Gerdab.IR | گرداب

نسیم بهار عربی در آمریکا هم ‌وزیدن گرفت؛

26 شهريور "روز خشم آمريكا" اعلام شد

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۰

يك جنبش معترض در آمريكا با انتشار فراخواني در شبكه‌هاي اجتماعي، روز 17 سپتامبر (26 شهريور) را روز خشم آمريكا اعلام كرد و از مردم اين كشور خواست تا با ملحق‌شدن به اين جنبش ساختمان بازار بورس آمريكا، "وال‌استريت" را به اشغال خود درآورند.

به گزارشگرداب به نقل از فارس، پايگاه اينترنتي "گولاگ باوند" مقاله‌ای درباره فراخوان اعلام شده در برخي شبكه‌هاي اجتماعي از قبيل فيس‌بوك و توئيتر در مورد 17 سپتامبر سال جاري (مطابق با بيست و ششم شهريور ماه، حدود يك ماه ديگر) كه روز خشم در آمريكا اعلام شده است، منتشر كرد.

بنا براين گزارش، در  فراخوان فوق آمده است كه مردم معترض آمريكا قصد دارند در اين تاريخ به خيابان‌هاي واشنگتن و نيويورك آمده و "وال استريت "‌ كه ساختمان بورس آمريكا در نيويورك است را  اشغال كنند.

گزارش‌هاي منتشر شده حاكی از آن است که به محض انتشار اين فراخوان از طريق اين سايت، دسترسي به آن  در سراسر آمريكا مسدود شد.

بر اساس اين گزارش، جنبش روز خشم آمريكا كه جنبشی مردمي است، در نظر دارد تا نظام سرمايه‌داري در آمريكا را سرنگون كند. سازمان‌دهندگان اين جنبش به طور خاص وال استريت،  بازار بورس آمريكا را هدف قرار داده‌اند.

جنبش روز خشم آمريكا شعار "انتخابات آزاد و منصفانه علاج دردها و سوءاستفاده‌هاي دولتي است كه منابع كشور و تمام احساسات شهروندان خود را نابود مي‌كند" را روي وب‌سايت خود "www.usdayofrage.org"  قرار داده است.

در بيانيه اين جنبش آمده است: نفوذ خاص، احزاب سياسي ما، انتخابات ما و نهادهاي دولت ما را فاسد كرده است. خيانت، بي‌كفايتي، منافع بي‌فايده، قدرت نظامي و غيرنظامي ملت ما را نابود كرده است و تهديدي براي آزادي و امنيت ملي ما به حساب مي‌آيد.

بنا بر اين بيانيه، دولت مشروع ناشي از اراده مردم يك كشور است كه در انتخاباتي آزاد و منصفانه مطرح شده است. نهادهاي دولت براي حفاظت از اصول جمهوري دموكراتيك ما طراحي شده‌اند و نه براي خدمت به اهدافي در جهت كشتار شهروندان آمريكايي.

همچنين در پايان اين بيانيه تأكيد شده است:‌ براي تحقق اين اهداف، ما با يكديگر متحد مي‌شويم تا اعتراضاتي سراسري و به دور از خشونت را در آمريكا ترتيب دهيم.

اين جنبش همچنين تصريح كرده است كه متحدان آن بر آنند تا كنگره‌هاي فدرال و ايالتي آمريكا را از چنگال دولتمردان كنوني اين كشور كه تنها به دنبال منافع شخصي خود هستند خارج كرده و باز پس گيرند و آمريكا را در مسيري صحيح پيش ببرند.

بر اساس يكي از بيانيه‌هاي منتشر شده اين جنبش در شبكه‌هاي اجتماعي در ايالت كاليفرنيا، معترضان در نظر دارند تا در تاريخ 17 سپتامبر ساعت 14 بعدازظهر به وقت محلي مقابل ساختمان آسمان‌خراشي كه پیش از این محل استقرار مركز "بانك آمريكا" در سان‌فرانسيسكو بود، تجمع كنند و به اين ترتيب همبستگي خود با معترضان در نيويورك را نشان دهند.

اين اعتراضات تقريبا در اكثر ايالت‌هاي آمريكا و در مكان‌هاي مهم اقتصادي اين ايالت‌ها براي روز 17 سپتامبر برنامه‌ريزي شده است.

مشكلات اقتصادي كه هم‌اكنون آمريكا با آن درگير است، كاهش رتبه اعتبار مالي آمريكا، افزايش نرخ بيكاري، افزايش كسري بودجه و بحران مالي كه مردم آمريكا را به شدت گرفتار كرده است از جمله دلايل اين اعتراضات در آمريكا عنوان شده است.

منبع: فارس