Gerdab.IR | گرداب

استفاده از مدارک فیس‌بوکی در پرونده‌های طلاق

تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۰

دادگاه خانواده سانفرانسیسکو متذکر شد که از شبکه های اجتماعی نظیر فیس‌بوک بیش از پیش به عنوان مدرک در پرونده های طلاق و همین طور حضانت کودکان استفاده می شود.

به گزارش گرداب، روزنامه "سانفرانسیسکو کرونیکل" نوشت: وکلای دادگاه خانواده سانفرانسیسکو در حرفه خود به عنوان اقامه کننده شکایت طرفین طلاق، شاهد افزایش روز افزون استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان مدرک در پرونده های طلاق و نیز حضانت کودکان هستند.

در این مقاله آمده است: در حال حاضر محتوای سایت های شبکه های اجتماعی از پرونده هایی که والدین به علت انتشار بیش از اندازه عکس در حالت میگساری، حضانت کودکان خود را از دست داده اند تا پرونده زوج های مطلقه ای که به آنها حکم شده رمز عبور صفحه فیس بوک خود را با یکدیگر معاوضه کنند، به بازی عادلانه ای در منازعات و دعواهای قانونی تبدیل شده است. از این، رو دادگاه "هلث نیوتن" از افراد خواسته درباره آنچه ارسال می کنند برخورد گزینشی داشته باشند و به دقت محیط خصوصی خود را تحت کنترل قرار دهند.

"اریک نیوتن" یکی از اعضا دادگاه خانواده سانفرانسیسکو با اشاره به اینکه این روند از سال ها قبل آغاز شده و پیامدهای غم انگیزی به همراه داشته است، در این باره گفت: «در پرونده هایی که از فیس‌بوک به عنوان مدرک برای طرح دعوی استفاده شده، درباره زوجی شنیدم که از تصاویر یکدیگر در فضای مجازی برای اثبات اینکه همسرشان نوشیدنی های الکی، بسیار مصرف می کند، زیاد به مهمانی می رود و یا با افراد ناشایست ارتباط  دارد، استفاده کرده اند.»

استفاده از چنین مدارکی می تواند به از دست دادن حضانت کودک از سوی یکی از والدین منجر شود. به گفته اریک نیوتن، هیچ چیز به اندازه عکس برداری مخفیانه با تلفن همراه نمی تواند فردی را به عنوان متهم و مجرم معرفی کند.

روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل در ادامه این مقاله نوشت: وکلای دفتر طلاق سانفرانسیسکو مرتبا به مراجعین خود توصیه می کنند به دقت از مطالب و تصاویری که منتشر می کنند، محافظت کنند. آنها پیشنهاد می دهند که مراجعین به تصاویر خود و کودکانشان اهمیت ویژه ای دهند و محیط خصوصی در فضای مجازی را به گونه ای تنظیم کنند که دیگران نتوانند بدون اجازه آنها از تصاویرشان استفاده کنند.

قاضی ایالت کانکتیکات در یک پرونده قضایی به یک زوج مطلقه ای دستور داد رمز عبور فیس‌بوک خود را اعلام کنند. طبق مقاله نشریه فوربس درباره این پرونده، مرد به مطالبی در کامپیوتر مشترک خود با همسرش دست یافت؛ مطالبی که باعث شد او ظنین شود می تواند به مدارک بیشتری در شبکه اجتماعی همسرش در این باره دست یابد.

اریک نیوتن با اشاره به اینکه تحولات اخیر باعث پیچیدگی بیشتر اوضاع شده، گفت: «از آنجائی‌که قضات در حال حاضر به زوج ها حکم می کنند رمز عبور خود را با یکدیگر معاوضه کنند، حتی محیط های مجازی خصوصی که به شدت محافظت می شوند نیز مفید نیستند.»

منبع: فارس