Gerdab.IR | گرداب

تحریک مخالفان اسد در صفحه فیس‌بوک سفارتخانه آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۰

سفارت آمریکا در دمشق طی 2 ماه گذشته برای انتقاد از دولت سوریه و تحریک مخالفان حاکمیت، به فیس‌بوک روی آورده است.

به گزارش گرداب به نقل از مجله "فست کمپانی"، "رابرت فورد"، سفیر آمریکا در دمشق با دریافت تهدیداتی که واقعی به نظر می‌رسیدند تصمیم به ترک سوریه گرفت.

او و دیگر کارکنان سفارت آمریکا در دمشق به طور مداوم مطالبی را در انتقاد از "بشار اسد"، ‌رئیس‌جمهور سوریه روی صفحه فیس‌بوک این سفارتخانه قرار داده و آشکارا با شورشیان سوری ابراز همدردی می‌کردند. بی‌شک خروج سفیر آمریکا از سوریه فقط به دلیل این مسئله نبود، هرچند که شبکه اجتماعی فیس بوک بخشی کلیدی از راهبرد دولت آمریکا علیه بشار اسد است.

بازدیدکنندگان از صفحه مربوط به سفارت آمریکا در فیس‌بوک شاهد مطالب متعدد آشکارا علیه اسد و ‌حزب حاکم سوریه بودند. برای آنانی که به زبان خاموش و سفسطه مراودات وزارت امور خارجه آمریکا آشنایی دارند گویش بی‌پرده صفحه سفارت دمشق در فیس‌بوک غیرقابل باور بود.

مهم‌تر آن که وزارت امور خارجه به سوری‌ها اجازه می‌دهد در صفحات مربوط به این وزارتخانه یادداشت‌هایی بگذارند که به همان اندازه که ضد اسد است ضد آمریکایی هم هست. "لسلی اوردمان"، مدیری با سابقه مسئولیت در خاورمیانه به نظارت بر این صفحه گمارده شده است. فورد در یکی از مطالب منتشر شده بر روی این صفحه از دیدار خود با شورای هماهنگی ملی، نهاد مخالفان سوری، دفاع کرده و نوشتار خود را با پاسخ به سوالات بازدیدکنندگان از صفحه ادامه می‌دهد.

خیلی از اظهارنظرها که در پی این نوشتار آمده (تقریبا 1200 پیام) متضمن مشاجره‌ای به زبان انگلیسی در مورد حاکمیت اسد بود که کاربران در آن به دفعات یکدیگر را به مزدوری دولت اسد یا آمریکایی‌ها متهم می‌کردند.

فورد به صراحت هشدار می‌داد که به خاطر نوشتن اظهارنظرهایش در معرض خطر قرار دارد. این تصمیم وزارت امور خارجه برای استفاده از فیس‌بوک برای تحرکات خصمانه در سوریه عمدی بود. "جی. جی هاردر"،‌ وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا ادعا دارد صفحه فیس‌بوک سفارتخانه یکی از جاهایی است که "سوری‌های قادر به طرح دیدگاه‌های خود بدون ترس از انتقام‌جویی،‌ ربوده شدن، شکنجه و قتل هستند."

دیپلمات‌های آمریکایی دیگری به نمایندگی از سفارت آمریکا در دمشق لینک‌هایی برای نوشتارهای خبری تحریک‌آمیز می‌گذاشتند. این مطالب این دیدگاه را القا می کردند که دولت سوریه در حال نقض حقوق بشر است و صفحه‌ای به گفتگو در مورد مصاحبه سفیر سوریه در واشنگتن با سوریه اختصاص داده بودند. کارکنان سفارت سوریه در آمریکا هم دست به دامن فیس‌بوک شده بودند تا به شایعات در مورد این که یک نوجوان سوری از طرف کاروان حامل فورد در حین فرار از صحنه حادثه کشته شده، پایان دهند.

منبع: فارس