Gerdab.IR | گرداب

اسناد ويكي ليكس مدحي شماره 2 را دست به سر كرد

تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۰

مقامات آمريكايي و دست اندركاران فتنه سبز درباره حمايت خارجي از اين جريان برانداز اتفاق نظر داشته اند.

به گزارش گرداب، انتشار همزمان سخنان رئيس سابق سازمان سيا و مشاور فراري ميرحسين موسوي حاكي از آن است كه مقامات آمريكايي و دست اندركاران فتنه سبز درباره حمايت خارجي از اين جريان برانداز اتفاق نظر داشته اند.

"لئون پانه تا"، رئيس سابق سازمان سيا كه جديدا به عنوان وزير دفاع منصوب شده در مصاحبه با چارلي رز تصريح كرد: «آمريكا به هيچ وجه در حمايت از معترضان و اصلاح طلبان در ايران كوتاهي نخواهد كرد و تمامي امكانات و موقعيت ها را مورد بررسي قرار خواهد داد.»

وي در عين حال گفت: «البته بايد هر نوع اقدام و حمايتي از مخالفان در ايران به نحوي انجام شود كه به ضرر آنها تمام نشود.»

همزمان با انتشار سخنان پانه تا، سايت ضدانقلابي خودنويس متن يكي از اسناد ويكي ليكس درباره گفت وگوي اردشير اميرارجمند با چند ديپلمات آمريكايي به هنگام فرار از ايران را منتشر كرد.

اميرارجمند در اين ملاقات مي گويد: «به صورت علني جانب جنبش را نگيريد چون اين، بهانه به دست رژيم مي دهد. اين مشاور موسوي اواخر سال 88 دستگير شد اما پيش از برگزاري محاكمه از طريق تركيه به طور غيرقانوني از كشور خارج شد و به پاريس گريخت (برخي از اعضاي اپوزيسيون معتقدند كه فرار وي با هماهنگي وزارت اطلاعات صورت گرفته است) بنابر گزارش سند منتشره ويكي ليكس، وي پس از خروج از ايران به تركيه رفته و تلاش كرده خود را از آن طريق به فرانسه يا آمريكا برساند.»

در سند مذكور آمده است: در تاريخ 20 ژانويه با دكتر اميرارجمند مشاور ميرحسين موسوي كه پس از بازداشت از ايران فرار كرده ملاقات كرديم. اردشير غيرقانوني به تركيه وارد شده ولي اقامت فرانسوي معتبر دارد. از دولت آمريكا درخواست كرد كه با تضمين امنيت، وي را به يكي از دو كشور فرانسه يا آمريكا ببرد. ما به ايشان توضيح داديم كه دولت آمريكا قادر به كمكي نيست كه ناقض قوانين آمريكا يا تركيه باشد. به وي توضيح داديم كه ثبت نام به عنوان پناهجو براي يوان اچ سي آر (نهاد پناهندگي سازمان ملل) را در نظر بگيرد. وي اين پيشنهاد را به خاطر نگراني از بازگشت به ايران رد كرد.

در ادامه اين سند و به نقل از گزارش ديپلمات هاي آمريكايي آمده است: با توجه به وضعيت ايران، اردشير پيش بيني كرد كه مخالفان در روز 22بهمن بزرگترين تجمع را داشته باشند و رژيم با ديدن چنين سطح گسترده از تظاهرات شوكه خواهد شد. همچنين او اضافه كرد موسوي انتظار دارد تا به زودي دستگير شود، به احتمال زياد قبل از اين تجمع ... امير ارجمند گفت كه وي چندين هزار دلار به يك راه بلد داده تا او را از مسير كوه به تركيه بياورد. همچنين راه بلد يك مهر تقلبي از ورود به تركيه به پاسپورت ايشان زده است. ما از چندين منبع از ورود ايشان مطلع شديم كه يكي از آنها، فاميل هاي ايشان (پسرعمو يا پسرخاله يا...) است كه در آمريكا استاد دانشگاه است. اميرارجمند يك اجازه اقامت معتبر در فرانسه دارد. او به دنبال ديدار با كنسول فرانسه در استانبول است تا براي گرفتن وقت مصاحبه براي ويزاي خانواده اش كه در حال حاضر در ايران مخفي هستند كمك كند. با اين وجود اميرارجمند به ما گفت كه نگران اين است كه زماني كه قصد خروج از مرز تركيه را دارد، مامورين كنترل به خاطر مهر تقلبي او را دستگير كرده و به ايران بازگردانند.

گزارش ديپلمات هاي آمريكايي خاطرنشان مي كند: او تقاضا كرد كه اگر دولت آمريكا مي تواند يا او مستقيماً تركيه را بدون گذراندن مراحل قانوني ترك كند يا اينكه آمريكا با واسطه گري از برگرداندن او جلوگيري نمايد. همچنين او گفت كه در آخر او مي خواهد كه در آمريكا به جاي فرانسه اقامت بگزيند.
 
منبع: کیهان