Gerdab.IR | گرداب

تحليلگر اسرائيلي: ايران هسته تحولات حساس خاورميانه است

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

واشنگتن تايمز نوشت: ايران با كمك سوريه جبهه‌اي از متحدان را به راه انداخته كه حزب الله لبنان و گروه‌هاي اسلامگرا در عراق و حماس در فلسطين را شامل مي‌شود.

هسته مركزي ماجراهاي خاورميانه جاي ديگري است؛ ايران. اكنون به طور پيوسته كشورهاي منطقه به ايران مي‌پيوندند.

به گزارش گرداب روزنامه کیهان نوشت: اين تحليل، خلاصه ارزيابي جاناتان اسپاير (كارشناس مركز مطالعات جهاني در هرتسلياي اسرائيل) است.

واشنگتن تايمز با اشاره به كتاب منتشره از سوي اسپاير مي نويسد: حزب الله لبنان هسته مركزي كتاب اسپاير است كه در آن جابجايي اسلامگرايي با ناسيوناليسم و ملي گرايي را در ملتهاي عربي خاورميانه بررسي مي كند. بهترين مثال براي اين مورد هم حزب الله است كه قدرت حاكم در لبنان محسوب مي شود. كشوري كه در آن سوريه و ايران حكمرانان پشت پرده به حساب مي آيند. اسپاير هر چند به گروههاي حزب الله لبنان و يا جنبش مقاومت اسلامي حماس مي پردازد اما هسته مركزي داستان او جاي ديگري است؛ ايران.

اسپاير در كتاب خود مي‌نويسد: بالا گرفتن اسلامگرايي جوامع و راديكاليزه شدن افراطي حماس، ناشي از اين است كه يا ميانه روهاي فلسطيني سركوب شده‌اند و يا از جريان اصلي اخراج شده‌اند. اين گونه گروه‌ها همه مدل ايران را در خاورميانه دنبال مي‌كنند ايران در حال قبضه كردن مناقشه اعراب و اسرائيل است.

واشنگتن تايمز اضافه مي‌كند: ايران با كمك سوريه جبهه‌اي از متحدان را به راه انداخته كه حزب الله لبنان و گروه‌هاي اسلامگرا در عراق و حماس در فلسطين را شامل مي‌شود. حتي تركيه و قطر نيز به منظومه ايران پيوسته‌اند. اين حلقه اتحاد كشورها، بسيار بد و نامطلوب است. در مقابل مصر و عربستان سعودي و اردن و مراكش و تشكيلات خودگردان محمود عباس قرار دارند. اكنون ائتلاف تشكيل شده و خواستار نابودي اسرائيل، در حال تقويت است و به مصر نزديك مي شود.

خبرگزاري رويتر نيز در گزارشي كه حاوي همين مضمون است يادآور شد: رژيم‌هايي نظير سعودي نگران تقويت ايران از قبل حوادث مصر و تونس هستند. همچنان كه نگران از دست دادن متحدان منطقه‌اي خود هستند. رياض نگران است كه خلأ ديپلماتيك به جا مانده از سوی مصر گرفتار، فضا را براي كشورهايي چون تركيه و قطر كه رقباي كوچكتر عربستان سعودي در خليج فارس هستند، باز مي‌كند. هر دو كشور مزبور از مناسبات خوبي با ايران برخوردارند و درصدد نقش آفريني بيشتر منطقه‌اي هستند. يك ديپلمات مستقر در خليج (فارس) گفت: «نفوذ عربستان احتمالا كم مي‌شود، در حالي كه كشورهاي ديگري چون قطر و تركيه كه همچون سعودي‌ها خواستار انزواي ايران نيستند، نقش بزرگتري را ايفا مي‌كنند.»

اين گزارش ها در حالي است كه ويليام فاكس، وزير دفاع انگليس به تازگي در كنفرانس هرتسليا در اسرائيل گفت: «نفوذ سياسي ايران در منطقه منزجركننده است.»