Gerdab.IR | گرداب

رسانه‌های اجتماعی قاتل روابط اجتماعی هستند

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۰

سایت‌هایی همچون فیس‌بوک و توئیتر آثار مخربی را بر زندگی اجتماعی مردم گذاشته‌اند به نحوی که در اکثر نقاط جهان زندگی بدون آنها تقریبا غیر ممکن شده است.

به گزارش گرداب، پایگاه تحلیلی "اسکاونگر" در مقاله ای به قلم "ماریا شیندلر" نوشت: دیگر دوره دیدار و گفتگوی بی غرض و راحت دوستان با یکدیگر به پایان رسیده است. امروزه رسانه های اجتماعی و امثال "فیس‌بوک" بر دنیا حکومت می‌کنند. پیشرفت تکنولوژی به ویژه در زمینه تلفن‌های همراه و محبوبیت روزافزون سایت‌های اجتماعی باعث شده مردم کمتر از گذشته در کنار هم بودن را تجربه کرده و دیدار با یکدیگر را از یاد ببرند.
 
دیدارهایی که رنگ و بوی صمیمیت نمی‌دهند
شیندلر می نویسد: دور هم بودن‌های آخر هفته با دوستان و صرف شام با یکدیگر همواره بسیار لذت بخش بوده است. از قدیم‌الایام احوال‌پرسی و دادن آخرین اخبار از دوستان و آشنایان موضوع صحبت در این دیدارها بود. اما امروزه هنگامی که در حال گفتگو با دوستی هستی متوجه می‌شوی بیشتر افراد بدون توجه به صحبت‌های دوستان در حال چک کردن صفحه فیس‌بوک یا ای‌میل خود هستند و باید اعتراف کنم که خود نیز یکی از این افراد بوده‌ام.

 وی معتقد است: موضوعی که به سرعت آن را درمی یابید این است که امروزه برخلاف گذشته رسانه های اجتماعی همچون فیس‌بوک و امثال آن همگان را به کنترل خود درآورده‌اند. دلیل آن را نیز نه بی میلی افراد به گفتگوهای دوستانه، بلکه دسترسی راحت و آسان به ای‌میل و اینترنت است.
 
 زندگی بدون تلفن‌های همراه و سایت‌های اجتماعی غیرممکن است
مسئله اصلی سایتی است که افراد وارد آن می‌شوند، اشخاص و چیزهایی که دوستان از طریق سایت‌های اجتماعی با یکدیگر در میان می‌گذارند و همچنین تلفن همراهی که فرد و عملکرد وی را کنترل می‌کند.

شیندلر مسئله را این گونه مطرح می‌کند: تا به حال به این فکر کردید که اگر به هر دلیلی سرویس دهنده مخابراتیتان دچار اشکال شود و نتوانید به صفحه فیس‌بوک، توئیتر یا ای‌میل‌تان سر بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر به هر دلیلی فراموش کنید تلفن همراهتان را با خود بردارید و در نیمه های راه متوجه این موضوع شوید چه اتفاقی می‌افتد؟ موقعیت استرس‌زایی است. رسانه های اجتماعی به حدی با زندگی ما در آمیخته‌اند که نمی‌دانیم تا چه حد به آنها وابسته هستیم تا زمانی که ارتباط‌مان با آنها قطع نشده متوجه آن نمی‌شویم.
 
تحقیقات از وابستگی مردم به شبکه های اجتماعی و تلفن همراه خبر می‌دهند
در اوایل ماه اکتبر 2011 شبکه "بلک بری" آمریکا، قسمتی‌هایی از اروپا و خاورمیانه دچار مشکل شد و مردم قادر به اتصال به اینترنت و چک کردن ای‌میل‌های خود نبودند. استیصال و درماندگی مردم طی آن چند روز وابستگی و تاثیر تلفن‌های هوشمند را در زندگی امروزی آشکار ساخت.

 در همین راستا مقاله ای در روزنامه انگلیسی "تلگراف" به چاپ رسید و منشاء مشکلاتی که بر اثر اختلال در شبکه ارتباطی بلک بری دامن گیر مردم شد را بیانگر وابستگی شدید مردم به رسانه های اجتماعی دانست. این وابستگی تا جایی پیش رفته است که یکی از کاربران خشمگین بلک بری نظر خود را در توئیتر این گونه ابراز کرد: «در تلفن همراه بلک بری‌ام نه خبری از ای‌میل هست و نه پیام بلک بری و نه توئیتر... حاضرم یکی از بازوهایم را قطع کنم تا اینکه این‌ها را داشته باشم...»
 
دوری و دوستی که دیگر دلچسب نیست
باید پذیرفت که عمق فاجعه از این هم بیشتر است. دیگر دوره عدم دسترسی به تلفن و کامپیوتر سر آمده است، دوره ای که باید برای استفاده از آنها منتظر می‌ماندی اما امروزه اگر اتصال اینترنتی قطع شود و یا شخصی تلفن همراهش را اتفاقی فراموش کند زندگی‌اش مختل خواهد شد. اگرچه سایت‌های اجتماعی در سرتاسر جهان مردم بیشتری را به کسانی که دوستشان دارند مرتبط می‌کنند، اما همگان را از دیدار های حضوری و دور هم بودن‌ها محروم کرده‌اند.
 
انسان به ارتباطات کلامی و دیدارهای حضوری نیازمند است
هیچ کس مخالف شبکه های اجتماعی نیست، اما تمام انسان‌ها به گفتگو بی واسطه با دیگر انسان‌ها و بدون استفاده از تکنولوژی نیازمندند.

واقعیت این است که شبکه های اجتماعی هر روز گسترده تر و محبوب‌تر گشته و انسان‌ها را به ارتباطی با استفاده از این روش‌ها سوق می‌دهند. اما سوال اینست که آیا یک سایت یا شبکه اجتماعی می‌تواند جایگزین گفتگوها و ارتباطات کلامی افراد بر سر میز شام شود؟ برای یک بار هم که شده زمانی که از تلفن همراه خود را برای چک کردن ای‌میل‌ها، پیام‌هایتان و بروز رسانی صفحه فیس‌بوک تان استفاده می‌کنید به این مطلب فکر کنید.

منبع: فارس