Gerdab.IR | گرداب

معاون شورای عالی اطلاع رسانی:

ارائه نرم افزار جدید فیلترینگ خانگی برای خانواده های ایرانی

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۹

معاون شورای عالی اطلاع رسانی از عرضه نسخه دوم نرم افزار فیلترینگ خانگی با هدف فرهنگ‌سازی درباره استفاده صحیح از اینترنت در خانواده‌ها خبر داد.

به گزارش گرداب، معاون شورای عالی اطلاع رسانی از عرضه نسخه دوم نرم افزار فیلترینگ خانگی با هدف فرهنگ‌سازی درباره استفاده صحیح از اینترنت در خانواده‌ها خبر داد و گفت: «ویرایش دوم این نرم افزار با تصحیح اشکالات نسخه اول در شرف بارگذاری در سایت شورای عالی اطلاع رسانی است.»

"بهروز مینایی" با تاکید بر اینکه نسخه اول نرم افزار فیلترینگ خانگی به صورت رایگان در سایت اینترنتی شورایعالی اطلاع رسانی به نشانی www.scict.ir قابل دانلود است گفت: «استقبال خوبی از این نرم افزار صورت گرفته و تاکنون بیش از 70 هزار خانواده موفق به دانلود آن شده اند.»

وی با تاکید بر سهم بالای این نرم افزار در خانواده های ایرانی گفت: «به دلیل استقبال صورت گرفته نسخه دوم نرم افزار فیلترینگ خانگی با رفع اشکالات اولیه در حال بارگذاری است تا خانواده ها بتوانند از طریق این نرم افزار زمینه نظارت از لحاظ محتوا و نیز تصویرهای داخل وب را فراهم کنند.»

مینایی خاطرنشان کرد: «این نرم افزار به زودی بر روی سایت شورای عالی اطلاع رسانی برای دانلود رایگان قرار می گیرد.»

نرم افزار فیلترینگ خانگی با هدف پالایش سطح دسترسی کودکان به اینترنت طراحی و گفته شده که برای طراحی و عرضه آن 80 میلیون تومان هزینه شده است.

در اکثر کشورها این نرم افزار روی رایانه خانگی افراد نصب می شود. در کشور ما نیز فیلترینگ خانگی بر اساس ارزش های فرهنگی، اخلاقی و بومی کشور از سوی متخصصان داخلی بخش خصوصی تهیه شده است. تشخیص خودکار و هوشمند نسبت به تصاویر از جمله ویژگی‌های بارز این نرم افزار است که مقطع سنی خاصی را شامل نمی شود.

همچنین اجزای این برنامه از دید والدین، تعریف فرزندان، امکان انتخاب محدوده سنی برای فرزندان، کنترل تصاویر با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تعیین زمان استفاده، امکان تغییر پیام‌ها از سوی والدین، ارائه گزارشات، امکان اعمال تنظیمات دلخواه و تغییر رمز عبور اصلی است.

نرم افزار فیلترینگ خانگی متفاوت از فیلترینگی است که کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ اجرایی می کند چرا که فیلترینگ جامع سایت های اینترنتی بر اساس کلمات کلیدی، دیتا بیس سایتهای ممنوع و گزارشهای واصله صورت می گیرد اما نرم افزار فیلترینگ خانگی اختیاری بوده و مسیر استفاده صحیح از اینترنت را به خانواده ها نشان می دهد.

منبع: مهر