Gerdab.IR | گرداب

نیمه اول دی‌ماه:

مروری بر مهمترین اخبار فضای مجازی گرداب

تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۰

مجوز کنگره آمریکا براي تهاجم سايبري/ در دنیای "دندان آبی‌ها" چه می گذرد؟!/ فیس بوک شما را پیش بینی می‌کند!/ تا سال 2017 شما پسورد خودتان می‌شوید!/ فرمانده نیروی قدس سپاه هدف بتل‌فیلد 3 و...

به گزارش گرداب، مهم‌ترین رویدادهای خبری منعکس شده در سرویس فضای مجازی گرداب در نیمه اول دی ماه به شرح زیر است:
 
ارتش آمریکا با تشکیل تیم "درگیرسازی دیجیتالی" برای مقابله با مخالفان سیاست‌های خود در منطقه خاورمیانه، دست به شناسایی و هک کردن سیستم‌های آن‌ها زده است.
این خبر به تفصیل به معرفی این تیم و نوع فعالیت‌هایی که در فضای سایبر انجام مي‌دهند اشاره دارد. نکته قابل توجه رویکرد متفاوت آمریکا درباره اقدامات سایبری است.
 
ناتو به منظور ارزيابي فنی و عملیاتی توانایی‌های دفاع سایبري، از 13 الی 15 دسامبر دست به برگزاري مانور دفاع سایبري زد. اين مانور با نام "ائتلاف سایبري 2011"، فرصتي برای ارزيابي روش‌های کاري ائتلاف در پاسخگویی به حملات سایبري است كه در مقیاس بزرگ زیرساخت‌های اطلاعاتي ناتو و ديگر كشورهاي عضو را هدف قرار می‌دهند.

تاسیس موسسه مبارزه با تهدیدات سایبری
"ابوالقاسم مظفری شمس"، فرمانده قرارگاه سازندگی "خاتم الانبیاء" صلوات الله علیه و آله با بیان این‌که برای مبارزه با تهدیدات سایبری موسسه خاصی را زیر نظر قرارگاه تاسیس کرده‌ایم، از احداث 8500 کیلومتر کابل فیبر نوری در کشور از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله خبر داد.

مجوز کنگره آمریکا براي تهاجم نظامی در فضای سايبري + سند
در قانون بودجه دفاعي سال مالي 2012، كه در هفته جاري طی كنفرانسی به تاييد رسيد،‌ در بخش 954 آمده است: کنگره بر قابليت وزارت دفاع بر انجام عملیات‌های تهاجمي در فضاي سايبري و اقدام عملي در اين خصوص با صلاح‌ديد رئیس‌جمهور براي دفاع از كشور، متحدان و منافع آمريكا تاكيد دارد.
خبر فوق حاوی اطلاعاتی درباره قانونی است که کنگره آمریکا تصویب کرده است.

تهدید هکرها به از کار انداختن اینترنت
گروه هکری انانیمس تهدید کرده است که در صورت تصویب لایحه جنجالی سانسور اینترنت (SOPA) از سوی کنگره و سنای آمریکا اینترنت را از کار می اندازد.

در دنیای "دندان آبی‌ها" چه می گذرد؟!
"بلوتوث غیراخلاقی از بازیگر زن ..."، "انتقام از ... با انتشار بلوتوث غیراخلاقی" و انبوه بسیاری از خبرهای این‌چنینی را بار‌ها خوانده و شنیده‌ایم؛ معضل قرن بیست و یکمی که از نفس افتاده، ولی کاملا مهار نشده است.
گزارش فوق تلاش کرده است ضمن بیان تاریخچه‌ای از بلوتوث، علاوه بر ارائه اطلاعات مفیدی از این فناوری، نگاهی به فرهنگ استفاده از آن نیز بیاندازد.

