Gerdab.IR | گرداب

هشداری به مسئولان فرهنگی؛

نشانه‌گيری روپرت مرداک؛ غارت فرهنگ ايرانيان

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۰

روپرت مرداک یهودی فرهنگ ايرانيان را به خوبی می‌شناسد و با برنامه‌اي منسجم قصد دارد فرهنگ غني ايراني را فقير كرده و اخلاقيات را در اين جامعه بزرگ بخشكاند.

گرداب- واضح است كه اخلاقيات با فقر فرهنگي و فقر فرهنگي با امنيت اجتماعي ارتباط مستقيم دارد و هنگامي که در جامعه‌اي امنيت اجتماعي وجود نداشته باشد، فقر فرهنگي در ابعاد مختلف نظير رعايت نکردن حقوق ديگران، قتل، غارت و تجاوز افزايش می‌يابد.

مخالفان نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با انتخاب راه‌های مختلف دريافتند كه جنگ نظامي و به صورت كلي‌تر جنگ سخت عليه ايرانيان موفقيت‌آميز نخواهد بود و به شكست منجر می‌شود، از اين رو به جنگ نرم رو آوردند و با برنامه‌ريزي همه‌جانبه هجوم خاموش خود برضد فرهنگ ايراني را با همه انرژي آغاز کردند و با برنامه‌های دقيق و روشن‌، جدايي ارزش‌های ديني و اسلامي از ايرانيان را هدف گرفتند.

در ابتدا آمريكايي‌ها با تاسيس شبكه تلويزيوني صداي آمريكا و سپس عربستان‌سعودي با همكاري آمريكايي‌ها و اماراتي‌ها شبكه MBC را راه‌اندازي کردند. انگليسي‌ها نيز براي آنكه از اين قافله جا نمانند شبكه BBC فارسي را تاسيس کردند، همه اين شبكه‌ها با برنامه‌ريزي دقيق و چشم‌انداز مشخص و به هر طريق ممكن سعي کردند بين مردم ايران نفوذ كنند.

در اين اوضاع و پس از انتخابات رياست‌جمهوري دهم (در اواسط مرداد سال 88) يك شبكه فارسي‌زبان به نام فارسي وان متولد شد كه با آسيب‌شناسي دیگر رقبا توانست در مدت كوتاهي گوي سبقت را از دیگر شبكه‌های مخالف نظام جمهوري اسلامي ايران بربايد و نظر خانواده‌های ايراني را با تكنيك‌هايي چون پخش اذان شيعي يا پوشش ظاهرا اسلامي (روسري) و... جذب کند.

به تازگي يك شبكه فارسي‌زبان به نام زمزمه راه‌اندازي شده و يكي ديگر نيز در آينده نزديك راه‌اندازي می‌شود. زمزمه، زنان فارسی‌زبان را هدف خود قرار داده است. شبکه دیگر نیز که در اواخر شهریورماه افتتاح می‌شود، با هدف جذب مردان فارسی‌زبان تاسیس می‌شود تا در مجموع 3 شبکه، با همکاری نیوزکورپوریشن و BMA علیه ایرانیان و فارسی‌زبانان به صورت رایگان فعالیت کنند.

مرداک كه مالك اصلي اين 3 شبكه محسوب می‌شود پیش از این برای تغییر سبک زندگی مسلمانان، خانواده‌های ایرانی را هدف قرار داده و شبکه فارسی‌وان را راه‌اندازی کرد.

شبکه فارسی‌وان نیز برای عملیاتی کردن فروپاشی خانواده‌ها، سریال‌های تلویزیونی (غالبا کلمبیایی) که زمینه لیبرالیسم فرهنگی را ترویج می‌کنند با موضوعات خیانت، فرزند نامشروع و طلاق در سطح وسیع با دوبله فارسی پخش می‌کند تا با ترویج فمینیسم لیبرال در جامعه ایرانی حیازدایی از زنان و غیرت‌زدایی از مردان موجب فروپاشی فرهنگی جامعه شود.

زمزمه، دومين شبکه تلويزيوني سرگرم‌کننده عمومي و رايگان فارسي‌زبان در خاورميانه است. اين شرکت حاصل سرمايه‌گذاري بخش آسيايي شرکت اخبار و گروه رسانه‌اي موبي است. زمزمه همانند خواهر خود فارسي‌وان، ۲۴ ساعت شبانه‌روز و 7روز هفته به پخش برنامه‌هاي سرگرم‌کننده تلويزيوني با دوبله فارسي مي‌پردازد.

