Gerdab.IR | گرداب

اعتراف ‌فرمانده ‌ارتش‌ اسرائيل به طراحي استاكس‌نت عليه ‌ایران

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۹

روزنامه ديلي تلگراف نوشت: در ويدئويي كه در جشن بازنشستگي ژنرال گبي اشكنازي، فرمانده ارتش اسرائيل پخش شد، كرم كامپيوتري استاكس نت به عنوان يكي از دستاوردهاي دوران مسئوليت وي در اين ارتش معرفي شده است.

فرمانده ارتش اسرائيل در حالي از استاكس‌نت به عنوان يكي از دستاوردهاي دوران مسئوليت خود نام مي‌برد كه آمانو دبير كل آژانس انرژي اتمي در گزارش خود اعلام كرده بود اين ويروس نتوانسته است در برنامه هسته‌اي ايران خللي ايجاد كند.

به گزارش گرداب، روزنامه ديلي تلگراف نوشت: در ويدئويي كه در جشن بازنشستگي ژنرال گبي اشكنازي، فرمانده ارتش اسرائيل پخش شد، كرم كامپيوتري استاكس نت به عنوان يكي از دستاوردهاي دوران مسئوليت وي در اين ارتش معرفي شده است.

بنابر اين گزارش، اين واقعه، گماني زني هاي قبلي در مورد دخيل بودن نيروهاي امنيتي اسرائيل در ساخت اين ويروس كامپيوتري پيشرفته كه برنامه هسته‌اي ايران را هدف قرار داد را تقويت مي‌كند.

اگرچه اسرائيل به طور رسمي مسئوليت حمله استاكس نت به تاسيسات اتمي ايران را نپذيرفته است، اما از زمان اولين حمله اين كرم كامپيوتري در ماه جولاي گذشته شواهد و مدارك زيادي مبني بر نقش اين كشور در اين ماجرا مطرح شده است.

استاكس نت به گونه اي طراحي شده بود كه بتواند به تغييرات پنهانی را در سيستم كنترل سانتريفيوژها ايجاد و در نتيجه مشكلاتي را به وجود آورد.

به دليل ويژگي هاي منحصر به فرد اين كرم كامپيتري از جمله پيچيدگي عملياتي آن، متخصصان امنيتي قويا اسرائيل را در ساخت آن دخيل مي‌دانند. علاوه بر اين پيشتر روزنامه نيويورك تايمز گزارش كرده بود كه مركز مخصوصي با مشاركت آمريكا در صحراي اسرائيل جهت آزمايش توانمندي سلاح سايبري مذكور ساخته شده است.

با اين حال به نظرمي رسد اعلام اين پيروزي كمي دور ازذهن باشد، چرا كه پيش از اين آژانش انرژي اتمي در گزارشي ادعا كرده بود اين كرم چندان در ايجاد اختلال در سيستم هاي هسته اي ايران موثر نبوده است و آمانو دبير كل آژانس انرژي اتمي از هوشياري ايران در مقابله اين حمله سايبري خبر داده بود.

منبع: فارس