اطلاعات محرمانه شرکت‌های آمریکایی در دست‌ هکرها
یک روز بعد از انتشار خبر افشاگرانه "وال استریت ژورنال" مبنی بر  نفوذ هکرهای چینی به فضای سایبری شرکت‌های آمریکایی، یک دانشمند چینی به جرم نفوذ به اطلاعات محرمانه 2 شرکت بزرگ آمریکایی از سوی دادگاهی در آمریکا به 7 سال زندان محکوم شد.
 
سلاح سایبری، تهدیدی علیه بشریت
"غلامرضا جلالي" تاکید کرد: « تهدید سایبری تجاوز به خاك يك كشور است و ما هم نسبت به اين موضوع حساس هستيم و به هر نوع تهديدي در اين خصوص متناسب با آن تهديد پاسخ خواهيم گفت.»
خبر فوق مشروح  گفت وگوی اختصاصی رئيس سازمان پدافند غيرعامل، درباره ابلاغ راهبرد دفاع سايبري از سوي رئيس جمهوري آمريكا است.

تاکتیک‌های فیس‌بوک و گوگل در جنگ ۲۰۱۱ 
اینترنت در سال 2011 محل رقابت ابر کمپانی‌هایی بود که شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین آن‌ها طرفداران زیادی دارد و در حال جدال و رقابت دایمی برای جذب طرفداران بیشتر هستند. رقابت بین دو کمپانی "گوگل" و "فیس‌بوک" برای جذب مخاطب به شبکه‌های اجتماعی تحت مدیریت خود، یعنی شبکه اجتماعی فیس‌بوک و شبکه‌ اجتماعی "گوگل پلاس"، بیش از دیگران بود. این گزارش نگاهی دارد به گوگل و فیس‌بوک در سالی که گذشت، به رقابت‌ها، چالش‌هاو فعالیت‌هاو سرمایه‌گذاری‌های خیریه آن‌ها!

هویت‌‌های پنهان و انحراف هویتی؛ آسیب بزرگ محیط‌های الکترونیکی
در این گفت و گو نظریات دکتر "ناصر فکوهی"، چهره‌ شناخته شده جامعه شناسی امروز ایران را می‌خوانیم.  در بخشی از این گفت و گو او شهرالکترونیک و دنیای مجازی را واقعیتی غیرقابل انکار تفسیر می‌کند و می‌گوید: «اینکه تصور کنیم در سایه شهر مجازی می‌توان به طرف نوعی "نبود فرهنگ" و "خنثی بودن یا بی‌هویتی فرهنگی" یا حتی "جهان‌شمولیت فرهنگی" رفت، نه امکان دارد و نه رویکردی مناسب و قابل دفاع است.»

گرداب/ مهمترین تهدید سایبری سال 2012 چیست؟
از مواردی که کارشناسان برای سال 2012 پیشاپیش به اظهار نظر درباره آن پرداخته‌اند، مسئله "تهدیدات" در فضای مجازی است. این خبر علاوه بر معرفی 5 تهدید پیش‌بینی شده در سال 2012، توضیحاتی پیرامون مهمترین تهدید از 5 تهدید موجود نیز ارائه کرده است.
 
فیس‌بوک در گامی دیگر در راستای پیش‌بینی رفتار کاربران، گزینه "رویدادهای پیشنهادی" (Suggested Events) را ارائه کرده است. این ویژگی به کاربران ایده‌های موذیانه‌ای را برای تعطیلات آخر هفته پیشنهاد می‌دهد؛ پیشنهاداتی متناسب با سلیقه و علاقه شما. بله! زوکربرگ می‌داند در مغز شما چه می‌گذرد!
خبر فوق توضیحاتی در خصوص این ویژگی جدید فیس‌بوک ارائه کرده است که دانستن از جزئیات آن برای فعالان فضای سایبر و علاقمندان به آن، مفید خواهد بود.

جنگ سایبری چیست؟
این بحث جذاب اما خطرناک مطرح است که جنگ سایبری می‌تواند مدل "بدون درد" و "بدون خونریزی" جنگ باشد که به این ترتیب پیروزی و شکست در فضای مجازی چندان قابل تفکیک از یکدیگر نیست. اما واقعا جنگ سایبری چیست؟!  این گزارش پاسخی به پرسش یاد شده است.