 دفتر مرکزي این شبکه تلويزيوني در شهر دوبي واقع شده است. بهره‌مندي از فضاي تعاملي وب، راهکاري است که امروزه رسانه‌های نوين و تازه‌تاسيس خود را ملزم به استفاده از آن می‌دانند تا بتوانند مخاطب خود و نظراتش را در تصميمات و راهبردهاي رسانه‌اي‌شان موثر بدانند. زمزمه نيز با ايجاد صفحه‌ای به نام خود در شبکه اجتماعي فيس‌بوک و راه‌اندازي وب‌سايت خود، ضمن تلاش براي معرفي، واکنش‌های مخاطبان را نيز تحت نظر می‌گرفت.

اين فرآيند درباره شبکه اجتماعي فيس‌بوک از تاريخ 9 خرداد 90 آغاز شد و تا روز افتتاح، در مدت زمان حدود 40 روز، 16 اعلان به اين صفحه ارسال کرد که عمده آنها معرفي سريال‌هايي بود که در فهرست کنداکتور اين شبکه قرار گرفته بود. استفاده از تکنيک ايجاد عطش برای مخاطب به وسيله پخش تيزرهاي جذاب از سريال‌هایي که قرار بود در اين شبکه پخش شود روی صفحات اين شبکه در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سايت اصلی در اين 40 روز به انحای مختلف صورت می‌گرفت ولی نتوانست تعداد مشتاقان خود را در فيس‌بوک حتی به 6 هزار نفر نيز برساند.

به هر حال پس از مدت‌ها تبليغ در فضاي مجازي و پخش پرومو و تيزرهاي تبليغاتي روي اين شبکه و شبکه همسانش فارسي‌وان، در نهايت اعلام می‌شود افتتاح اين شبکه در تاريخ 18 تيرماه صورت خواهد پذيرفت؛ تاريخي که براي بسياري از مردم ايران يادآور حوادث تلخ و فتنه‌انگيز 18 تيرماه 78 است که گويي انتخاب اين تاريخ براي افتتاح اين شبکه، پيامي را براي مخاطب خود ارسال می‌دارد:

«آري، ما سرآغاز حرکت اعتراضي شما را فراموش نکرده‌ايم اگرچه قرار نيست به موضوعات سياسي به شکل مستقيم بپردازيم. با بهره‌مندي از حاشيه‌هايي نظير قراردادن تاريخ افتتاحيه در مناسبت‌های مورد نظر شما، به شما نشان می‌دهيم آرمان‌هايتان را دنبال خواهيم کرد و تا سرنگوني نظام اسلامي در کنار شما خواهيم ماند؛ هر چند از مسيري طولاني‌تر ولي اثرگذارتر از روش‌های نظامي و سياسي.»

 از جمله دلايل ديگر مهم بودن مناسبت‌های سياسی برای دست‌اندرکاران اين شبکه می‌توان به سخنی از "سعد محسنی"، مدير اين گروه رسانه‌ای اشاره داشت که درباره دومين شبکه تازه‌تاسيس خود در چند‌ماه آينده اين‌طور بيان می‌دارد: «شبکه دیگری در دست راه‌اندازی است. این شبکه یک برند شناخته شده بین‌المللی است که بیشتر درصدد جذب مخاطبان مرد است. ما در فکر راه‌اندازی این شبکه قبل از اواسط سپتامبر هستیم.»

حال این سوال مطرح است كه آيا واقعا مرداك دلش براي ايرانيان سوخته كه بدون تلاش جهت جذب تبليغات مانند دیگر شبكه‌ها به پخش فيلم‌های فارسي براي ايرانيان بپردازد تا مخاطباني كه تسلط كافي به زبان‌های ديگر را ندارند به زحمت نيافتند يا حتي زحمت زيرنويس خواندن را هم نكشند؟! واقعا مقصود اصلي مرداك چيست؟ چرا مخاطب اصلي و جامعه هدف مرداك در همه شبكه‌های تلويزيوني جوانان است؟ هدف اصلي از پرداختن به مسائلي همچون مسائل جنسي، روابط آزاد اجتماعي بدون هيچگونه قيدي و... كه براي جوانان جذابيت ايجاد می‌کند و راهبري ذهن جوانان را در اختيار می‌گيرند، چيست؟

حال جالب است بدانيم شبكه‌هايي همچون فارسي‌وان در حال رشد قارچ‌گونه هستند و اين بايد زنگ خطري براي همه دلسوزان عرصه فرهنگ باشد. مسئولان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران بايد به اين موضوع بيانديشند كه فارسي‌وان و‌ شبكه‌هايي امثال آن در حال تاثيرگذاري و حذف ارزش‌های ديني از تفكر نسل جوان است و به بيان ديگر در بهترين حالت می‌توان گفت اين شبكه در حال عادي‌سازي روابط نامشروع در هر طيفي در بين خانواده‌هاست.

