Gerdab.IR | گرداب

روایتی از انتخاب امام خامنه ای به رهبری انقلاب

تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۰

پس از مختصری صحبت از سوی بعضی آقایان رای گیری به عمل آمد. اکثریت قاطع قیام کرده و به رهبری آیت الله خامنه ای رای دادند.

گرداب- مسئله رهبری بعد از حضرت امام(ره) همواره یکی از دغدغه های دلسوزان انقلاب بود و هر چه که سالهای پایانی عمر ایشان نزدیک می شد این دغدغه جدی تر می شد. اما با انتخاب مقام معظم رهبری به این سمت، قلبهای مضطرب مومنان آرامش یافت و در گذر زمان، مدیریت پیامبرگونه ایشان در فتنه ها و حوادث سخت، اندک قلبهایی را که در ابتدا در شک و تردید بود به ساحل امن اطمینان رساند.

 انتخاب ایشان به رهبری یقینا از الطاف بزرگ الهی بر این انقلاب بود و امروز بر ماست که در اجابت به کلام الهی "و اما بنعمت ربک فحدث" ذکر این نعمت بزرگ را بر زبان جاری سازیم.

از همین رو در گفتگو با آیت الله مجتهد شبستری که در جلسه تاریخی خبرگان برای تعیین رهبری نقش زیادی در جاری شدن این فیض الهی بر انقلاب داشت و در طول این سالها عضو مجلس خبرگان بوده و از نزدیک در جریان رهبری ایشان بوده اند، به بررسی وقایع جلسه تاریخی خبرگان و سیره زندگی مقام معظم رهبری و شیوه مدیریت ایشان در حوادث انقلاب به خصوص فتنه 88 پرداخته ایم که به محضر مخاطبان تقدیم می شود.

ـ لطفا در ابتدا جایگاه ولایت فقیه را در منظومه فکری فقهای شیعه و به خصوص امام خمینی(ره) تبیین بفرمایید.
احادیث معتبری که در باب ولایت فقیه از ائمه معصومین علیهم السلام که محدثین و علمای بزرگوار در کتب فقهی و کلامی نقل کرده اند، اغلب فقها تفصیلا و یا به طور اجمال مورد بحث قرار داده اند و ولایت فقیه را ثابت کرده اند و اگر برخی از اندشمندان مورد بحث قرار نداده اند، به واسطه فراهم نبودن شرایط تحقق این اصل مسلم شیعه در طول چهارده قرن به علت وجود حکومت طاغوتی مستکبران بوده است.

مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمدحسن صاحب جواهر الکلام در کتاب نفیس خود می نویسد: «من انکر ولایت الفقیه ما ذاق فی طعم الفقه شیئا.»؛ «هر کس ولایت فقیه را منکر شود از طعم فقه چیزی به مذاقش نرسیده است.»

 همچنین شیخ اعظم انصاری(ره) و مرحوم نراقی و همچنین مرحوم کاشف الغطاء و سایر علمای شیعه موضوع ولایت فقیه و حکومت اسلامی با سرپرستی فقهای اسلام را مورد اهتمام خاص قرار داده اند. هنری که حضرت امام خمینی(ره) در این زمینه به خرج دادند این بود که فقه مکتوب و مورد بحث فقها و متکلمین را از صفحات کتب به عرصه خارج و تحقق عملی آورند.

البته ایشان در عین حال با وجود شرایط و مقتضیاتی بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی و مسئله انجمن های ایالتی و ولایتی، وارد مبارزه با رژیم ستمشاهی شد و نهضت اسلامی را از سال 41 آغاز فرمودند تا به فضل پروردگار و روشنگری روحانیت آگاه و مبارز و پشتیبانی ملت غیور ایران در سال 57 انقلاب اسلامی به ثمر رسید.

راجع به ولایت فقیه علاوه بر ادله عقلیه و نقلیه که در کتب مربوطه به ویژه کتاب ولایت فقیه امام راحل آمده است، در طول 32 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برکات وجودی رهبری فقیه عادل و جامع الشرایط در داخل کشور و سایر ممالک اسلامی بوده ایم.