"مصطفی سرخیل"، کارشناس مسائل حقوقی در گفتگویی با ارائه یک تقسیم‌بندی کلی در مورد حریم شخصی و تعریفی از حریم خصوصی اطلاعاتی و امنیت آنلاین تحلیلی در رابطه با نقض آشکار حریم شخصی افراد با تصویب قریب‌الوقوع قانون فیلترینگ اینترنت در آمریکا، موسوم به سوپا (SOPA) ارائه داده و توصیه‌هایی به مدیران سایت‌های داخلی کرده است.
 
"جیسون هیلی" پنج ویژگی بالقوه جنگ‌های سایبری در میان‌مدت را عبارت می‌داند از: وضع موجود، دامنه، بالکانیزاسیون، آرماگدون سایبری، و بهشت سایبری.
در این خبر رئیس بخش "مملکت‌داری سایبری شورای آتلانتیک آمریکا" توضیحاتی درباره پنج ویژگی یاد شده جنگ سایبری ارائه کرده است.

بازی‌های رایانه‌ای مربی سربازان انگلیسی
وزارت دفاع انگلستان به منظور آموزش بهتر سربازان خود نسل جدید فناوری‌هایی را به کار می‌گیرد که این فناوری‌ها در اصل بر پایه بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند.

کاهش بودجه عملیات‌ روانی پنتاگون
پنتاگون ممکن است در گسترش رو به رشد عملیات‌های اطلاعاتی و پروپاگاندای خود در سراسر جهان با يك سرعت‌گیر مواجه شود!
"واشنگتن پست" اعلام کرد کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از وزیر دفاع آمریکا خواسته است تا اثربخشی وب‌سایت‌های خبري و اطلاعاتي موسوم به "تاثیر" که به وسیله فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده در سال‌های اخیر در تلاش برای مقابله با انتشار پیام‌ها و اخبارهای مغایر با سیاست‌های آمریکا راه‌اندازي شده‌اند را ارزیابی نمايد.

نرم‌‌افزار "جاسوس" در خدمت دیکتاتورها
رژیم‌های مستبد در سراسر جهان می‌کوشند با حمایت شرکت‌های تولید وسایل الکترونیکی، مخالفان خود را در دنیای مجازی ردیابی کنند. دست شرکت‌های الکترونیکی برای صدور این وسایل ضد دموکراتیک، به‌رغم اعمال تحریم‌های شدید از سوی کشورهای غربی، هم‌چنان باز است.
خبر فوق، گزارشی است کوتاه درباره استفاده از این وسایل در رژیم‌های مستبد.

گرداب/ بدافزارهای استاکس نت و دوکو یکی هستند
محققان در لابراتور "کسپر اسکی" اعلام کرده‌اند، شواهدی یافته‌اند که نویسندگان بدافزارهای "استاکس‌نت" و "دوکو" یکی هستند و هشدار می‌دهند حداقل 3 خانواده جدید از نوع ارتقاء یافته این بدافزار بالقوه وجود دارد.
خبر فوق به بررسی این دو ویروس و باقی اعضای خانواده تازه کشف شده آن‌ها می‌پردازد.

اطلاعات نیمی از جمعیت جهان در فیس‌بوک
بر اساس آماری که سایت"Pingdom" منتشر کرده، فیس‌بوک به حدی فراگیر شده است که بیش از نیمی از جمعیت برخی کشورها در آن عضو هستند.

انتشار محتوای مجرمانه درباره انتخابات در سایت‌ها جرم است
مشاور قضایی دادستان کل کشور، فهرست ۲۵ بندی مربوط به "مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی" را اعلام کرد و گفت: «انتشار محتوای مجرمانه که در این فهرست تعیین شده "جرم" محسوب می‌شود.»
خبر فوق به شرح این فهرست 25 بندی و مصادیق آن پرداخته است.

