Gerdab.IR | گرداب

رئیس بخش مملکت‌داری سایبری شورای آتلانتیک آمریکا؛

ويژگي‌های جنگ‌سایبری در آینده

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۰

جیسون هیلی پنج ویژگی بالقوه جنگ‌های سایبری در میان‌مدت را عبارت می‌داند از: وضع موجود، دامنه، بالکانیزاسیون، آرماگدون سایبری، و بهشت سایبری.

گرداب- از ظهور کلمه فضای سايبري نزدیک به سی سال می‌گذرد و در طول اين مدت، دانشگاهیان، نظریه‌پردازان و استراتژیست‌ها بر چگونگی بروز درگیری در این حوزه جدید متمركز بوده‌اند. با اين حال هنوز هم در مورد ویژگی‌های متفاوت آن، كه در آينده بايد انتظار آن‌ها را داشته باشيم، مطالب چنداني منتشر نشده است. برای پرداختن به این شکاف، "جیسون هيلي" ــ رئیس بخش مملکت‌داری سایبری شورای آتلانتیک آمریکا ــ در خلاصه موضوعات شورای آتلانتیک، پنج ويژگي بالقوه جنگ‌های سايبري در ميان‌مدت را توضيح می‌دهد: وضع موجود، دامنه، بالکانیزاسیون، آرماگدون سایبری و بهشت سایبری.

مهم‌ترین ويژگي اين درگیری‌ها دامنه آن‌ها می‌باشد، مسيري كه به نظر می‌رسد در حال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم. در اینجا، فضای مجازی دامنه اين درگیری‌ها می‌باشد مانند هوا، زمین، دریا یا فضا که در آن انواع مختلفي از درگیری‌های سایبري بزرگ و کوچک هميشه وجود دارد. تهاجم سایبري همچنان بسیار ساده‌تر از دفاع در مقابل آن می‌باشد. با این حال، ویژگی‌های دیگري نيز محتمل می‌باشد.

در آرماگدون سایبری، تهاجم بسیار آسان‌تر از دفاع، که اساساً تاكنون هیچ اقدام مفیدي در زمينه آن در فضای سايبري صورت نپذيرفته است، می‌باشد. در بهشت سایبری​​، در نهایت باید "جغرافیاي" فضای مجازی را به نفع خود تغییر داد، كه به نوبه خود دفاع را بسيار دشوارتر از تهاجم خواهد نمود. ويژگي وضعیت موجود دقیقاً مشابه وضعيت فعلي خواهد بود: هیچ كدام از اين اقدامات فجيع در مقیاس بزرگ و به صورت بلندمدت نبوده، اما جرم و جاسوسی سايبري از لحاظ كمي بسيار فراوان خواهد بود. در مرحله بالکانیزاسیون (که می‌تواند با یکی دیگر از اين ویژگی‌ها توأم باشد) دیگر يك اینترنت در سطح جهاني وجود نداشته، بلكه اینترنت‌های کوچک‌تر ملی، مانند بسیاری از سیستم‌های تلفن ملی، به وجود خواهند آمد.

منافع بلندمدت ایالات متحده و دیگر کشورهای هم‌فکر در تعقيب ويژگي بهشت ​​در فضای سايبري است، که از يك ثبات بلندمدت برخوردار بوده و قادر است بخش اعظمي از تهاجم‌های زيركانه و هدفمند را خنثی نمايد. گام‌های لازم براي رسيدن به مرحله بهشت​​ در کمیسیون‌ها و مطالعات بی‌شماری در طول اين ساليان بر شمرده شده‌اند ــ تنها كاري كه باید انجام شود پياده‌سازي آنهاست. خوشبختانه، شناسايي اين ویژگی‌های بالقوه حركت در يك مسير ايمن براي دست‌یابی به موقعيت مورد نظر را نسبت به موقعيتي که فعلاً مستحق آن هستيم، امكان‌پذيرتر خواهد نمود.

منبع: مشرق