Gerdab.IR | گرداب

از بحرین تا انگلیس؛

خیانت نوکیا و زیمنس؛ دردسر جدی برای معترضان

تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۰

شرکت‌‌های بزرگ فروشنده فن‌آوری‌های ارتباطات و اطلاعات در قبال دریافت مبالغ کلانی پول، اطلاعات مربوط به کاربران خود را در اختیار مقامات کشور مربوطه می گذارند.

به گزارش گرداب، فعالیت شرکت‌‌های بزرگ فروشنده فن‌آوری‌های ارتباطات و اطلاعات در ماه های اخیر به شدت توجه برانگیز شده است. این شرکت‌ها در قبال دریافت مبالغ کلانی پول، اطلاعات مربوط به کاربران خود را در اختیار مقامات کشور مربوطه می گذارند.

به عنوان نمونه شرکت‌های نوکیا و زیمنس تکنولوژی "شنود و ره‌گیری" خود را به ۶۰ کشور مختلف فروخته‌اند.

در جدیدترین اطلاعاتی که درباره نقش مخرب فن‌آوری‌های ارتباطی منتشر شده، حکایت از آن دارد که تسلط دولت بحرین بر پیامک‌ها و فعالیت‌های ارتباطی مخالفانش از طریق همین فن‌آوری‌ها افزایش چشم گیری یافته است.

یک فعال حقوق بشر بحرینی به "بلومبرگ" گفته است که تعدادی از مخالفان به‌واسطه همین فن‌آوری‌ها دستگیر شده‌اند. شکنجه این دستگیر شدگان حساسیت را نسبت به فعالیت‌های شرکت‌‌های بزرگ فروشنده فن‌آوری‌های ارتباطات بیشتر کرده است.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگی مثل "بلک بری"، "نوکیا"، "زیمنس" و "تروویکور" با مرتبط شدن با نهادهای امنیتی کشورهای مختلف، تکنولوژی خود را برای زیر نظر گرفتن شهروندان به این کشورها فروخته‌اند.

به عنوان نمونه، در جریان اعتراضات سراسری در انگلیس، پلیس این کشور به منظور ردیابی و کنترل و بازداشت معترضان دست به دامن شرکت مخابراتی بلک‌بری شد.

پلیس انگلستان از شرکت بلک‌بری درخواست کرده بود تا اطلاعات معترضان را در اختیار آن‌ها قرار دهد؛ درخواستی که با موافقت این شرکت مخابراتی همراه شد.

البته پلیس انگلیس همزمان از بهره برداری معترضان از فیس بوک هم عصبانی بود تا جایی که دو جوان انگليسی را به اتهام تلاش براي تحريك مردم اين كشور در فيس‌بوك براي انجام تظاهرات هر كدام به چهار سال زندان محكوم کرد.

در همین حال کارشناسان فناوری اطلاعات هشدار می دهند که نکته خطرناک برای فعالان سیاسی، نرم‌افزارهایی است که می‌تواند لپ‌تاپ و یا تلفن‌های افراد را تبدیل به ابزار کنترل از راه دور نهادهای امنیتی برای ثبت فعالیت‌های مخالفان کند؛ موضوعی که با توجه به هویت اروپایی و آمریکایی شرکت های بزرگ مخابراتی و ارتباطی، وقوع آن در این کشورها به کرات اتفاق افتاده است.

آخرین نمونه آن مربوط به شنود مكالمات چهره‌هاي سياسي و فرهنگي و شهروندان عادي انگلیس از سوی شركت رسانه‌اي "نيوز كورپوريشن" به مالكيت رابرت مرداك یهودی بود که به جنجال بزرگي تبديل شد.

عجیب آنکه جسد "شان هور" روزنامه نگار سابق هفته نامه "نیوز آو د ورلد" كه مسئله رسوایی شنود تلفن ها را در انگلیس لو داد، چند روز بعد در منزلش در لندن پیدا شد.

منبع: جهان