Gerdab.IR | گرداب

پیامهای بازرگانی "سیا" برای استخدام جاسوس

تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۰

پیامهای بازرگانی جدید، تلاشهای بی سابقه سازمان سیا هستند و ناظران امنیت داخلی آمریکا معتقدند بازار کار سازمان سیا برای ماموران مخفی تاکنون این قدر باز نبوده است.

ناکامی های سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در پیش بینی تحولات ماههای اخیر کشورهای عربی و شمال آفریقا، این سازمان امنیتی آمریکا را به پخش آگهی های رسمی استخدام دانشجویان خارجی وادار کرده است.
 
به گزارش گرداب به نقل از واحد مرکزی خبر، در شبکه های تلویزیونی آمریکا آگهی هایی با مضامینی مانند "شغل ها جامع در خدمات مخفی ملی سیا"، "ساعات کارمون ممکنه عوض بشه هر لحظه"، "ماموریت ثابته، اما هر روز متفاوته"، "فقط اخبار رو نگاه نکنید، بلکه در طول شبانه روز آنها را تجربه کنید"، پخش می شود که سعی در جذب توجه مخاطبان جوان به ویژه فارغ التحصیلان خارجی دانشگاههای آمریکا دارد.
 
این پیامهای بازرگانی جدید، تلاشهای بی سابقه سازمان سیا هستند و ناظران امنیت داخلی آمریکا معتقدند بازار کار سازمان سیا برای ماموران مخفی تاکنون این قدر باز نبوده است.

"لئون پانته آ"، رئیس سازمان سیا معتقد است ماموران مخفی که جذب این سازمان جاسوسی می شوند باید توانایی جمع آوری اطلاعات در خارج آمریکا را از طریق صحبت با منابع محلی و آمیخته شدن با مردم کشور خود داشته باشند.

تنوع فرهنگی و قومی در کنار نگاه به جوامع آمریکاییهای مسلمان و همچنین سه زبان چینی، پشتو و دری در اولویت استخدام های سیا هستند.

خانم "پتی برندمایر"، رئیس بخش استخدام سیا فارغ التحصیلان شرقی دانشگاههای آمریکا را در اولویت استخدام می داند و معتقد است این سازمان زمان زیادی لازم دارد تا دانشجویان خارجی را قانع کند که این سازمان مخوف جای خوبی برای کار کردن است.

اما چند دانشجوی خارجی مقیم آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران از همکاری با سیا ابراز بی تمایلی کردند.

یک دانشجی عرب زبان گفت: «من مشکلات وجدانی خواهم داشت برای کار کردن برای سیا، برای اینکه من نمی خوام به طور مستقیم یا غیر مستقیم با چیزی که ماهیت یا تاثیرات خشونت آمیز دارند، سر و کار داشته باشم.»

دانشجوی دیگری در مقابل دانشگاه کلمبیا نیویورک گفت: «سیا معروف به مخفیکاری و انجام کارهای جاسوسی است و کارهای جاسوسی چیزی نیست که من دوست داشته باشم انجام بدهم بلکه برعکس، دیپلماسی شور و اشتیاق من است.»

مسئولان سازمان جاسوسی آمریکا تعداد مورد نیاز ماموران مخفی خود را اعلام نکرده اند اما مدعی هستند در سال گذشته میلادی 25 درصد بر تعداد مامورین مسلط به یک زبان دیگر به غیر از انگلیسی را افزایش داده اند.

این تلاش سیا برای استخدام ماموران خارجی در کشورهای خاورمیانه در شرایطی است که بعد از اعلام خبر کشته شدن بن لادن، فضای داخلی آمریکا به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور بسیار امنیتی شده است و علاوه بر پلیس شهری، نیروهایی از ارتش آمریکا نیز در اماکن عمومی حضوری پررنگ دارند.