Gerdab.IR | گرداب

گزارش الجزیره از افشای اسناد محرمانه در آمریکا؛

کیسینجر: صهیونیست‌ها "فرومایه" هستند

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۰

دولت آمریکا اسنادی محرمانه متعلق به دهه هفتاد را فاش کرد که چهره دیگری از هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق این کشور نشان می دهد.

به گزارش گرداب، الجزیره در خبری اعلام کرد دولت آمریکا اسنادی محرمانه متعلق به دهه هفتاد را فاش کرد که چهره دیگری از "هنری کیسینجر" وزیر امور خارجه اسبق این کشور نشان می دهد. بنابر محتویات این اسناد ، وی صهیونیست ها را "فرومایه" می خواند.

اسنادی که دولت آمریکا منتشرکرده، نشان دهنده میزان فشار إعمال شده بر کیسینجر از سوی گروه‌های فشار یهودی در آمریکا است. این اسناد همچنین نشان دهنده روابط وی با این گروه‌ها در زمان جنگ "العبور" در دهه هفتاد میلادی است.

کیسینجر در دوره ریاست جمهوری "ریچارد نیکسون" و "جرالد فورد" در مهم‌ترین سمت‌های اداری از جمله مشاور امنیت ملی خدمت کرده و بیش از هشت سال نیز وزیر امور خارجه آمریکا بوده است.

وی دراین مدت، طراح اصلی سیاست خارجه آمریکا بوده است. او در تعامل با اتحاد جماهیر شوروی، سیاست "درهای باز" را در پیش گرفت و تماس با جمهوری خلق چین را آغاز کرد و در مذاکرات صلح پاریس که به پایان یافتن جنگ ویتنام منجر شد، مذاکره کننده اصلی بود.

اسنادی که آمریکا فاش کرده است، نشان می‌دهد که کیسینجر برای طرح تجزیه سینا به مناطق امنیتی قبل از وقوع جنگ سال 1973 تلاش و در این زمینه تبلیغ کرده است.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد کیسینجر قصد داشته رژیم صهیونیستی را از نظر اقتصادی و اخلاقی تحت فشار قرار دهد و لابی‌های فشار یهودی در کاخ سفید را افرادی "پست" و "خودخواه" نامیده بود.

از جمله اسنادی که منتشر شده است، گفت‌و‌گوی میان وی و "لئونارد گارمنت"، یکی از مشاوران نیکسون است که در آن"کیسینجر می پرسد: «آیا خودخواه‌تر از لابی یهود (صهیونیست) وجود دارد؟» و گارمنت در جواب وی می‌گوید: «در دنیا خودخواه تر از آنان وجود ندارد.»
کیسینجر ادامه می‌دهد: «آن ها (یهودیان صهیونیست) خیال می‌کنند چه کاره‌اند؟ هیچ اطلاعاتی را نمی‌شود در اختیارشان قرار دادف چون این فرومایگان آن را لو می دهند.»

اسناد فاش شده همچنین در زمینه طرح کیسینجر که مبتنی بر تقسیم سینا به "مناطق امنیتی" است، از جلسات وی با "اندری گرومیکو"، وزیر امور خارجه وقت اتحاد جماهیر شوروی در واشنگتن پرده برمی دارد. طبق این اسناد، کیسینجر در این نشست ها بر لزوم شروع تلاش برای حل موضوع سینا و توجه به خواسته مصر سخن می گوید.

وی اظهار می دارد: «هر قدر که این مشکل مدت بیشتری بدون راه حل بماند، دستیابی به راه حل برای آن در آینده مشکل تر خواهد بود.»

پیشنهاد کیسینجر این بود که این مشکل فقط از نظر امنیتی و بدون توجه به موضوع حاکمیت حل و فصل شود، اما گرومیکو اظهار داشت که حل و فصل این موضوع بدون درنظر گرفتن کانال سوئز و موضوع فلسطین امکان پذیر نیست.

کیسینجر می‌افزاید: «ما ترجیح می دهیم که موضوع کانال سوئز را از این قضیه جدا کنیم. علیرغم این که این دو مساله به هم مرتبط هستند، اما به نظر من باید در زمینه سازش به پیشرفت دست یافت و اگر بتوانیم حمایت بین‌المللی را در این زمینه جلب کنیم، باید این کار را انجام دهیم.

منبع: جام نیوز