- یکی از مقاطع حساس انقلاب، تعیین حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبری نظام بود. حضرتعالی در جلسه تاریخی خبرگان که به انتخاب ایشان منجر شد حضور داشتید و نقش مهمی هم در این امر ایفا کردید. لطفا درباره آن جلسه و وقایعی که در آن رخ داد برای مخاطبین ما مطالبی را بیان کنید.
پس از ارتحال ملکوتی امام راحل، از هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، آیت الله طاهری خرم آبادی تلفنی به بنده خبر دادند که فردا ساعت 8 صبح اجلاس خبرگان رهبری تشکیل خواهد شد، لذا حضور به هم رسانید.

خدا گواه است که من آن شب از شدت ناراحتی تا صبح خواب نداشتم و علت این ناراحتی و تالم شدید هم به واسطه فقدان شخصیت بی بدیلی چون امام و استاد بزرگواری بود که سالیان متمادی از خرمن علم و افاضاتش خوشه چینی کرده بودیم و هم به واسطه نگرانی از یتیمی ملت و فقدان رهبری نظام نوپای جمهوری اسلامی با وجود دشمنان فراوان و هم دغدغه اینکه با این فاجعه عظمی چه سرنوشتی برای کشور و اسلام پیش خواهد آمد.

فردای آن شب در جلسه خبرگان حاضر شدیم در حالی که حزن و اندوه سراسر جلسه را فرا گرفته بود، پس از قرائت وصیت نامه الهی سیاسی امام امت از سوی حضرت آیت الله خامنه ای که آن موقع مسئولیت ریاست جمهوری را به عهده داشتند، جلسه وارد دستور شد. بنده به هیئت رئیسه کتبا نام آیت الله خامنه ای را پیشنهاد دادم تا مطرح کنند، در جواب گفتند صبر کنید. ابتدا بناست بحث شورای رهبری مطرح شود اگر رای نیاورد، افراد مطرح خواهند شد.

لذا ابتدا بحث شورای رهبری مطرح شد (چون آن موقع در قانون اساسی هنوز بازنگری و تجدید نظر نشده بود و مسئله شورای رهبری در قانون اساسی وجود داشت)، پس از بحث و صحبت مخالفان و موافقان، شورای رهبری رای نیاورد، یادم هست که بعد از آن برخی از حاضرین مجلس برخی از مراجع تقلید را مطرح کردند ولی حقیر بنا به پیشنهادی که کتبا به هیئت رئیسه مجلس داده بودم بلند شده و آن پیشنهاد را مطرح کردم.

 علاوه بر اینکه خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی که جلسه را اداره می کرد، گفتم: «شنیده ام امام در باره آیت الله خامنه ای مطالبی را فرموده اند و حضرتعالی مطلع هستید، لطفا آن مطالب را مطرح بفرمائید.» ایشان خطاب به حاضرین گفت: «شبستری چنین می گوید؛ آیا بازگو کنم؟» اکثر حاضران فرمودند، بلی. حالا نگویید پس کی خواهید گفت؟

آقای هاشمی رفسنجانی گفت: «حاج احمد آقا می گفت من خدمت امام بودم وقتی آقای خامنه ای به عنوان رئیس جمهور به خارج از کشور سفر کرده بود و در آن کنفرانس سخنرانی می کرد و تلویزیون نیز پخش می کرد و امام گوش می داد؛ من به امام عرض کردم ماشاءالله آقای خامنه ای خوب صحبت می کند، امام فرمود: ایشان شایستگی رهبری را دارد، و وقتی عرض کردیم در خصوص قائم مقام رهبری دچار مشکل خواهیم شد، امام فرمود: با وجود آقای خامنه ای شما دچار مشکل نخواهید شد.»

آیت الله موسوی اردبیلی نیز این صحبت ها را از حاج احمدآقا شنیده بود ایشان هم شهادت دادند، پس از مختصری صحبت از سوی بعضی آقایان رای گیری به عمل آمد. اکثریت قاطع قیام کرده و به رهبری آیت الله خامنه ای رای دادند ولی آیت الله خامنه ای پشت تریبون رفت و فرمودند: «من آمادگی ندارم، قبول نمی کنم.» حاضران با اصرار گفتند مسئله تمام شده از جمله مرحوم آیت الله آذری قمی گفتند باید قبول کنید.

