضات در حمایت از نیروهای نظامی اسرائیل در شاهراه‌های اصلی در سراسر اسرائیل استفاده کردند.

در تاریخ ۱ ژوئن، هزاران نفر از اسرائیلی‌ها و حامیان رژیم صهیونیستی در سراسر جهان یک ایمیل دریافت کردند که در آن پیام‌های شبکه‌های اجتماعی به آن‌ها اصرار می‌کردند که بر روی ویدئوهای نیروهای نظامی اسرائیل در یوتیوب کلیک کنند و در نظر سنجی CNN به رژیم صهیونیستی رای بدهند. به هواداران گفته شده بود: «ما باید به اسرائیل رای دهیم به دلیل نتایجی که تاکنون تکان دهنده و فاجعه بار هستند!»

با این حال، تلاش‌های داوطلبانه به نظر نمی‌رسید، جنگ دیپلماسی عمومی در توییتر را به نفع خود تمام کرده باشند.
با توجه به ابزار اندازه‌گیری احساسات، اکثریت توییت‌های مرتبط با این رویداد نشان می‌دهد که کاربران با استفاده از جستجوی کلماتی نظیر "اسرائیل" و "حمله به کشتی‌ها" احساسات منفی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی ابراز کرده‌اند.

یک حساب توییتری به نام "اسرائیل گلوبال پی آر" در ۱۱ ژوئن بیشتر از صفحه توییتر رسمی وزارت امور خارجه اسرائیل طرفدار داشت. اولی حدود ۶۰۰۶ و دومی حدود ۳۹۶۶ طرفدار داشت.
رسانه‌ها نیز از تلاش‌های دیپلماسی عمومی دولت انتقاد کردند.

یک مفسر چپگرا در تاریخ ۷ ژوئن گفت که وزرای ارشد عملا هیچ مصاحبه‌ای با رسانه‌های خارجی نکردند در حالی که عموم مردم تقاضا داشتند که در مورد کاروان آزادی که در آن اسرائیل در سراسر جهان به شدت مورد تاخت و تاز قرار گرفته بود دفاعیه دولت را بشنوند.

در تاریخ ۴ ژوئن، "یعیر لاپیر"، روزنامه نگار مشهور و مجری تلویزیون در روزنامه مشهور "یدیعوت آحارونوت" وزرای دولت را به آماتور بودن متهم کرد. "آن‌ها هیچ چیزی در مورد رسانه‌ها نمی‌دانند، هیچ چیزی در مورد روابط عمومی... و هیچ چیزی در مورد افکار عمومی".

یک نشریه دانشگاه تل آویو وابسته به INSS در تاریخ ۹ ژوئن نوشت: هیرش گودمن محقق برجسته اسرائیلی، اقدام رژیم صهیونیستی را یک "شکست کامل در روابط عمومی در داخل و خارج نامیده است". همچنین یک تحلیلگر در وب سایت یدیعوت آحارونت گفته بود که مقامات اسرائیل بازهم دچار سرگیجه و دست‌پاچگی در تصمیم‌گیری شدند.

در مقابل، در زمان تهاجم غزه، بیشتر مفسران رسانه‌ها از رژیم صهیونیستی به خاطر تلاش مؤثر در دیپلماسی عمومی و استفاده گسترده از رسانه‌های اجتماعی تمجید کردند.

حتی گودمن که خودش منتقد حمله بود از برنامه‌ریزی موشکافانه و اجرای سیاست‌های رسانه‌ای زمان جنگ تقدیر کرد.

منبع: مشرق