Gerdab.IR | گرداب

تعليق دانشجویان آمریکایی به دلیل اعتراض به سفیر اسرائیل

تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۰

10 دانشجو به دلیل اعتراض سال گذشته خود به سخنرانی نماینده اسرائیل و اخلال در مراسم در دانشگاه کالیفرنیا به انجام خدمات اجتماعی محکوم شدند.

به گزارش گرداب، شبکه "الجزیره" اعلام کرد که10 دانشجوی آمریکایی به دلیل اعتراض سال گذشته خود به سخنرانی نماینده اسرائیل و اخلال در مراسم در دانشگاه کالیفرنیا به انجام خدمات اجتماعی محکوم شدند.

این شبکه اذعان کرد که  این حکم، باعث برانگیخته شدن خشم محافل مختلف در آمریکا شده است.
 
زیر سوال رفتن حق آزادی بیان
حکم روز جمعه، حاصل مذاکره 6 مرد و 6 زن عضو هیئت منصفه است که 2 روز کامل در این مورد به شور پرداختند، پرونده‌ای که باعث اضطراب و هیجان عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در مورد حق آزادی بیان شده است. این دانشجویان که به انجام 56 ساعت خدمات اجتماعی محکوم شده‌اند، به مدت 3 سال در عفو مشروط باقی خواهند ماند. اما پس از تکمیل خدمات اجتماعی، آنها می‌توانند این دوره را به 1 سال کاهش دهند. اتهامات علیه متهم شماره 11 موقتا مردود اعلام شده‌اند.
 
این افراد نماد مبارزه ما برای حقوق مدنی در این کشور هستند
" ماریا بنگی" 25 ساله که به حمایت از متهمان در بیرون از دادگاه حضور یافته‌ است نظر خود را چنین ابراز می‌دارد: «ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد و تقاضای فرجام خواهیم کردد. این افراد سمبل مبارزه ما برای حقوق مدنی در این کشور هستند و گناهکار شناخته شدن و محکومیت آنان برای ابراز عقیده خود، برای همه ما ویرانگر است.»

این پرونده از اعتراض "اتحادیه دانشجویان مسلمان" در دانشگاه به سخنرانی 8 فوریه 2010 "مایکل اورن"، دیپلمات اسرائیلی، آغاز شد.
 
اعتراض به طرفداری از فلسطین
طبق گفته شاکیان، دانشجویان با سر دادن شعارهایی همچون "مایکل اورن، تبلیغ قتل، جزء آزادی بیان نیست!" و همچنین "شرم آور است که این دانشگاه بانی سخنرانی یک عامل کشتار جمعی همچون تو شده است" سخنان او را قطع کردند.

قانون اساسی آمریکا حق آزادی بیان را برای آمریکایی‌ها  تضمین می‌کند اما دفتر دادستان منطقه "اورنج کانتی" که پیگیر این پرونده است، ابراز می‌دارد که اعتراض دانشجویان، بیشتر به معنی مداخله با حق "اورن" برای شنیده شدن است تا استفاده از حق آزادی بیان. این در حالی است که طبق گفته یک وکیل این گروه، مقدار کل زمانی که به خاطر این اخلال گرفته شده بود، تقریبا فقط یک دقیقه بوده است.
 
چنین اعتراضاتی در دانشگاه‌ها معمول است
اتهامات عنوان شده باعث اعتراض مدافعان آزادیهای مدنی و جامعه مسلمانان کالیفرنیای جنوبی شده است که معتقدند چنین اعتراضاتی در دانشگاهها معمول بوده و هیچ‌گاه منجر به پیگرد قانونی نمی‌شوند و تنها معترضین این سخنرانی به طور ناعادلانه‌ای تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.
 
یادآور مک‌کارتیسم در دهه 1950
در گفتگو با "الجزیره" از "برکلی کالیفرنیا" ، "لیز جکسون" از "دانشجویان طرفدار عدالت در فلسطین"، گفت که این حکم یک رسوایی برای سیستم قضائی بود. این محاکمه یک محاکمه سیاسی جادویی (مترجم: اشاره به محاکمه و مجازات گسترده و ناعادلانه جادوگران در آمریکا در سالهای دور دارد) است که مرا به یاد آنچه که من در مورد مک کارتیسم در دهه 1950 مطالعه کرده‌ام می‌اندازد.
 
تشویق دانشجویان بیشتر به اعتراض علیه اسرائیل
وی همچنین ابراز داشت: «زمانی که دانشجویان عرب و مسلمان در مخالفت با احساسات اسلام هراسانه اعتراض می‌کنند، آسیب پذیرتر هستند اما در واقع چنین محاکماتی باعث تشویق دانشجویان بیشتری به اعتراض علیه اسرائیل می‌‌شود. به گفته او خشم بسیاز زیادی در "فیس‌بوک" و در ایمیل‌ها نمایان است که نشان دهنده خشم و همچنین جسارت دانشجویان است. هنگامی که احکام صادره از سوی منشی دادگاه قرائت شد، حضار شروع به فریاد زدن در دادگاه کردند و حدود 50 نفر به طور کاملا ناراحت دادگاه را ترک کردند.
 
منبع: فارس