Gerdab.IR | گرداب

انقلاب ايران سوژه جديد بازي‌های رايانه‌ای

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

سازندگان سري بازي هاي ماجراجويانه و پليسي "جي‌تي‌اي" قصد دارند انقلاب اسلامي ايران را به عنوان سوژه بازي ويدئويي تازه خود انتخاب كنند.

به گزارش گرداب به نقل از سي‌ان‌ان، مجموعه بازي هاي جي‌تي‌اي در دنيا بسيار پرطرفدار بوده و بيش از 100 ميليون كپي از آن در كل دنيا به فروش رفته است، هر چند خشونت و بي پروايي جنسي موجود در اين بازي ها موجب اعتراضات شديد والدين و كارشناسان امور تربيتي شده بود.

داستان بازي تازه كه در تهران سال هاي 1357 و 1358 مي گذرد از شكل گيري انقلاب اسلامي شروع شده و به واقعه گروگان گيري و اسارت 444 روزه جاسوسان آمريكايي در سفارتخانه اين كشور پيوند مي خورد.

طراح اين بازي فردي به نام "نويد خوانساري" است. وي كه 41 سال سن دارد و در ايران متولد شده همراه با خانواده اش مدتي بعد از سقوط شاه ايران را به مقصد كانادا ترك كرده و بعد از تحصيل در رشته فيلم سازي هم اكنون در شركت راك استار سازنده بازي هاي جي‌تي‌اي در نيويورك مشغول به كار است.

وي كارگردان سينمايي بازي هاي GTA 3 ،Vice City و San Andreas و همين طور دو بازي از سري بازي هاي "مكس پين" بوده است.

خوانساري هم اكنون شركتي مستقل به نام iNKstories را براي طراحي بازي هاي ويدئويي همراه با همسرش تاسيس كرده و بازي مربوط به انقلاب ايران به نام 1979 بعد از Alan Wake و Homefront سومين بازي ساخت آنهاست.

كاربر اين بازي بايد نقش يك مترجم ايراني – آمريكايي را بازي كند كه ماموريت وي نجات گروگان هايي آمريكايي از لانه جاسوسي آمريكا در تهران است. وي براي ورود به ايران مي تواند سه مسير تاريخي را انتخاب كند. با استفاده از هلكوپتر همراه با نيروهاي ويژه آمريكايي، از طريق عراق و همراه با نيروهاي مهاجم صدام يا از طريق مرز افغانستان همراه با نيروهاي طالبان.

در ابتدا اين بازي يك بازي تيراندازي سوم شخص خواهد بود و البته كاربر بايد معماهايي را نيز به منظور تقويت زبان فارسي خود حل كند. اما كاربر به محض ورود به ايران تبديل به يك نيروي مخالف شاه مي شود كه البته از تحولات رخ داده بعد از وقوع انقلاب اسلامي خوشحال نيست.

در ادامه كاربر بازي به يك گروه نظامي كوچك در اطراف تهران مي پيوندد و تلاش مي كند تا بدون خشونت و بي سروصدا گروگان هاي آمريكايي را آزاد كند.

به گفته خوانساري در اين بخش بازي از حالت تيزاندازي و اكشن خارج شده و جنبه هاي ديپلماتيك و مخفي كاري در آن بيشتر مي شود. در اين بخش كاربر بايد به افرادي رشوه بدهد و معامله هايي انجام دهد تا به گروگان ها نزديك شود.

قرار است اين بازي در اواخر سال 2012 روانه بازار شود. خوانساري مي گويد در آينده بازي هايي در مورد دخالت هاي نظامي آمريكا در پاناما و ليبي در دهه 1980 هم طراحي خواهد كرد.

وي خود به صراحت به تامين اهداف دولت آمريكا از طريق طراحي اين بازي اعتراف كرده و در مصاحبه با سي ان ان گفته است: «من از همين حالا مي دانم كه ايراني ها از من به خاطر ساخت اين بازي انتقاد خواهند كرد چون در اين بازي امپريالسيت هاي آمريكايي ايراني ها را خواهند كشت، اما قرار نيست من همه را راضي كنم.

اين بازي اهداف سياسي و آموزشي دارد و مي خواهم مردم بدانند كه فراتر از آنچه در روزنامه ها خوانده اند چيزهايي وجود دارد. اكثر كاربران بازي هاي ويدئويي بعد از وقوع انقلاب ايران به دنيا آمده اند و من مي خواهم آنها از آنچه در 40 تا 50 سال اخير اتفاق افتاده و به آنها مربوط است مطلع شوند.»

منبع: فارس