Gerdab.IR | گرداب

موسوی دهه ‏60، موسوی دهه ‏80 - بخش پایانی

عبرت‌های یک توهم

تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۰

در انتخابات دهم افرادی که تنها به پشتوانه‌ سوابق خود وارد میدان شدند، با نه بزرگ ملت رو به رو شدند. چرا که برای ملت ایران مهم حال فعلی افراد است؛ قاعده‏ای که هنوز هم جاری است...

گرداب- کتاب "موسوی دهه‏60 ؛ موسوی دهه‏ 80" (تناقض الگوی رفتاری و گفتمانی) که به اهتمام جمعی از نویسندگان نگاشته شده، در نوزده بخش بر روی سایت قرار گرفت. اکنون بخش پایانی کتاب که به جمع بندی و نتیجه گیری مباحث مطرح شده می‌پردازد، تقدیم خوانندگان می‌شود.
 
حوادث فتنه‌گون بعد از انتخابات، هزینه‌های سنگینی را به نظام اسلامی تحمیل کرد. بی‌شک حضور 85 درصدی مردم در انتخابات، به عنوان یک رکورد تاریخی در چارچوب نظام‌های مردم سالار بود. رکوردی که به نام یک نظام مردم سالار دینی رقم خورد. این حضور می‌توانست پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های جدیدی برای بسط و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در جهان ایجاد کند. از یک طرف، روزنه‌های امیدی برای امت اسلام در جهان ایجاد کند و از طرف دیگر مسیر کرنش و تعظیم زورگویان را در برابر ملت ایران هموار گرداند، اما خودخواهی، قدرت طلبی، توهم زدگی و عصبانیت عده‌ای، این فرصت را به تهدید جمهوری اسلامی، تبدیل کرد.
 
موسوی به دلیل رویکرد خاص خود در تبلیغات انتخاباتی، همراه کردن طیف افراطی و رادیکال اصلاح طلبان با خود و نپذیرفتن نتایج قانونی انتخابات نقش ویژه‌ای در این حوادث داشت و رهبری این فتنه بدون شک به نام موسوی ثبت خواهد شد.

مهم‌ترین دلایل دادن چنین نقشی به موسوی را می‌توان در نکات زیر جست‌وجو کرد:
 
1- نزدیک دو دهه سکوت موسوی و مطرح شدن وی در ایام انتخابات، در سال‌های مختلف مانند 76 و 84 او را دچار این توهم کرد که در جامعه یک نیاز و عطشی نسبت به حضور وی وجود دارد و اگر در انتخابات حاضر شود به طور قطع پیروز میدان خواهد شد.
 
2- موسوی خود را نخست وزیر دوران امام‌رحمة‌الله‌علیه و جنگ معرفی می‌کرد و مدعی دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب بود. بنابراین با رصدکردن اوضاع و این‌که در سال‌های اخیر گفتمان ارزشی پیروز انتخابات بوده است، خود را بیش از همه مستحق این پیروزی می‌دانست و چون رأی و نظر جریان اصلاحات را هم برای خود داشت، بنابراین خود را پیروز بلامنازع این میدان تصور می‌کرد.

3- مجموعه‌ای که اطراف موسوی گرد آمده بودند، جریان‌های ساختارشکنی بودند که تلاش می‌کردند با القای پیروزی، در صورت ناکامی احتمالی، با توجه به شخصیت و روحیه‌ متزلزل و عصبانی موسوی، او را به رویارویی با نظام سوق دهند. القائات گسترده در مقطع قبل از انتخابات در خصوص احتمال تقلب از یک طرف و میزان بالای رأی موسوی از طرف دیگر، با همین ترفند دنبال می‌شد.

4- اطلاعات و اسناد موثقی حکایت از برنامه‌ریزی قبلی گسترده‌ دشمن برای تبدیل این انتخابات به روند تغییر نظام داشت. این مراکز در هدایت موسوی و ستادهای وی به سمت ساختارشکنی و ورود در منازعه‌ای شبیه انقلاب‌های رنگین نقش مؤثری داشتند. حضور دیپلمات‌های خارجی و ایرانیانی که فقط در ایام خاص انتخابات وارد ایران شده بودند در آشوب‌ها از یک طرف و حمایت‌های همه جانبه‌ مقام‌های بلند پایه‌ کشورهای غربی و بسیج رسانه‌ای برای حمایت از این جریان در حین و بعد از انتخابات از طرف دیگر، شواهدی از این امر است.
 
اما با وجود همه‌ هزینه‌ها و مشکلات، حوادث بعد از انتخابات دست آوردهای مهمی هم داشت.
 
- دسته‌بندی جدیدی از نیروهای پالایش یافته را در کشور ایجاد کرد و به عبارت دیگر با ریزش‌های جدید و گسترده‌ای که شکل گرفت، نظام جمهوری اسلامی از خطر نفوذ و رخنه‌ استحاله طلبان نجات یافت. از سوی دیگر حوادث دوران سخت فتنه، رویش‌های جدیدی را در صف نیروهای انقلاب به‌وجود آورد.
 
- این حوادث نشان داد انقلاب اسلامی متکی به ارزش‌های والای الهی و انسانی است و زور و زر مراکز قدرت و ثروت نمی‌تواند آن را از پای درآورد. نه تنها پول‌های گزاف هزینه شده در انتخابات منجر به پیروزی مهره‌ این جریان‌ها نشد؛ بلکه مقادیر بسیار بیش‌تر از آن صرف آشوب و براندازی شد و نتیجه‌ای نداد.
 
- این حوادث نشان داد که انقلاب اسلامی متکی به افراد نیست، بلکه آرمان‌های والای اسلامی مسیر ملت ایران را معین می‌کنند. بنابراین افرادی که با پشتوانه‌ سوابق خود وارد میدان شدند، با نه بزرگ ملت رو به رو شدند. چراکه برای ملت ایران مهم حال فعلی افراد است.
 
- این حوادث بار دیگر نقش بی‌بدیل ولایت را در حفاظت از حقوق ملت، اسلامیت نظام و تأمین منافع ملی اثبات کرد و چنگ زدن به ریسمان ولایت را تنها راه حفظ مملکت از آسیب‌ها و بلاهای ناشناخته نشان داد.
 
- این حوادث به جهانیان ثابت کرد که این انقلاب با اتکا به آرمان‌های والای معنوی زنده و پایدار خواهد ماند و اگر همه‌ دنیا دست در دست هم برای نابودی آن وارد میدان شوند، دست غیب حضرت بقیه الله حافظ و نگهبان این مملکت خواهد بود. این حوادث نشان داد که جمهوری اسلامی که با ترورها، کودتاها، تحریم‌ها و جنگ تحمیلی 8 ساله آبدیده شده و با عزم، اراده، بصیرت ملت، هوشمندی و تدبیر مقام ولایت و رهبری، همه‌ توطئه‌ها اعم از نرم و سخت، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را ناکارآمد خواهد ساخت.
 
"ومکروا مکر الله و الله خیر الماکرین" این‌گونه مکر فتنه‌گران در عاشورا به خودشان برگشت و بساط خائنان و وطن فروشان و چهره عوض کردگان را با خروش عاشورایی ملت در 9 دی و 22 بهمن برچید.
جمعی از نویسندگان؛ راضیه امیری رز، فاطمه امیری رز و افسانه قایم

منبع: برهان