ویکی‌پدیا ابزار نفوذ مافیای قدرت بر گفتمان عمومی
نشریه آمریکایی "وترنز تودی" در گزارشی به ماهیت و اهداف دانشنامه آن‌لاین "ویکی‌پدیا" و موسس آن پرداخته است.
در این گزارش می‌خوانید که موسس دانشنامه آن‌لاین ویکی‌پدیا که ابزار نفوذ مافیای قدرت بر گفتمان عمومی بوده و شستشوی مغزی نسل هزاره جدید را دنبال می‌کند، فردی یهودی است که سابقه فعالیت در وال‌استریت و مدیریت سایت پورنو را یدک می‌کشد.

نبرد سایبری یک واقعیت است
"تارک کازباری" از  سال ۲۰۰۰ مدیر عامل "کسپراسکی" خاورمیانه است. وی در  این گفت‌وگو دیدگاه‌های خود را در مورد تهدیدات جدید دنیای سابیر مطرح کرده است. کازباری در بخشی از این گفتگو می‌گوید: «من مایلم که اصطلاح "سلاح سایبری" را در مورد "استاکس‌نت" به کار ببرم؛ شکی ندارم که در آینده با تعداد بیشتری از این سلاح‌ها روبرو خواهیم شد.»

گرداب/ تا سال 2017 شما پسورد خودتان می‌شوید!
کمپانی "آی‌بی‌ام" به تازگی پیش‌بینی خود را برای 5 سال آینده دنیای تکنولوژی منتشر کرده است. یکی از مورادی که در این پیش‌بینی به آن پرداخته شده، "رمز عبور" (Password) است.
پیش‌بینی کمپانی آی‌بی‌ام برای 5 سال آینده، حاوی نکات جالبی در مورد سرنوشت "رمزعبور" در آینده است.

 آمریکا چگونه جنگجوی سایبری تربیت می‌کند؟
از سایبر کامند (Cyber Command) چه می دانیم؟ در دوران آغاز عصر جنگ‌های سایبری آرایش رزمی نیروهای آمریکا چگونه شکل گرفته است؟ تهاجم سایبری به سایر ملت‌های دنیا چگونه آغاز شد؟ این گزارش پاسخی است به سوالات فوق.

شبكه‌هاي اجتماعي و سناريوهاي جديد جنگ نرم
بسياري از صاحب‌نظران بر اين باورند که نقش شبکه‌هاي اجتماعي در ايجاد بستر براي جاسوسي بسيار بالاست. با گسترش استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي مانند "فيس‌بوک"، "توئيتر"، "گوگل پلاس" و ... موضوع امنيت در اين بخش از فضاي مجازي نيز مورد نظر صاحب‌نظران و همچنين کاربران قرار گرفته است.
در این یادداشت تلاش شده است، شواهدی برای اثبات این مدعا آورده شود.

گرداب/ 20 میلیون دلار کمک به بزرگترین "تروریست فکری دنیا"
بنیاد "ویکی مدیا" اعلام کرد رقم کمک‌های مردمی به "ویکی‌پدیا" در سال 2011 به رقم بی‌سابقه 20 میلیون دلار رسیده است. از نظر شما ویکی‌پدیا این کمک‌ها را برای چه خدماتی صرف می‌کند؟ این خبر، گزارشی است از نحوه عملکرد این بنیاد و کنکاشی در صحت ادعاهایش با پاسخ به سوال فوق.

بتل‌فیلد 3، فرمانده نیروی قدس سپاه را هدف گرفته است
این گزارش به نقد و بررسی بازی رایانه‌ای بتل‌فیلد3 پرداخته و پرده از برخی اهداف سیاسی پشت پرده این بازی برداشته است؛ بازی رایانه‌ای ضد ایرانی‌ای که خاصا به مقوله سپاه قدس و "سردار سلیمانی" فرمانده این نیرو توجه کرده است.