آقا فرمود اگر من حکمی بکنم شما آقای آذری می پذیرید؟ گفتند بلی و بالاخره قبل از اینکه 24 ساعت از رحلت امام بگذرد، خلف صالح ایشان از سوی خبرگان تعیین شد. البته لازم به ذکر است اگر فرمایش امام هم نبود، شایسته تر و صالح تر از آقا کسی را نداشتیم و قطعا ایشان انتخاب می شد ولی شنیدن فرمایشات امام قضیه را سریع تر حل نمود.

- سیره مقام معظم رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟
شیوه زندگی رهبر معظم انقلاب همانند زندگی امام راحل بسیار ساده و طلبگی است و کمال صرفه جویی را دارند. تا آنجا که من اطلاع دارم از بیت المال و سهم امام علیه السلام و خمس به مصارف شخصی و خانواده ندارند، بلکه از نذوراتی که مردم از روی ارادت به حضرتش تقدیم می کنند، مصرف می کنند. حتی آقازاده هایشان اگر غذایی یا حتی چایی در بیت و دفتر معظم له میل کنند، محاسبه کرده و به مسئول تدارکات بیت می پردازند. همگان ملاحظه فرموده اند، حسینیه و دفاتر مربوطه و خانه محل سکونت ایشان به جای فرش های آنچنانی، با زیلوی معمولی مفروش است.

- مدیریت مقام معظم رهبری در مقابله با فتنه ها به خصوص فتنه پیچیده 88 و توطئه های دشمنان نظام اسلامی ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
با اینکه فتنه 88 بسیار عمیق و گسترده بود و مدت ها بیگانگان در مقاطع مختلف زمانی قبل و بعد از انتخابات طراحی و برنامه ریزی کرده بودند، جمعی از منافقان و سلطنت طلبان و پیروان فرقه بهائیت و مشتی مزدور و فریب خورده در آن ایام به خصوص روزهای قدس و عاشورا با تحرکات مذبوحانه با فرماندهی سران فتنه، تهران و برخی شهرها را به آشوب کشیدند و اموال شخصی و عمومی مردم را تخریب و به ساحت قرآن کریم و سیدالشهدا(ع) و عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) جسارت کردند و با شعارهای نامناسب به ساحت مقدس امام امت و به مقام شامخ ولایت توهین کردند، ولی رهبر معظم انقلاب با شرح صدر با تاسی از جد بزرگوارشان حضرت رسول اکرم(ص) و با تدابیر حکیمانه اوضاع را به سوی آرامش هدایت فرمودند.

البته تظاهرات و خروش مردم ولایت مدار و آگاه کشور خصوصا روز 8 دی در تبریز و 9 دی در سراسر کشور در خنثی کردن توطئه دشمنان خارجی و فریب خوردگان و فتنه گران داخلی نقش مؤثری داشت.

در 25 بهمن پس از راهپیمایی کم سابقه بلکه بی نظیر ملت ایران، به هدف مشابه سازی نهضتهای اسلامی منطقه و خاورمیانه، به دستور آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش مذبوحانه ای به وسیله تعدادی انگشت شمار از مزدوران بیگانه شکل گرفت که این توطئه هم موجب رسوایی سران فتنه شد و در حقیقت آخرین میخ بر تابوت فتنه 88 بود.

– در شرایط کنونی جامعه اسلامی ایران و جهان اسلام، ولایت پذیری و ولایت مداری برای مقابله با دنیای کفر تا چه حد اهمیت خواهد داشت؟
تبعیت از ولایت امری واجب است و بنا به احادیث و روایات معتبر؛ دیگر اعمال دینی بدون ولایت مداری مقبول درگاه احدیت نخواهد بود. امروز هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، باید در جهت تبیین آرمان های انقلاب اسلامی و افکار متعالی امام راحل اهتمام داشته باشد. اگر مسلمانان سال ها قبل پیام صریح امام راحل را دریافته بودند، امروز شاهد قلدری عده ای دیکتاتور وابسته به غرب و رژیم صهیونیستی نبودیم.

جایگاه ولایت فقیه به قدری در نظام اسلامی ارزشمند و سازنده است که موجب تحولات شگرف در سطوح مختلف بین المللی می شود، چنانکه نهضت بیداری مردم منطقه را باید حاصل روشنگری های امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب دانست. امروز نیز با وجود گذشت 22 سال از ارتحال ملکوتی آن رهبر سفر کرده، شاهد حضور پرشور و دشمن‌شکن مردم در ویژه برنامه‌های سالگرد ارتحال امام راحل هستیم.

منبع: رسا