مي‌دانيم جوانان امروز، پدران و مادران نسل آينده هستند كه قرار است نسلي را تربيت کنند، اين در حالي است كه ذهن خودشان از سوی شبكه‌هايي چون فارسي‌وان شست‌وشو داده شده و به طور قطع می‌توان گفت در آينده‌اي نزديك فاصله بزرگي بين ارزش‌های ديني و جامعه اتفاق خواهد افتاد مگر آنكه مسئولان در حال حاضر با واقع‌بيني و آسيب‌شناسي وضع موجود نياز‌های امروزي خانواده‌ها را شناسايي کرده و با برنامه‌های جذاب از رو آوردن خانواده‌های ايراني به شبكه‌های خارجي جلوگيري کنند.

جلال‌ آل‌احمد در كتاب "نفرين زمين" مي‌نويسد: «فرهنگ يعني تحويل بار مرده‌ها به زنده‌ها» يعني آن چيزهايي كه تازه‌ها از قديمي‌ها و امروزي‌ها از ديروزي‌ها به ارث برده‌اند. "پارسونز" مي‌نويسد: «فرهنگ عبارت است از الگوهايي كه به رفتار و فرآورده‌هاي عمل بشري مربوط است و مي‌تواند به ارث برسد.»

ميراث فرهنگي عبارت از الگوهايي است كه در طول قرن‌ها و عصرها از گذشتگان به آيندگان و از نسلي به نسل ديگر مي‌رسد و توسعه و تحول مي‌يابد، كامل‌تر مي‌شود و از سوی آمدگان به نیامدگان سپرده مي‌شود و به بيان ديگر فرهنگ، مجموعه‌‌ ارزش‌ها و دستاوردهاي مادي و معنوي است كه به وسيله انسان‌ها طي تاريخ شكل گرفته است.

 در تعريف‌هاي فرهنگ عناصري مانند اعتقادات، هنرها، عادات، وسايل و كالاهاي مصرفي و خصوصايت اساسي گروه‌هاي انساني (اجتماعي)، راه و روش زندگي مردم، رفتار فرآورده‌هاي عمل بشري و دستاوردهاي مادي و معنوي به كرّات به چشم مي‌خورد.

 به نظر می‌رسد روپرت مرداک یهودی يك جامعه‌شناس قوي باشد كه فرهنگ را دقيقا می‌شناسد و با برنامه‌های منسجم قصد دارد فرهنگ غني ايراني را فقير كند و اخلاقيات را در اين جامعه بزرگ ايراني بخشكاند. همگان می‌دانند اخلاقيات با فقر فرهنگي و فقر فرهنگ ارتباط مستقيم با امنيت اجتماعي دارد و هنگامي که در جامعه‌اي امنيت اجتماعي وجود نداشته باشد، فقر فرهنگي در ابعاد مختلف نظير رعايت نکردن حقوق ديگران، قتل، غارت و تجاوز افزايش می‌يابد.

به جاست مسئولان فرهنگي با اخذ استراتژي مناسب حملات فرهنگي را شناسايي کنند. همانطور كه می‌بينيم در كمتر از 2سال 3شبكه فارسي‌زبان از سوی يك نفر كه مستقيما فرهنگ ايراني را هدف گرفته شروع به كار کرده است و متاسفانه هنوز بعد از گذشت 32سال از انقلاب اسلامي يك شبكه فارسي‌زبان داخلي كه به پخش فيلم به صورت تمام‌وقت بپردازد، نداريم و اين هشداري است براي مسئولان فرهنگي كه مواظب غارت و چپاول فرهنگ چندصد ساله اسلامي ايراني باشند تا شاهد تاراج اين ميراث گرانقيمت نباشيم.
علي لاريجاني

منبع: وطن امروز